Daniel Ibáñez, sommelier: "El món del vi encara és masclista"

El responsable d’e-commerce de Vila Viniteca assegura que la venda de vins per internet "ha crescut moltíssim", però que "encara queda molt per fer"
Daniel Ibáñez és sommelier i responsable d’e-commerce de Vila Viniteca
Daniel Ibáñez és sommelier i responsable d’e-commerce de Vila Viniteca | Jordi Play

Daniel Ibáñez (Barcelona, 1979) és sommelier i responsable d’e-commerce de Vila Viniteca. En aquesta entrevista amb VADEVI explica que és enginyer informàtic i que un dia va apostar per fer un canvi a la seva vida. Es va quedar a l’atur -després d'anys treballant en el món de la informàtica-, va decidir que volia estudiar, i la seva passió pel món del vi el va fer apuntar-se al Curs d’especialització de Sommelier a l’Escola d’Hostaleria Sant Ignasi. En acabar va tornar a la informàtica, però sis mesos després, l'any 2013, va contactar amb ell el responsable de botigues de Vila Viniteca i... fins ara.


 

Què fa un sommelier de responsable d’E-Commerce d’una distribuïdora de vins?

Som venedors i hem de conèixer el producte. La venda online potser sí que és una mica diferent de la que es fa a botigues, però has de conèixer el producte online. Al departament web de Vila Viniteca som dues persones i totes dues som sommeliers per recomanar el producte al client. Som prescriptors i hem de saber de què parlem.

Com compra la gent vins per internet?

Es connecten, busquen i decideixen per etiquetes, per preu, per DO, per marca... I compren en funció d’això. Nosaltres intentem potenciar molt l’assessorament. És un món complex i a la gent li agrada que l’assessoris. Nosaltres ho fem tant via correu electrònic com per telèfon. Volem posar també un servei de xat, però no volem que sigui automàtic, sinó que hi hagi realment sommeliers al darrera que puguin assessorar correctament el client. Cada cop més la gent no té cap problema en enviar un correu o fer una trucada i preguntar.


 

Què es pot trobar a la seva pàgina web?

Estem treballant per tenir tot el nostre catàleg de producte -més de 10.000 referències- dins de la botiga online. Ara mateix estem al voltant de les 8.000 referències entre vins i destil·lats, i també alguna cosa d’alimentació. Aspirem a tenir tot el catàleg a internet. És una feina important i laboriosa però estem anant cap aquí.

Daniel Ibáñez va estudiar el Curs d’especialització de Sommelier a l’Escola d’Hostaleria Sant Ignasi
Daniel Ibáñez va estudiar el Curs d’especialització de Sommelier a l’Escola d’Hostaleria Sant Ignasi | Jordi Play

 

És viable?

Hem de fer-ho. Cada cop el client és més exigent, i si les tenim en un catàleg en paper, també les hem de tenir online. Tot el que tenim al catàleg està al nostre magatzem central, situat a Esparreguera, i des d’allà es preparen totes les comandes online. Estem canviant molts processos interns per aconseguir-ho. Calculo que en un any com a màxim tindrem tot el catàleg disponible a internet. I serà dinàmic: quan es vagin afegint referències s’aniran posant també a la web.


 

El seu és un cas curiós, com a sortida professional d’algú que ha estudiat sommelieria.

Sí, però el meu coneixement tècnic m’ajuda a tancar el cercle, i tenir el coneixement de vins em facilita fer l’assessorament del producte.

 

Vostè ha notat un creixement en la venda de vins per internet?

Sí, ha crescut moltíssim. Però aquí encara ens queda molt. Bèlgica, Alemanya i França són els països que més compren online. Tot i que és cert que la venda online de Vila Viniteca s’ha multiplicat per quatre en només cinc anys. Ara la gent tendeix a comprar molt més per internet. Hi ha hagut un canvi de mentalitat, de manera que el temps lliure el volem per fer altres coses, com esport, anar amb els amics, etc. No volem anar al supermercat a comprar, ni anar a comprar-nos un pantaló, i ho acabem fent tot online. I amb el vi passa el mateix. Sí que hi ha la gent que encara vol anar a la botiga i parlar amb el dependent, però hi ha molta gent que decideix comprar-lo per internet i que li portin a casa. Ha crescut molt, i anirà a més. Els dispositius mòbils també ajuden a que creixi.


 

I quin és el perfil de comprador de vi per internet?

El gruix -un 70%- serien homes entre 35 i 45 anys, però ha crescut el públic entre 20-30 anys en els últims dos anys. Això vol dir que els joves cada vegada s’interessen més pels vins, i això també ho notem en els tastos. I segons el sexe, és un 60% d’homes i un 40% de dones.

El món del vi és una mica masclista, reconeix Daniel Ibáñez
"El món del vi és una mica masclista", reconeix Daniel Ibáñez | Jordi Play

 

S’ha notat un augment de l’interès de les dones pels vins?

Aquest encara és un món una mica masclista. Però crec que en els darrers anys hi ha hagut un canvi. Hi ha moltes dones conegudes que han sortit als mitjans de comunicació parlant de vi i això ha fet canviar una mica el xip i que tothom se n’adoni que aquest món no és només d’homes. A nivell de tastos és més gran el volum femení que masculí. I a nivell de botiga també. Però online només tenim un nom d’una persona, que acostuma a ser home. Però sí, crec que en els darrers anys ha crescut l’interès de les dones pel món del vi.


 

Han notat un augment o descens en la venda de vins catalans, amb la situació política que s’ha viscut a Catalunya?

No ho hem notat especialment. En el seu moment hi va haver el boicot al cava, i sí que va baixar una mica la venda. Crec que d’aquell boicot el cava va sortir reforçat. Tothom diu que és un producte fantàstic a preus meravellosos. I nosaltres a nivell online venem moltíssim cava a la resta d’Espanya. El continuen comprant i consumint. El perfil que es compra és cada vegada més de cava reserva i amb criança, oblidant els caves més joves.

 

I a nivell català, han notat si la gent s’ha decantant per consumir més vi català?

Sí. Tot i que hi ha gent que té molt clar que vol un Rioja i ja està, però d'altres a l’hora de triar prefereixen un vi català.


 

 




Comentaris
Francesc
Són uns mentiders. Fluctuen és seus comentaris en funció de les comisions

envia el comentari