La companyia d’allotjaments turístics Airbnb ha reconegut la crisi d’accés a l’habitatge i ha acceptat que els elevats preus dels immobles “són un problema complex amb moltes causes subjacents” en moltes parts de la Unió Europea, i que es compromet a estudiar, però l’ha desvinculat dels pisos turístics. En aquest sentit, ha remarcat que, segons dades de l’INE, només un 1,3% dels immobles de l’estat espanyol es destinen al lloguer de curta durada. A través d’un comunicat, la plataforma ha expressat la seva voluntat de treballar amb l’executiu espanyol i les comunitats autònomes en el registre únic de pisos turístics que impulsa el Ministeri d’Indústria i Turisme.
De fet, Airbnb ha assegurat que “ja està treballant amb les autoritats competents” per abordar la nova normativa de la UE sobre els lloguers de curta durada i diu que “ajudarà” a les comunitats que vulguin “controlar millor” el turisme. La reacció de la companyia arriba després que a finals de febrer el Parlament Europeu aprovés establir un sistema unificat de dades per controlar els allotjaments turístics de curta durada i detectar possibles desajustos en el mercat de l’habitatge.
El comunicat de la companyia arriba dos dies després que el titular del Ministeri d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, va assegurar que aquest sistema, que donarà un número a cada habitatge d’ús turístic i permetrà a les comunitats autònomes identificar els allotjaments il·legals, estarà operatiu “aviat” a l’estat espanyol. El titular de la cartera de Turisme, a més, va remarcar que Airbnb s’ha erigit en un “soci de confiança per a les autoritats” en el desplegament de la nova regulació europea sobre lloguers de curta durada i va advocar per ampliar-ne la col·laboració.

Es compromet a intercanviar dades amb les autoritats
La multinacional d’allotjaments turístics espera que la nova norma “sigui més coherent i uniforme a tota la UE” i que les intervencions polítiques dels estats membres siguin més específiques i proporcionades, però es compromet a intercanviar dades amb les autoritats, amb assegurar el compliment de les normes locals i “construir un turisme sostenible” de cara al futur, davant la massificació que, en paraules de l’empresa, suposa l’arribada de massa turistes de cop. “Des de la pandèmia, les escapades a l’Espanya rural s’han tornat cada cop més populars: gairebé 7 de cada 10 nits reservades al territori nacional estan fora de zones urbanes d’alta densitat”, afirma.
De fet, la companyia ha subratllat que ja col·labora amb “centenars d’administracions locals” de tota la Unió Europea pel compliment de les seves normatives i ja ofereix eines com ara el Centre de Recursos per a Municipis (City Portal). “A Barcelona i Eivissa, per exemple, Airbnb té acords des de fa anys per ajudar-los als governs locals en les tasques d’inspecció per detectar i eliminar aquells anuncis que, d’acord amb els serveis d’inspecció, presentin irregularitats”, destaca.