El fracàs absolut de la DO Cava

"El nou Consell Regulador del Cava que sortirà elegit a partir d'aquest estiu no podrà generar els grans canvis que necessita el sector del vi escumós al Penedès. Ni els caves Premium, ni els Caves de Paratge van poder solucionar aquesta crisi històrica del sector"

El meu avi va estar treballant cinquanta anys a Codorniu. La venda a un grup d’inversió americà és una notícia molt trista pel poble de Sant Sadurní d’Anoia i per tot el Penedès. No solament estem parlant de memòria, també estem parlant de futur. Quan s’enfonsen les coses i ningú acaba trobant una solució, sempre s’acaba parlant dels músics del Titànic, però els músics del Titànic eren molt conscients que s’estaven enfonsant. No podem oblidar aquesta metàfora per entendre tot el que està passant amb el sector industrial del cava.


La venda de Codorniu confirma el fracàs absolut de la DO Cava, de la seva estratègia productiva sense límits, de la lluita pel mercat. No s'ha lluitat mai per l'alta qualitat, a partir de paràmetres vitivinícoles. Tot s’ha basat en un sol objectiu: grans produccions de games baixes, venudes a preu de cost que han acabat enfonsant a les dues grans empreses productores de cava històriques: Freixenet i Codorniu.


La situació del sector industrial del cava encara pot empitjorar molt més en els pròxims anys. No hi ha cap solució a llarg termini. No hi ha propostes dràstiques. La DO Cava necessita solucions sense cap tipus de contemplació. La primera pregunta que s'hauria de fer el sector és si la DO Cava ha de continuar existint. En tot cas, dubto que el sector del cava estigui preparat per plantejar-se aquesta pregunta. El sector no té prou elements per fer un debat seriós sobre el seu futur. La situació és així de trista. El nou Consell Regulador del Cava que sortirà elegit a partir d'aquest estiu no podrà generar els grans canvis que necessita el sector del vi escumós al Penedès. Ni els caves Premium, ni els Caves de Paratge van poder solucionar aquesta crisi històrica del sector. Per tant, la zonificació (la vella reivindicació del Penedès) tampoc podrà ser cap solució, considerant que sigui la gran proposta del nou Consell Regulador. Hi ha moltes incògnites i molts dubtes; de moment, tot és fosc dins del Cava. Deixant a banda la resposta de l'Estat espanyol a un Cava Penedès, suposant que fos positiva (pensant de forma optimista), s'hauria de valorar el desprestigi que té el nom de la DO Cava en l'àmbit internacional. Els italians, amb un sentit descomunal pel màrqueting, ho van veure molt clar, apostant per la creació d'una nova DO: Prosseco. Algú pensa que posar Cava Penedès a les etiquetes canviarà el sector? Les etiquetes no parlen. El que parla és el vi.

 

Quin futur té un sector on les grans empreses acabaven venent els seus productes als distribuïdors a un preu mitjà d’1,40 euros? Hi ha caves que es poden trobar a 1,80 euros a les grans superfícies. Com es pot generar riquesa pel territori i prestigi amb aquests preus escandalosos? Com poden vendre els seus productes les altres empreses, en quines condicions posen les seves marques en un prestatge, si el preu de sortida dels grans productors està situat a un preu molt baix? Quin sentit té format part d’una marca comuna que resta valor als teus productes? La DO Cava acaba penalitzant a totes les empreses que formen part de la DO Cava, Aleshores per què tenen por en abandonar una DO que els està penalitzant, que els està implantant un impost reaccionari? O potser senten realment tristesa de deixar la paraula cava? La paraula cava semblava màgica en el seu moment, però les grans empreses ho van basar tot en el preu.

 

A més a més, s'ha de valorar una altra cosa que encara pot empitjorar molt més la situació. Els nous propietaris de Freixenet i Codorniu acabaran decidint noves polítiques i tot això podrà tenir repercussions en la compra de raïm i en la compra de vi base cava. Totes les cooperatives que han estat submises a Freixenet, com així tots els cellers elaboradors de vi base que depenen exclusivament de Freixenet o de Codorniu o de Jaume Serra també podrien patir les conseqüències. Què podria passar al Penedès, abocat a la producció massiva de raïm, si Freixenet decideix canviar totalment la seva forma de produir el vi escumós? Hem de recordar que el grup Henkell (Dr. Oetker) és gran productor de vins escumosos segons el sistema granvàs. Seria una tragèdia pels viticultors professionals que encara treballen les vinyes amb criteris empresarials.



En els darrers anys, cada notícia nova del sector que apareix acaba sent un argument més per deixar la DO Cava. El futur només passa per protegir el Penedès. I el Penedès ja el tenim. El gran dubte que tinc és com s'acabaran unint els que ja van abandonar la DO Cava, impulsant el Clàssic Penedès a través de la DO Penedès, i els que dubten d'abandonar-la o no (Corpinnat). En tot aquest equilibri també hi ha Raventós i Blanc que va decidir anar de forma lliure. Tinc la sensació que la mentalitat catalana sempre acaba repetint el seu cicle d'acció individualista. A hores d’ara, no té cap lògica que al Penedès existeixin tres denominacions d'origen: DO Penedès, DO Cava i DO Catalunya. Només una de les quatre porta el nom del Penedès. Si s'acabés impulsant una quarta DO al Penedès, a través de Corpinnat, donaré el relleu a un altre perquè escrigui aquests tipus d’article. Assumiré el pensament zero que potser és el pensament de la felicitat.




Comentaris
opinió
Tothom s'atreveix a opinar sense conèixer. Poses com a exemple a Prosecco de fer les coses ben fetes, però ells també ténen els seus problemes. Hi ha 3 denominacions d'origen aProsecco: la DOC (Que ampara el gran Veneto i on la regulació és força laxa), i 2 DOCG, la Conegliano-Valdiobiadene (On distingeixen també la zona Cartizze) i ASOLO. 3 regulacions per al que sembla un mateix producte, amb empreses gegants amb una producció total de +500.000.000 d'ampolles... Només veiem el que ens convé!

envia el comentari