Osborne: "El consumidor de begudes destil·lades avui vol viure una experiència"

xxx
Una de les activitats del congrés va ser una visita guiada al celler de Bodegues Suau, amfitrió de la trobada | Josep Maria Natta

Recentment s'ha fet a Mallorca el Congrés Nacional de Begudes espirituoses. L'objectiu principal era enfrontar els reptes que ha de superar el sector en l'horitzó d'un futur immediat. Per aquest motiu es parlés de les tendències que es veuen venir i que es van denominar tendències sector 4.0, la necessitat d'adaptació a un escenari de sostenibilitat respectuós amb el medi ambient i la renovació que ha de visibilitzar-se a través d'una nova imatge corporativa. Ignacio Osborne, actual president de FEBE(Federació de Begudes espirituoses) ha atès un breu qüestionari de Balears Vadeví.

  

La reunió ha posat a la FEBE enfront d'uns reptes de futur que caldrà superar. Quin considera que és el primer per imminència o per importància, que considera ha de prioritzar-se?

 

El principal repte al qual s'enfronta el sector és procurar la seva constant adaptació a un mercat extremadament canviant, dominat pels gustos d'un consumidor que cada vegada és més exigent, i que demanda cada dia més qualitat i informació sobre el producte. 

Si a això li sumem que el consumidor de begudes destil·lades avui dia és més un consumidor d'experiències que un consumidor de productes, és fàcil comprendre que les empreses ens veiem obligades a adaptar-nos constantment a aquesta demanda. Aquesta és la clau de l'èxit del gin tonic en els últims anys. Una beguda destil·lada com la ginebra que aconsegueix reposicionarse en el mercat gràcies a la innovació i a presentar-se com un atractiu per al consumidor, amb el seu propi ritual de perfect serve, amb els seus adreços i mixers que millor li combinen…. El consumidor demanda no només la ginebra, sinó l'experiència que envolta al ritual de consumir-la.

El sector està en constant renovació, apostant per nous formats i noves tendències que li permetin satisfer les demandes del consumidor. En aquest context el consum ha canviat radicalment, traslladant-se de la nit al dia – vuit de cada deu ocasions de consum són ja diürnes- i apostant per la innovació, tant en els productes (ginebres roses…) com en els formats (Mitges copes / Mitjans) 

A més, les begudes espirituoses estan liderant l'aposta per la informació al consumidor. De fet, el mes de juny passat FEBE signava un acord amb el Comissari de Salut de la UE, VytenisAndriukaitis, mitjançant el qual el sector europeu es compromet a proporcionar informació energètica dels seus productes en l'etiqueta, juntament amb una llista completa d'ingredients i informació nutricional detallada i específica del producte de manera en línia, mitjançant l'escanejat del codi de barres.

 

xxx
A l'interior de celler de Bodegues Suau coneguren les particularitats de l'elaboració del seu brandy | Josep Maria Natta

   

La sostenibilitat i el respecte pel medi ambient corren el perill de quedar-se en una manifestació buida de contingut si no s'apliquen mesures concretes, si no s'assumeixen compromisos. Quins canvis està disposats a fer el sector per a mostrar aquesta nova manera d'enfocar el negoci?

  

Per al nostre sector la protecció del medi ambient és un dels nostres principals compromisos. El Congrés celebrat a Palma ha servit per a comprovar la unió de tot el Sector entorn de la sostenibilitat i això es demostra en dades reals i tangibles en l'impacte en el medi ambient. Les nostres empreses reciclen ja el 93% dels residus sòlids, el nostre principal envàs és el vidre i aquest se situa al capdavant en taxes de reciclatge i sostenibilitat. Aquesta taxa de reciclatge no ha deixat de créixer des de 2008.

A més hem avançat en els compromisos mediambientals en ús d'energies renovables, reducció d'ús d'aigua, reciclatge, ecodiseño i finalment i no menys important els nostres productes provenen de matèries primeres agrícoles, per la qual cosa promovem una agricultura sostenible, i protegim la biodiversitat. 

Portem anys avaluant l'impacte del CO₂ dels envasos que ajuda a decidir el seu disseny. I desenvolupem productes i envasos sostenibles amb els quals reduir l'impacte dels residus. 

Apostem pels subproductes orgànics generats per la ransformación de les matèries agrícoles: (bagazos de destil·leries, vinazas, orujos) convertint-los en aliments per a animals, en biogàs o en compost agrícola.

I invertim en la gestió de l'aigua de les nostres destil·leries i plantes embotelladores. De fet, el sector va reduir el seu consum d'aigua per unitat produïda un 14% des de 2015.

Encara així som un sector amb una ferma determinació pel que estem desenvolupant un pla sectorial en aquest sentit, que ens permeti determinar més objectius a llarg termini per a continuar apostant per la sostenibilitat de les matèries primeres que utilitzem, així com per la sostenibilitat dels recursos dels quals ens valem per a produir (aigua, energia, residus, petjada de carboni), tenint en compte els nostres principals canals de venda (Comerç i restauració) i en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU i el Pacte d'Economia Circular, del qual FEBE forma part.

  

xxx
Ignacio Osborne acompanyat d'un dels ponents del Congrés, l'empresari mallorquó Simón Pedro Barceló | Josep Maria Natta

 

Com ha d'evolucionar a partir d'ara un sector que té una tradició centenaria però que necessita adaptar-se a una societat que demanda majoritàriament altres productes en detriment de les begudes espirituoses tradicionals? Adaptar-se o desaparèixer i com fer-ho….

  

Som un sector mil·lenari, amb empreses centenàries en molts casos, així que som un clar exemple d'adaptació. Ho hem fet i ho continuarem fent. No obstant això deixi'm donar-li una dada en 2018 els espirituosos que més van pujar van ser les més tradicionals, líderados pels productes acollits a indicació geogràfica. Hem demostrat al llarg de la història la nostra capacitat d'adaptació i la nostra versatilitat, que també és una de les principals característiques dels nostres productes.

En resum, volem transmetre al consumidor l'orgull que tenen les nostres empreses de pertànyer a aquest sector, comunicant-li la qualitat dels nostres productes, el seu origen agrícola i elaboració tradicional.

 

Quin ha de ser a partir d'ara l'estratègia per a penetrar un mercat que ha de regir-se per tantes regles, algunes imposades des de la UE, unes altres pel nostre país, tant a nivell de producció com de comercialització?

  

Som un sector molt regulat, possiblement dels més regulats que existeixen. En molts casos hi ha normatives europees, nacionals, regionals i locals que hem de tenir en compte per al desenvolupament de la nostra activitat, i això fa molt difícil operar en molts sentits. A més, ens dirigim a un consumidor altament exigent, que ens fa millorar els estàndards de qualitat gairebé diàriament.

Hauria d'existir un Ministeri de la simplificació.

En aquest marc normatiu l'important és el consumidor i en el nostre cas la clau està a escoltar al consumidor per a poder satisfer les seves demandes. Una empresa que no té en compte els gustos del consumidor mai podrà satisfer la seva demanda. 

   

Ningú dubte del poder de la comunicació avui dia. Quina estratègia ha de seguir el sector per a arribar al seu públic? Com donar-se a conèixer i en quins àmbits? Els joves han de ser un segment diana per a evitar l'envelliment del consumidor tradicional majoritari?

  

Quant a què està fent el Sector la resposta és renovar la seva relació amb el consumidor, hem de ser capaços de fer-los arribar la diversitat i versatilitat dels nostres productes (whisky, gin, brandi, licors…) i aprofundir en aquest coneixement, que ja està demandant el consumidor.

Aquesta versatilitat i les més de 33 categories d'espirituosos són la garantia d'una oferta de qualitat per a tota mena de consumidors en diferents ocasions de consum al llarg del dia.

Fa un parell de mesos hem llançat una campanya en aquesta línia, Guru Of Spirits, que respon a aquestes exigències del consumidor que demanda conèixer els ingredients naturals, els processos artesanals mil·lenaris, la història, la cultura i la tradició i gaudeix de les experiències gastronòmiques. El concepte creatiu GURU OF SPIRITS aprofundeix en les persones que realitzen un consum conscient del producte, apreciant l'àmplia gamma de sensacions organolèptiques que hi ha darrere. 

El món dels Spirits es caracteritza per ser molt experiencial, replet de sensorialidad i diversitat que els consumidors podran conèixer més a fons en el marc d'aquesta campanya: noves mescles, rituals i presentacions de producte, que permeten innovar i gaudir de la versatilitat de les begudes espirituoses. Però també més informació sobre l'origen i dels processos de producció d'aquestes begudes, perquè un consumidor informat és un consumidor responsable, que exigeix productes de qualitat.

    

Què és Guru of Spirits? 

  

Un GURU OF SPIRITS és tot aquell al qual li agrada conèixer, apreciar i gaudir dels spirits. Aquell que sap apreciar el món de sensacions al qual remeten els nostres productes. Un descobridor de moments de gaudi, associats a la gastronomia, maridando aroma i sabor

Fa ara un parell de mesos que llancem aquesta campanya com a resposta a la demanda del consumidor de conèixer més sobre els nostres productes. Sobre el seu origen, la seva història, el seu procés de producció, però també sobre noves mescles, rituals de consum i maridatges, que li permeten ampliar la seva experiència de consum.

El concepte creatiu GURU OF SPIRITSaprofundeix en les persones que realitzen un consum conscient del producte, apreciant l'àmplia gamma de sensacions organolèptiques que hi ha darrere.

xxx
Els participants feren una volta amb el legendari Rafel Verdera per la badia de Palma | Josep Maria Natta