L’estat espanyol intervé en excés en el finançament dels productes sanitaris a càrrec del Sistema Nacional de Salut (SNS). Així ho constata una anàlisi de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) del projecte de Reial decret que regula el procediment de finançament dels productes sanitaris a càrrec del Sistema Nacional de Salut (SNS) per a pacients no hospitalitzats i que estableix els marges per a la seva distribució i dispensació. En principi l’objectiu d’aquesta nova legislació és actualitzar el règim jurídic d’aquest tipus de productes que es venen a les farmàcies i complir amb el mandat legal europeu sobre el procediment de finançament i fixació de preus. A més, el nou decret, que serà presentat al Congrés en les pròximes setmanes, busca establir les quanties econòmiques concretes que corresponen per distribuir i dispensar aquests productes -entre els quals no s’inclouen els medicaments– quan estan inclosos en la prestació farmacèutica del SNS i dispensats a través de recepta mèdica o ordre de dispensació oficial.
Amb tot, l’anàlisi de Competència considera que, a diferència del text presentat per l’executiu, l’equiparació del règim de finançament i dels marges hauria de ser automàtica, a diferència de com funciona en l’actualitat que funciona de manera “completament intervinguda” per l’estat. Alhora, recomana que aquests productes només es venguin en exclusiva a les farmàcies i, amb algunes restriccions, a les oficines de farmàcia.
Per altra part, i en la línia de l’excessiva intromissió estatal, la mateixa anàlisi també assenyala que la fixació dels marges per als distribuïdors i les farmàcies suposa “una restricció elevada a l’activitat econòmica i que, especialment per a productes sanitaris, no sembla completament justificada, perquè no permet a distribuïdors ni a farmàcies competir reduint preus o millorant els seus serveis”. En aquesta línia, la CNMC considera que seria més adequat elaborar un sistema que permetés més marge de maniobra a tots els actors del sector per tal que alguns es puguin “diferenciar en preus i en serveis”.

Respecte al text normatiu en si, Competència recomana més concreció dels criteris per a incloure un producte sanitari en la prestació farmacèutica del SNS i per a fixar els preus màxims industrials. Això faria que el procés fos més transparent i proporcionaria major seguretat jurídica als operadors i, en última instància, una millor justificació de l’estructura i de les xifres concretes de marges de distribució i dispensació.
Equiparació entre medicaments i productes sanitaris
Per altra banda, en el mateix informe la CNMC també critica que el model plantejat pel govern espanyol suposi una “equiparació quasi automàtica” dels productes sanitaris amb els medicaments. Concretament, Competència considera que la nova normativa no té en compte la “diferent naturalesa dels productes sanitaris, que en principi requeririen un règim menys restrictiu que l’aplicable als medicaments”. És per això que demana que s’expliqui “de forma més precisa per què està justificada aquesta equiparació des de l’òptica dels principis de bona regulació”.
Quant a les observacions particulars sobre aquest tema en concret, Competència considera que els criteris per incloure un producte sanitari en la prestació farmacèutica i el procediment de fixació de preus han de ser més concrets, ja que així el procés seria “molt més transparent, reglat i verificable”.