El vi, un dels productes de la campanya «Per Nadal, tria producte local»

La conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca promociona el consum de productes quilòmetre zero dins l’Agenda Balear 2030

«Per Nadal, tria producte local» se centra en sis dels productes més consumits aquestes festes i es difon als mercats coberts de les Balears. La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació vol, amb aquesta iniciativa, promocionar el consum de productes de proximitat i de quilòmetre zero durant aquestes festes. La consellera  Mae de la Concha va donar el sus al Mercat de Pere Garau, de Palma amb  el president del Mercat , Pep Bonnín, i el director del Mercat de l'Olivar, Juan Carlos Moll. 

xxx
S'ha triat una mostra dels productes fets a les Balears que més es consumeixen per Nadal | CAIB

La campanya gira al voltant de sis dels productes que més es consumeixen aquests dies a les Illes, com són el vi, les ametles, les clementines, la porcella, la gamba i el formatge. Mitjançant uns cartells, es comparen aquests productes produïts a les Balears amb els mateixos productes importats. D’aquesta manera, es vol remarcar que un producte local és més sostenible que un producte importat, atès que per arribar a les Illes Balears ha de recórrer milers de quilòmetres, amb la pertinent petjada ecològica. Per exemple, la campanya compara els quilòmetres i l’equivalència de les emissions de CO2 d’unes ametles que provenen de Califòrnia, als Estats Units, que han de recórrer 12.945 quilòmetres fins arribar a les Balears, i que generen 65 tones de CO2 equivalent (CO2eq) per tona de producte i trajecte, amb unes ametles cultivades i consumides a les Balears, que no generen gairebé emissions de gasos hivernacle, perquè es tracta d’un producte de quilòmetre zero. El càlcul de les emissions de CO2eq s’ha fet partint del mitjà de transport que s’utilitza per fer arribar aquests productes a les Balears, com ara el camió i el vaixell.

La campanya es difondrà durant aquestes festes a setze mercats coberts de les Illes, com són els quatre de Palma (Mercat de l’Olivar, Mercat de Llevant, Mercat de Santa Catalina i Mercat de Pere Garau), el d’Inca, el de Sóller, el de Felanitx, el de Manacor, el Mercat des Peix de Ciutadella, el Mercat des Peix de Maó, el Mercat del Claustre de Maó, el Mercat Vell d’Eivissa, el Mercat Nou d’Eivissa, el Mercat de Sant Antoni de Portmany, el Mercat de Santa Eulària i el de Formentera.

Les estratègies per potenciar el producte local són un dels objectius amb què treballa el Govern amb l’Agenda Balear per al Desenvolupament Sostenible 2030 a l’àrea mediambiental. És també una de les fites de la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació i de la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària per augmentar els percentatges de consum de producte local que hi ha a les Illes.