Les opinions sobre l’electrificació com a via prioritària pel canvi del model de mobilitat són variades. Hi ha aquells que pensen que és la manera més eficient de deixar de contaminar el planeta i altres que tenen la sensació que aquesta iniciativa s’ha dut a terme sense tenir els paràmetres clars. El que sí que és cert és que l’estat de les infraestructures per mantenir el model de cotxe elèctric a Catalunya -i a l’estat espanyol- es troben molt lluny d’assolir els objectius que marca la Unió Europea. Amb tot, doncs, fabricants, distribuïdors i usuaris comencen a reflexionar sobre altres mètodes per aconseguir la desitjada descarbonització, entre ells la producció de combustibles sostenibles, però amb recursos limitats, ja que la mirada governamental continua postrada en el futur elèctric, per més llunyà que sembli.
“El cotxe elèctric és el futur, però necessitem un temps de convivència amb altres classes de mobilitat, fins i tot el model de combustible fòssil”, explica Jaume Roura, president de la Fecavem (Patronal Catalana de la Distribució d’Automoció). Des de la seva perspectiva, tots els esforços que s’han posat en el cotxe elèctric no han estat ben enfocats: “És com si comencéssim una casa per la teulada, es pot construir, però serà molt més complicat sense haver posat uns bons fonaments”. En aquest sentit, l’expert assegura que hem de guanyar temps i, per tant, s’ha de prendre consciència que el cotxe elèctric no és l’única solució, tot i que sigui la que més suport ha rebut.
En aquest punt, alguns experts ja miren cap a un altre costat i s’han iniciat algunes investigacions per fer més eficient allò que coneixem com a combustible alternatiu o sostenible. Aquesta versió del carburant fòssil estaria feta de materials que no necessiten combustió per funcionar: “Sense combustió no hi ha tant risc de contaminació”, explica el director general del Grupo Moure, Manel Montero, qui afegeix que les modificacions que necessitarien els fabricants de cotxes tradicionals per funcionar amb aquest producte serien “mínimes”. Altres opinions, però, remarquen que els combustibles alternatius encara no són una opció, ja que tal com explica Josep Nadal, clúster mànager del CIAC, “no s’ha pogut provar la seva viabilitat”.”A la llarga el seu preu és més alt que la inversió que es necessita per comprar un cotxe elèctric”, afegeix.
El perquè de la manca de recursos per posar en marxa un projecte d’investigació o bé de producció de combustible sostenible va relacionat amb el poc coneixement que hi ha sobre aquesta alternativa. En part, els governs han posat la mirada en l’electrificació i això ha fet fora de la taula de diàleg qualsevol altra proposta que no estigués relacionada amb el cotxe elèctric. “La seva priorització ha estat una decisió política”, relata Montero, tot i que Nadal també assegura que “és una qüestió d’equilibri entre la disponibilitat tecnològica i el profit que se’n pugui treure”. En altres paraules, el clúster manager del CIAC explica que fa una dècada que s’investiga en l’electrificació i “tot just ara veiem els primers resultats”, així que ell mateix remarca que “encara és molt d’hora per saber la viabilitat dels combustibles alternatius”. Sigui com sigui el punt de partida és que el combustible sostenible és una proposta que tot just es comença a investigar, però de moment l’electrificació persisteix com a opció principal.

Unes infraestructures que no arriben
Un dels problemes més recurrents que sorgeixen al parlar del cotxe elèctric és la manca d’infraestructures per afavorir l’ús d’aquesta classe de mobilitat. En aquest sentit, segons afirma en un comunicat l’Associació Empresarial per al Desenvolupament i Impuls de la Mobilitat Elèctrica (Aedive), els punts de recàrrega ultraràpida, d’una potència de càrrega superior als 50 quilowatts (kW), han crescut un 59% en l’acumulat dels darrers nou mesos, en comparació amb les dades del final de l’any 2022, amb 2.056 estacions a l’estat espanyol, però continuen molt per sota les xifres que demana Europa. Davant d’aquest conflicte, Montero assegura que si s’invertís més en els combustibles alternatius “no caldria cap canvi en les infraestructures” i, per tant, “serien de molt més fàcil implementació”. També Roura reconeix que hi ha hagut certa “precipitació” en posar en marxa tots aquests projectes d’electrificació i que, a l’hora de la veritat, “fem tard”.
Una qüestió de preu
Si deixem de banda la investigació, el principal motiu pel qual els combustibles sostenibles no són una opció viable per a alguns experts és el seu preu. Segons les últimes dades que aporta el director general del Grupo Moure, el dièsel sintètic (el primer combustible sostenible que s’ha començat a comercialitzar a petita escala) triplica el preu del dièsel normal, que ja es troba inflat a causa de la inestabilitat del mercat petrolier. Aquesta tesi dona la raó a Nadal, qui assegura que “tot i que el cotxe elèctric és més car, a la llarga surt barat”. En aquest sentit, l’expert reconeix les mancances en les ajudes governamentals pel cotxe elèctric, però el continua posant com a opció viable. Montero, per la seva banda, reconeix que el dièsel sintètic té encara un preu elevat, tot i que hi identifica un culpable clar: la manca de producció a l’engròs. “És una opció vàlida, però es necessita una aposta clara i una fabricació a gran escala”, sentencia.
Però, no és només el preu del producte final el que també té dividit el sector. “S’està investigant, però hi ha grans dificultats per trobar gent que hi inverteixi”, descriu el president de la Fecavem. En aquest sentit, tota la cadena de valor de l’automòbil s’està veient afectada per aquesta necessitat imminent de l’electrificació i, per tant, els projectes que no tenen aquest fi, passen desapercebuts, tant per l’usuari, com pels mateixos governs. Nadal argumenta que aquesta manca d’interès va relacionada amb els beneficis empresarials d’una companyia: “Les empreses inverteixen per obtenir un retorn i de moment aquest camp encara no està prou explorat”. Una opinió que xoca amb la del director general del Grupo Moure qui recalca que “és una alternativa real”.