L'escapadeta
El poble abandonat a la frontera que amaga el «Neuschwanstein» català: una joia medieval de pedra

Hi ha llocs que semblen una al·lucinació visual. Sempre que creuem la frontera per La Jonquera, el soroll de l’autopista ens distreu d’un secret que espera a pocs quilòmetres.

Al cor de la serra de l’Albera, existeix un edifici que desafia la lògica del paisatge català. És una invitació a somniar despert, un capritxi de pedra que ens trasllada directament als dominis de Lluís II de Baviera.

El refugi dels comtes en un poble fantasma

Parlem del Castell de Requesens. No és una fortalesa medieval comuna, d’aquelles que només conserven quatre murs enrunats. És la idea d’un castell feta realitat, un deliri romàntic que emergeix entre la vegetació d’un poble que avui llangueix en silenci.

Tot i que els seus fonaments originals daten del segle XI, el que avui veiem és fruit de l’ambició de Tomàs de Rocabertí. A finals del XIX, l’últim comte de Peralada va decidir transformar les ruïnes en una residència d’estiu digna d’una llegenda.

La dada clau que has de saber és que la reconstrucció (1893-1899) no va buscar la fidelitat històrica, sinó l’evocació emocional. Per això se’l compara amb Neuschwanstein: és pur romanticisme arquitectònic en estat pur.

Arquitectura d’impacte: granit i llegendes

A diferència dels castells blancs alemanys, a Requesens es va utilitzar granit i pissarra de la zona. Això li atorga un aspecte rocós, gairebé orgànic, com si l’edifici hagués brotat de la mateixa muntanya.

L’arquitecte Alexandre Comalat va ser l’encarregat d’aquesta obra mestra. Fins i tot va traslladar, pedra a pedra, la façana de l’antiga església de Santa Maria per integrar-la en el nou disseny. (Sí, nosaltres també ens preguntem quant va costar aquest desplegament en aquella època).

L’interior és un laberint de torres circulars, estances senyorials i un pati d’armes que sembla esperar l’arribada d’una comitiva reial. Des de la torre de l’homenatge, la vista és senzillament imbatible: el Mediterrani a un costat i els cims dels Pirineus a l’altre.

Per què visitar-lo ara és una decisió intel·ligent

Arribar fins aquí és una aventura en si mateixa. L’accés es fa per una pista forestal des de Cantallops. L’esforç té recompensa: el poble de Requesens està pràcticament deshabitat, cosa que garanteix una atmosfera d’exclusivitat i misteri que no trobaràs en altres monuments massificats.

A més del seu valor artístic, el castell està envoltat de mites. Diuen que pels seus passadissos vaga l’ànima de Joana la Beltraneja, qui suposadament va estar presa aquí. Realitat o ficció, l’escalfred en recórrer les seves estances és molt real.

Nota important: Al ser una propietat privada i un entorn natural protegit, és fonamental consultar els horaris d’obertura i respectar els senders marcats. L’estructura és antiga i requereix precaució absoluta.

una joia neogòtica oculta en un poble fantasma que et farà viatjar a la Baviera més romàntica sense sortir de casa.

El pla perfecte per al cap de setmana

Sabies que aquesta zona és també famosa per la seva gastronomia local? Després de la caminada per l’Albera, baixar als restaurants de Cantallops per degustar un bon vi de l’Empordà és el tancament perfecte per a aquesta dosi de dopamina informativa.

Si busques una escapada que combini història, natura i aquesta sensació d’haver descobert una cosa que ningú més sap, el Castell de Requesens és la teva pròxima destinació obligatòria. No esperis que es posi de moda a les xarxes socials; ves-hi abans que el secret deixi de ser-ho.

T’atreviries a passar una tarda entre aquests murs abans que es pongui el sol?

Comparteix

Icona de pantalla completa