Què li espera al sector del vi català aquest 2019? Des del Vadevi volem donar a conèixer les principals tendències emergents a l’actualitat i les novetats que marcaran el món del vi català en els propers 12 mesos:

orange wine

!--akiadsense-->

  1. Blancs menys blancs…

Quan anem al lineal de vins blancs veurem que aquesta categoria va augmentant i diversificant el to. Entre l’oferta es podran trobar més “Orange wines” (vins taronja, aquells on el most fermenta en contacte directe amb les pells del raïm), o també dits vins brisats (però pot ser que aquests, a més a més, fermentin amb tota la seva brisa: rapa, pells, pinyols…), vins grisos (o ‘blanc de noirs’, un vi blanc que s’elabora amb raïm negre), vins que es produeixen amb varietats “vermelles” com el xarel·lo vermell, els vins d’àmfora

  1. Vermut, si. Però també l’hora de la ratafia!

La moda del vermut continuarà fort amb noves marques que surten al mercat i més creacions que donaran lloc a vermuts d’edicions especials i reserves antigues. A més, el mercat internacional s’està interessant pel vermut català que cada cop arriba més lluny. Però també és l’hora de re-actualitzar la ratafia i els que fan vins més democràtics ja li han picat l’ullet a aquesta nova moda i el 2019 serà el seu any! La ratafia intentarà fer-se un lloc a la majoria de bars i terrasses i rejovenirà el seu públic amb propostes molt populars.

  1. Més vins “vegetarians”

Ara que cada cop hi ha més adeptes a les dietes vegetarianes, i amb Barcelona capital Veg-Friendly, cada cop veurem més vins que llueixen un distintiu d’“aptes per a vegetarians o per a vegans”. Però la majoria de vins ho poden ser, tot i que no tinguin aquest segell! Ho expliquem i que no corri la sang… no és que el vi sigui un producte que per a la seva elaboració se sacrifiqui cap animal, però si que hi ha ocasions que en el final del seu procés d’elaboració, s’utilitza alguna substància clarificant d’origen animal, com la cola de peix o les gelatines (que s’elaboren a partir d’ossos i teixits animals), albúmines (proteïna molt abundant a les clares d’ou), el carbó animal, làctics… Aquests productes s’utilitzen per garantir la limpidesa del vi i que quedi molt més estable. El que fan els vins “vegetarians” és utilitzar alternatives orgàniques com els clarificants minerals (bentonita, carbó actiu…). O bé, no es clarifiquen ni filtren i són aquells vins que poden ser una mica més tèrbols o amb partícules en suspensió.

  1. Noves bombolles: ice, rosé, ancestrals, sparklings…

Les bombolles és un mercat que té un públic molt devot. Però també es va diversificant l’oferta amb nous productes que aconsegueixen ser uns èxits de vendes com els “ice” (escumosos semi-dolços o dolços que se serveixen amb glaçons a la copa), l’auge dels rosats, els mosts parcialment fermentats i gasificats, etc. Els cellers investiguen i aposten per ells i veurem més productes d’aquest tipus a la propera primavera/estiu. En el cas dels escumosos rosats, que fa 10 anys enrere eren els “aneguets lletjos” de les caves, dels productes menys venuts, en els darrers anys han escalat posicions en el rànquing de volum de producció. En molts casos, són els segons o tercers productes de més vendes de les caves, sobretot en la temporada d’estiu i amb una gran demanda per a l’exportació.

  1. Varietats que canvien el color

La recuperació de raïms ancestrals avança i si ja coneixeu algunes de les varietats com els sumoll, picapoll, carinyena, xarel·lo o pansa blanca, doneu la benvinguda a les noves versions de vins elaborats amb xarel·lo vermell, pansa rosada, carinyena blanca, picapoll negre, sumoll blanc…

  1. Vins sostenibles, ètics

Una gran part dels consumidors s’interessa extremadament pel que menja i el seu origen, per la seva salut i el que és saludable, per contaminar menys i reutilitzar enlloc de reciclar. Miren de beure menys, però millor. Els valors intangibles d’un vi, també compten. Per això els vins naturals, ecològics, biodinàmics que segueixen aquestes tendències han trobat un forat de mercat i estan augmentant vendes any rere any. Això no canviarà al 2019, sinó que és una preocupació ben real que anirà a més. Els mil·lennials busquen productes que estiguin a l’alçada de les seves expectatives, i les marques han de fer que els seus productes siguin únics i emocionants, a més de produir-se èticament, respectuosos amb el medi ambient… Tornaran a brillar els vins de cooperativa, que es reinventaran i modernitzaran la imatge. També els supermercats i distribuïdors estan atents a aquestes tendències, i s’acosten als millors viticultors del territori per elaborar vins ètics i de proximitat per oferir a les seves cadenes d’establiments.

Els kegs de PET, nous recipient per transportar el vi

!--akiadsense-->

  1. Nous formats, packaging alternatiu

Hem d’aprendre que les begudes siguin apropiades pels moments de consum dels nous públics. Així que veurem un increment de la demanda del format magnum (ampolles d’1,5 l.) però també dels petits formats (mini ampolles, llaunes, vins a copes…). I més atenció al packaging i disseny, la febre pels vins a doll o reomplir les garrafes que van triomfar en locals com La Festival o ara a el Tros de Vall-llach s’expandirà. I nous formats com els kegs, que són uns barrils PET reciclables ideals per a l’hosteleria o per a l’exportació.

  1. Cartes de vins cada cop més curtes i amb més rotació

Les llargues cartes de vins dels restaurants moriran… l’oferta s’anirà escurçant de pàgines i es procurarà que hi hagi més rotació i vins que siguin atractius segons la temporada. Per què? Doncs perquè el públic cada cop vol sorprendre’s més i que l’experiència sigui única. El consumidor vol trobar nous vins, que li ofereixin copes o poder escollir menús maridats. Així que els restaurants s’esmercen en la selecció de vins i es busquen més vins de finca, més microvinificacions, més vins de parcel·la… productes que n’hi ha menys producció i costin més de trobar a botigues o a l’online.

Les vinyes de Llivins a Llívia
Les vinyes de Llivins a Llívia | Nerea Rodríguez

!--akiadsense-->

  1. Vins de muntanya

S’ha parlat bastant del canvi climàtic com a problema global, però ja s’estan plantejant solucions a un nivell més regional i per zones vitivinícoles. Gràcies als estudis de l’IRTA i el Servei Meteorològic de Catalunya sobre projeccions climàtiques de futur per conèixer si una zona serà més seca o més fresca que un altre, es pot decidir què millor plantar en un lloc o altre. Molt cellers catalans han començat a plantar vinyes a la muntanya i l’alta muntanya. I la Cerdanya es postula com la regió del futur a descobrir…

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa