El preu mitjà del dièsel a l’Estat espanyol ha baixat aquesta setmana un 1,03%, fins als 1,53 euros per litre, mentre que el preu mitjà de la gasolina ha pujat un 0,21%, fins als 1,63 euros el litre, segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea (UE) recollits per Europa Press. Per primera vegada en les últimes dues setmanes, la gasolina ha trencat la bona tendència de baixades i torna a augmentar el seu preu, mentre que el dièsel continua mantenint-se per vuitena setmana consecutiva per sota el preu de la gasolina. D’aquesta manera, els preus retornen a la situació habitual abans de la invasió russa d’Ucraïna, que va provocar que el preu del gasoil anés més car que el de la gasolina de forma continuada des d’agost del 2022 i fins a mitjan febrer d’enguany, quan es va trencar aquesta dinàmica.
Segons les dades publicades aquest dijous, en comparació amb la primera setmana del 2023, ja sense el descompte de 20 cèntims de l’any passat aplicat pel govern espanyol, la gasolina registra una alça del 3%, enfront de l’abaratiment del 8,4% del dièsel. Amb aquests nivells de preus, tots dos carburants es mantenen lluny dels màxims que van tocar el passat estiu, quan al juliol la gasolina va aconseguir els 2,141 euros i el gasoil els 2,1 euros. Així mateix, la gasolina i el gasoil segueixen una setmana més per sota de l’import que marcaven (1,818 euros en el cas del primer i 1,837 euros per al segon) abans de l’entrada en vigor de l’ajuda de 20 cèntims per litre a la fi de març de l’any passat i que, des de començaments de 2023, només es manté per al col·lectiu de professionals, que inclou transportistes, agricultors, navilieres i pescadors.
El dièsel ja és més barat que amb el descompte
En qualsevol cas, l’any passat per aquestes dates ja estava en vigor el descompte de 20 cèntims, per la qual cosa omplir un dipòsit mitjà de 55 litres amb gasolina costava 88,7 euros, un euro menys que ara, mentre que un de dièsel costava 90,5 euros, sis més que ara. En aquest context, aquest dijous el barril de Brent, de referència a Europa, cotitzava entorn dels 84 dòlars, mentre que el Texas americà s’intercanvia a uns 80 dòlars. El preu dels carburants depèn de múltiples factors, com la seva cotització específica (independent de la del petroli), l’evolució del cru, els impostos, el cost de la matèria primera i de la logística i els marges bruts. A més, l’evolució en la cotització del cru no es trasllada directament als preus dels carburants, sinó que ho fa amb un decalatge temporal.