Deu anys de Vadevi, quan el vi català es va fer digital

Fem deu anys com a altaveu d’un sector que ha passat de ser perifèric dins dels vins espanyols a tenir una identitat pròpia
La primera edició de Vadevi.cat dia 25 de febrer de 2009
La primera edició de Vadevi.cat dia 25 de febrer de 2009

25 de febrer de 2009. Neix Vadevi.cat, una iniciativa periodística que volia donar veu a un sector que estava en plena ebullició però que tot just estava despuntant. Catalunya era de les poques regions vitivinícoles del món on els vins més consumits no eren els propis. De fet, a la majoria de cartes de restaurants les referències que es trobaven eren habitualment del Priorat, pel prestigi internacional, o del Penedès, per tradició. Però a casa nostra hi havia, i hi ha, 12 denominacions d’origen que treballaven fort per millorar els seus productes i, sobretot, per donar-los a conèixer. 

 

Fruit de tot plegat i amb vocació de servei públic va néixer Vadevi. Volia ser el diari de referència del vi català, quan pràcticament ningú no en parlava. La prescripció i les informacions sobre vins es feien, en general, des de Madrid i en els mitjans catalans generalistes encara hi tenien molt de pes els vins que es feien fora de Catalunya.

 

Amb la voluntat de normalitzar aquesta situació, el diari va començar a caminar enmig d’una crisi econòmica i participant de la transició de la informació al canal online. Tot just acabaven d’aparèixer els telèfons intel·ligents, les xarxes socials encara eren una eina de l’ordinador i els influencers del vi, aleshores prescriptors, eren periodistes que escrivien en mitjans de paper. No tots els cellers tenien pàgina web i la informació fluïa d’una altra manera.

 

Vadevi es va convertir en un aparador per mostrar a Catalunya el vi que es feia a Catalunya. Però a més a més, també va esdevenir el punt de trobada per a totes aquelles informacions relatives als cellers, a noves normatives, a les Denominacions d’Origen, a l’incipient enoturisme, etc. Va donar veu a viticultors, elaboradors i sommeliers que, a través d’entrevistes, explicaven la seva feina. 

 

El diari volia acostar el vi a la gent i sobretot el vi català. Fent un pas més en aquest direcció, i ja com una publicació consolidada, es van crear els Premis Vinari, l’any 2013. Neixia el primer concurs oficial de vi català i l’objectiu era el mateix: prescriure el vi de casa nostra a casa nostra.

 

L’èxit d’aquella primera edició que, a més del ressò a través de Vadevi es va poder comprovar a la resta de mitjans de comunicació, va ser molt important. Un revulsiu pels cellers que van respondre massivament a la convocatòria i també pels consumidors que podien saber, sense intermediaris, quins són els millors vins de Catalunya. Els vermuts també van anar prenent volada i per això també es van crear els seus propis premis. 

 

I el que va començar com un diari de sector a poc a poc també anava arribant a tots aquells amb un mínim d’interès pel vi i el món que l’envolta. Han passat 10 anys. Ja s’han fet sis edicions dels Premis Vinari i la situació del vi català és una altra. Estem convençuts que els cellers d'aquest país encara no han tocat sostre i que d’una manera o una altra hi hem contribuït i hi seguirem contribuint.