La producció de vehicles va caure un 6,8% al mes de febrer en comparació al mateix mes de l’any passat al conjunt de l’estat espanyol, segons l’Associació de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) presentades aquesta setmana. Aquesta baixada en la fabricació s’ha vist causada per una reducció generalitzada de la demanda, observada al conjunt d’Europa.
En concret, es van produir un total de 213.173 unitats en el mes de febrer, dels quals 20.507 eren electrificats, un 9,6% de la producció total. Això suposa un increment de l’11,3% respecte al mateix mes de l’any passat.
A més, si s’acumula la producció dels dos primers mesos del 2025 aquesta se situa en 382.104 unitats, la qual cosa suposa un descens del 16,9% respecte a l’acumulat d’aquest període de 2024.
Els conductors no tenen intenció de comprar nous vehicles
Aquestes dades estan en línia amb un informe publicat també durant aquesta setmana pel RACE, el Real Automóvil Club de España, on es mostra que el 83% dels conductors no tenen intenció d’adquirir un vehicle nou o de segons mà durant aquest any 2025.

D’aquesta manera, només un 17% dels conductors té interès de comprar un vehicle, i un 60% d’aquests pensa a adquirir un vehicle nou, mentre un 34% prefereix un que sigui d’ocasió. A més, només un 8% dels usuaris optaria per comprar-ne un d’elèctric o híbrid, independentment de si és nou o de segona mà.
Aquestes dades mostren com el mercat del vehicle de zero emissions i electrificat està trobant dificultats per impulsar-se i consolidar-se a Catalunya i a l’estat espanyol. En aquest sentit, el director general de l’Anfac insisteix en el fet que cal enfortir la demanda: “l’aposta per la innovació i el vehicle elèctric ha de ser una prioritat per a Espanya si, realment, volem consolidar-nos com una indústria capdavantera i rellevant de la mobilitat electrònica”.
Vehicles cada cop més antics a Catalunya
A més, l’edat mitjana dels vehicles, dels turismes i tots terrenys concretament, que circulen per Catalunya ha incrementat fins als 14,1 anys en el 2024. Això suposa un augment de 0,3 anys respecte a l’exercici anterior. Tot i això, la mitjana catalana es situa lleugerament per sota de l’estatal, on els cotxes que circulen tenen una mitjana de 14,5 anys. En comparació, la comunitat de Madrid és l’única que no envelleix el seu parc automobilístic, ja que la mitjana dels seus vehicles és d’11,5 anys.
En aquest sentit, des del govern català es vol impulsar la venda de més vehicles electrificats, un mercat que es mostra clarament endarrerit a Catalunya. El passat mes de gener, el president de la Generalitat, Salvador Illa, va signar un acord amb Seat per tal d’estudiar la viabilitat d’incentius eficaços al cotxe elèctric així com la necessitat d’incrementar el creixement de les infraestructures de càrrega.