MónEconomia
Black Friday es consolida en grans empreses mentre el petit comerç l’ignora
  • CA

El primer divendres després d’Acció de Gràcies per fer les compres de Nadal als Estats Units va ser batejat com a Black Friday. Hi ha diferents teories sobre el seu origen, que van des d’una allau de gent que va col·lapsar Filadèlfia als anys 50, a un fatídic novembre del 1975, quan el New York Times va descriure el trànsit de la ciutat de Nova York amb aquest terme. Lluny de pensar en la internacionalització, les marques americanes van consolidar el Black Friday com el dia de les compres massives abans de Nadal i això va comportar que es comencessin a fer molts descomptes abans de les rebaixes. Actualment, però, el Black Friday ja és un terme mundialment conegut i grans companyies basen les seves campanyes de màrqueting en aquest dia per donar el tret de sortida a la campanya de Nadal. Catalunya no n’és l’excepció, però en els últims anys la contractació de treballadors per reforçar les plantilles durant la festivitat ha caigut, una situació que alguns experts atribueixen a la manca connexió del comerç de proximitat amb l’esdeveniment, mentre altres al·leguen que està relacionat amb la caiguda del consum general.

“És una festa que no està arrelada als nostres costums i, per tant, és normal que cada vegada tingui menys èxit”, explica Antoni Torres, president de Pimec Comerç. L’expert assegura, doncs, que la davallada de la contractació que es preveu va lligada al poc compromís que té el petit comerç amb aquesta festivitat. En concret, segons un informe de Randstad, el Black Friday generarà al voltant de 4.398 contractacions a Catalunya, un volum que suposarà un descens del 8,8% respecte als 4.821 contractes que es van signar l’any passat. Des de l’entorn de les grans marques, el diagnòstic és diferent. Els comerços de més abast consideren plenament arrelat el Black Friday tant a la seva cultura com a la del consumidor. La caiguda de contractació, assegura el director de Randstad Research, Valentín Bote, no respon a una manca de compromís per part del comprador, sinó a motius de conjuntura macroeconòmica. “L’augment dels preus, al costat d’un encariment del crèdit i unes majors incerteses sobre l’evolució de l’economia estan restant força al consum”, descriu l’economista.

Sigui com sigui, el que queda clar és que el Black Friday és un esdeveniment creat per les grans marques, amb un objectiu consumista darrere i certa intenció d’avançar les vendes de la campanya de Nadal. És per això, doncs, que es pot arribar a pensar que no és una tradició que hagi arrelat en els petits comerços, però no hi ha cap mena de dubte que les grans companyies esperen la jornada amb moltes ganes: “Soc bastant optimista amb el Black Friday, tenim ofertes i hi ha molt d’estoc”, explica Joaquim de Toca, portaveu de Barcelona Oberta, l’agrupació dels eixos comercials de la capital catalana. Així doncs, des de les grans empreses no perceben les estimacions de la caiguda de la contractació com a quelcom negatiu per a la jornada de compres, ja que -en paraules de De Toca- “comencem a contractar a partir de la setmana que ve i aquestes persones ja es queden tota la campanya de Nadal”.

Si bé és cert que el Black Friday ha estat tot un èxit en anteriors edicions, enguany s’espera que hi hagi un consum menor, almenys això remarquen les xifres de Randstad. El portaveu de Barcelona Oberta, però, afirma que la situació d’incertesa econòmica actual no serà un punt d’inflexió per les grans companyies, que ja estan esperant que arribi la jornada, ja que “el mes d’octubre i de novembre han estat fluixos”, relata. D’aquesta manera, mentre Torres argumenta que el petit comerç, que segons ell “és el que prefereix la gent”, no celebrarà el dia, De Toca assegura que “és una festivitat que ja s’ha implementat, sobretot en les grans marques”.

La temperatura, factor clau per les vendes

Una dada curiosa que podria fer explicar la caiguda de la contractació, així com, l’opinió pessimista sobre el consum dels últims mesos, és la temperatura. Tal com exposa De Toca, l’augment de la temperatura d’aquests últims mesos ha provocat que la gent no comprés tant com s’esperava, ja que “no compraràs roba d’hivern si fa calor o no malgastaràs un bon dia anat de compres”, reconeix el portaveu de Barcelona Oberta. Així doncs, sembla que les temperatures han jugat una mala passada al comerç, però podrien ser l’aliat perfecte pel Black Friday: “La gent s’ha esperat per comprar i hem encadenat algunes setmanes de temperatures baixes, així que s’espera que augmentin les vendes”, descriu De Toca, que també afegeix que tot i l’optimisme davant la jornada “no s’assegura que es podran recuperar les vendes perdudes en els últims mesos”.

Imatge de recurs de dues persones caminant pel portal de l'Àngel de Barcelona / David Zorrakino - Europa Press
Imatge de recurs de dues persones caminant pel portal de l’Àngel de Barcelona / David Zorrakino – Europa Press

La dicotomia entre la competitivitat i la separació dels sectors

El fet que el Black Friday sigui un esdeveniment pensat per consum massiu podria ser un impediment pel creixement dels petits comerços que no es poden permetre el luxe de fer descomptes. Així doncs, el portaveu de Barcelona Oberta sosté que la situació actual posa en una tessitura als comerços de proximitat, ja que argumenta que “si no poses un cartell de Black Friday a l’aparador, la gent no entrarà”. En aquest sentit, per a ell no és una obligació oferir descomptes durant la jornada, però assegura que cal fer-ho per tal de poder competir. A més, De Toca posa d’exemple el centre de Barcelona i remarca que si ets un petit comerç d’aquella zona “has de fer alguna cosa”, perquè si no les vendes de divendres poden caure.

Per altra banda, però, el president de Pimec Comerç no està d’acord amb aquestes afirmacions i explica que no hi ha una correlació entre un sector i l’altre. D’aquesta manera, reconeix que els costums dels catalans van arrelats a les relacions i connexions entre persones, i per tant el model consumista que presenta el Black Friday “no atrau a les persones que busquen una atenció més personalitzada”, és a dir, la que aconsegueixen en el petit comerç: “Som gent de connexions, no de clics, i per això crec que l’esdeveniment perd força a Catalunya”, conclou Torres.

Més notícies
Notícia: Un dòcil empresariat valencià aprova el lent avenç del corredor mediterrani
Comparteix
Actualment, només funciona un 36% de la infraestructura total del corredor
Notícia: La CE denuncia Espanya per incompliments en matèria de conciliació laboral
Comparteix
Brussel·les exposa l'Estat davant el TJUE davant el retràs sistemàtic d'una directiva comunitària aprovada l'any 2019 i demana sancions econòmiques
Notícia: Una empresa danesa tria Barcelona per instal·lar un segon ‘hub’ a Europa
Comparteix
Les instal·lacions acolliran un total de 80 treballadors
Notícia: La constitució d’empreses augmenta quasi un 17% a l’octubre
Comparteix
A Catalunya es van crear un total de 1.640 noves empreses a l'octubre

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa