Arriben les vacances de setmana i molta gent viatja a l’estranger fet que comporta lidiar, sovint, amb les aerolínies. Davant d’aquesta circumstància, l’organització de consumidors, l’OCU, ha publicat aquest dilluns un rànquing de les aerolínies amb millor feedback de tot l’estat, del qual s’extreuen les millors i les pitjors companyies que operen a casa nostra.
Entre els usuaris enquestats la pitjor parada ha estat la companyia irlandesa Aer Lingus -que s’integra dins del grup espanyol IAG- seguida de Wizzair, Ryanair o Vueling, totes elles de baix cost. Entre els problemes més habituals que relaten els enquestats hi destaquen la puntualitat, el preu, el menjar o la gestió de l’equipatge. Des de l’OCU afegeixen que el problema més usual són els retards a l’arribada, que van afectar un 19% dels entrevistats i el segon, la cancel·lació del vol. Tanmateix, l’entitat de consumidors denuncia que més de la meitat de les reclamacions dels passatgers no van arribar a prosperar i van perdre la possible indemnització. “Després de les severes restriccions de mobilitat el 2020 i les mesures de prevenció de contagis el 2021, l’any passat va suposar la tornada a una certa normalitat. Tot i això, no totes les companyies aèries han tornat amb la mateixa qualitat del servei”, ha explicat l’OCU en un comunicat. La seva enquesta recull l’experiència de 19.746 passatgers d’onze països i 37 aerolínies.
Des de l’entitat de consumidors recorden que la indemnització per pèrdua d’equipatge pot arribar als 1.414 euros, mentre que per un retard l’import pot pujar fins als 600 euros, igual que per la cancel·lació del vol o la denegació d’embarcament. Tot i això, reconeixen que gran part dels incompliments no són denunciats entre els viatgers. És el cas, per exemple, dels afectats pels retards: només va reclamar un 20%.
Per contra, les aerolínies més ben situades pels enquestats han estat Luxair, Emirates, Qatar Airways i Binter Canarias, que lideren la classificació. D’aquestes quatre companyies, els enquestats en destaquen la puntualitat dels vols, el bon servei del personal, les comoditats i facilitats tant a l’hora de comprar un bitllet en línia com en el viatge pròpiament dit. Sobre Binter Canries, l’OCU destaca que ha aconseguit aquest quart lloc gràcies a l’ús de la web, la professionalitat del seu personal a bord, la bona experiència durant l’embarcament o la facilitat per a realitzar el check-in a l’aeroport.
Les aerolínies més puntuals
Des de la banda de la puntualitat, un rànquing elaborat per la consultora Cirium situa a KLM, Ibèria i Avianca com les tres aerolínies més puntuals del món durant el passat mes de febrer. Concretament, l’holandesa KLM va aconseguir una puntualitat del 89,66% entre 15.254 vols que va operar, Ibèria va arribar al 89,57% dels 12.461 que va oferir i Avianca va registrar el 87,89% de vols en hora entre els 14.860 operats. El top 10 el completen JAL, Latam Airlines, Delta Air Lines, Blau, Qatar Airways, la Xina Southern Airlines i Saudia.
Pel que fa a Ibèria, la xifra suposa una millora de tres punts percentuals respecte a gener, la qual cosa li ha permès col·locar-se en el segon lloc del rànquing de puntualitat entre les aerolínies globals. En aquesta categoria competeixen les companyies amb major número de Seient-Quilòmetre-Disponible (ASK per les seves sigles en anglès) en el mercat, en concret, han de situar-se dins del 10% de les aerolínies amb més ASK del món, i que, a més, operen en tres regions.