"¡Al loro! Que no estamos tan mal, ¡hombre!"

"Prova que no tot és tan negre és que el sector del cava ha tancat l'últim any amb un creixement del 6,5%, tot i les turbulències econòmiques i polítiques"

És ja norma de la casa que quan s’acosten eleccions al Consell Regulador del Cava hi hagi un intens debat al sector. No pocs s’apunten a una corrent derrotista i, fins i tot, catastrofista. Sembla que, per alguns, tot s’hagi de trencar per tornar a començar de nou. Preocupacions, ansietat, estrès, pànic, pensament catastrofista ... poden semblar paraules i conceptes diferents (ho són) però en realitat estan molt vinculats entre sí, com s’afirma des de Rincón de la Psicología. D’altres saben que ha costat molt construir la marca Cava des que l’any 1972 es va constituir el Consell Regulador que ara deixa Pedro Bonet Ferrer després de quatre anys d’intens treball i de molt bona feina feta, amb una especial promoció dels caves Premium i el nou vèrtex de la piràmide qualitativa del sector (els Caves de Paratge Qualificat). Molts enyoraran Pedro Bonet. És evident que estem lluny d’aquella cèlebre frase de gener de 2008 quan l’expresident espanyol José Luís Rodríguez Zapatero va dir que "la crisi és una fal·làcia. Pur catastrofisme”. És cert que aleshores hi havia crisi econòmica a Espanya i que ara al sector del cava hi ha crisi d’identitat (especialment territorial), de preus i d’estratègia, però també és cert que “al loro! Que no estamos tan mal, ¡hombre!”, que va dir l’expresident blaugrana Joan Laporta.

 

Prova que no tot és tan negre és que el sector del cava ha tancat l'últim any amb un creixement del 6,5%, tot i les turbulències econòmiques i polítiques. Des del Consell Regulador d'aquesta denominació d'origen es creu que si no s'arriben a produir aquestes pertorbacions s'hauria crescut més que el 3% global (en volum) que va acabar aconseguint. Les vendes dels caves no catalans van créixer en l'últim any un 16%, mentre que els catalanes -que sumen el 95,3% del total de la producció- ho van fer un 3%. El president del Consell Regulador, Pedro Bonet, està convençut que "el soroll mediàtic afecta", i que en el quart trimestre del 2017 "el soroll mediàtic va ser extraordinari i va suposar un boicot suplementari per al cava". Les vendes de cava van ser de 252.500.000 d'ampolles durant l'any passat. El valor econòmic total va ser de 1.149,3 milions d'euros, la qual cosa va suposar un 6,5% més respecte l'any anterior. El cava tradicional va suposar 219.800.000 d'ampolles (+ 1,95% sobre el 2016) i la seva criança mitjana va ser de 13,8 mesos. El conjunt del mercat exterior va créixer en 3,2 milions d'ampolles, aconseguint la xifra rècord de 162.200.000 d'ampolles.

 

A més, la del Cava és, segons la consultora especialitzada Castro Galiana, la denominació d'origen de vi espanyola que millor cobertura rep en els diaris i revistes que s'editen a les províncies on no s'elabora el producte, la qual cosa li atorga “un avantatge comunicatiu respecte a la resta de denominacions, que concentren bona part de la seva comunicació en la premsa més propera a les seves respectives zones d'elaboració”. L’encara ara president del Consell Regulador del Cava diu que “és una gran satisfacció que es reconegui la força de la marca Cava, que té una llarga i brillant trajectòria”.

 

Les tensions territorials a la DO Cava es fan, però, cada cop més evidents. El Ministeri d’Agricultura va limitar a un 0,52% el creixement de la superfície de vinyes inscrites a la DO Cava durant aquest 2018. Això ha fet que s'estableixi un límit de 172,2 hectàrees aplicable a les sol·licituds d’aquest any, que es reparteix a parts iguals entre els tres tipus de sol·licituds que poden donar-se: noves plantacions, replantacions i conversions de drets de replantació (57,4 ha. cadascuna). La decisió s’ha polititzat i ha encès els ànims en les zones productores no catalanes de Requena i Almendralejo.

 

També ha causat força tensió en els darrers mesos la irrupció a les esquenes del Consell Regulador del Cava de l’Associació de Viticultors i Elaboradors Corpinnat (Torelló, Recaredo, Gramona, Llopart, Nadal i Castellroig), que ja ha rebut carabasses de rellevants cellers com ara Raventós i Blanc i Juvé & Camps.

 

Finalment, està generant debat el fet que a menys d’un mes d’escollir el nou president del consell regulador del Cava només hagi mogut fitxa inicialment el principal accionista de les caves Vallformosa, Josep Graells. Per ara ningú més ha presentat candidatura ni cap programa, tot i que també sonen per a rellevar Pedro Bonet el primer executiu de Codorníu, Javier Pagés; el propietari de les caves Pere Ventura; la propietària de les caves Giró Ribot, Maria Rosa Giró; el vicepresident de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya i president de la DO Catalunya, Xavier Pié, o el president executiu de l’empresa cooperativa de segon grau Centre Vinícola del Penedès i actual vicepresident del Consell Regulador del Cava, Xavier Farré. Fins al dia 27 d’agost, un dia abans de l’elecció del nou president, la junta directiva de l’Institut del Cava no decidirà el seu candidat.  Fonts del sector donen per fet que Javier Pagés acabarà anunciant la seva candidatura, que rebrà amb tota la seguretat el suport de Freixenet.

 

Pedro Bonet i el seu equip al Consell Regulador han treballat amb el clar objectiu d'intentar millorar la imatge del cava i “aconseguir un major valor afegit que redundi en tota la cadena del sector, des de la vinya al màrqueting". O sigui, com afirma Bonet, "hem volgut elevar el cava al més alt". Ara caldrà continuar amb la línia oberta però per això es farà imprescindible la unitat d’acció de tot el sector i que no hi hagi més escissions.




Comentaris

envia el comentari