Les hipoteques sobre habitatge continuen a la baixa en comparació a l’any passat. En concret, han caigut un 13% aquest últim trimestre del 2023, el que equival a un total de 669 operacions. Tot i que la xifra és la més baixa de la sèrie històrica entre octubre i novembre, han millorat substancialment els resultats en comparació amb el tercer trimestre i s’han arribat a firmar un 52% més d’hipoteques sobre l’habitatge. Aquesta dada equival a un registre de 440 execucions, que van suposar la caiguda més gran des del 2014. Del total de les 669 execucions, 51 eren nous i 618 de segona mà.
Catalunya ha estat el segon territori en tot l’Estat on més execucions hipotecàries sobre habitatge s’han fet, només superat per Andalusia. En concret, la regió del sud de l’estat espanyol ha aconseguit firmar un total de 806 execucions sobre pisos, mentre que en tercera posició ha quedat el País Valencià amb un total de 659. Pel que fa a la Comunitat de Madrid, aquest quart trimestre les hipoteques han ressaltat per la seva absència i només s’han executat un total de 289 operacions. A l’altra cara de la moneda, la Comunitat Foral de Navarra (20) i Cantàbria i La Rioja, ambdues amb 25, van ser els territoris amb menys execucions.

En parlar d’execucions hipotecàries totals a Catalunya -obrint al ventall a totes les finques i no només a l’habitatge- s’han firmat un total de 1.056 hipoteques. Aquesta també és la segona xifra més alta de tot l’estat espanyol, altra vegada superada per Andalusia (1.166) i molt lluny de la Comunitat de Madrid, que n’ha executat un total de 677. Si desglossem les dades catalanes, veiem que s’han firmat 669 hipoteques sobre habitatges; 495 a persones físiques i 174 a persones jurídiques.
A l’Estat la xifra cau un 18,4%
Al conjunt de l’Estat, es van registrar 3.377 execucions hipotecàries, xifra que representa un descens del 18,4% en comparació amb el mateix període de l’any passat però un increment del 46,4% en comparació amb el trimestre anterior. Del total, 347 eren pisos nous i 3.030 de segona mà; i 2.806 pertanyien a persones físiques i 571 a persones jurídiques.