Summum de Can Coleto: La soca més s'enfila

Varietal Goldberg, un joc entre vi i música a càrrec de la Vivalví Orquestra.

Aquest conjunt d’articles recollits sota l’epígraf de Varietal Goldberg són un joc entre vi i música. El vi impressiona  tots els sentits: vista, olfacte, gust, tacte, però l’oïda sembla que no participa d’aquestes sensacions. Per això, un conjunt d’aficionats al vi i a la música, juguen a afegir al vins músiques que els puguin acompanyar.

La Vivalví Orquestra s’ha reunit en un casal emblemàtic de la cultura mallorquina: Can Alcover, domicili que fou de l’insigne jurista, poeta i polític Joan Alcover, autor de La Balanguera, poema d’amor i passió per la terra, com la passió per la terra i el vi mostrada per Miquel Jaume, propietari del celler Can Coleto de Petra i autor del vi Summum que és que el avui ens reuneix en torn a la taula dels sentits: aroma, gust, visió, tacte i la música que suggerirà aquest vi als membres de l’orquestra.

xxx
Miquel Jaume i Bel Monroig de Can Coleto 

A Can Coleto es va sembrar la primera vinya fa 26 anys, encara que no va ésser fins al naixement del Pla i Llevant quan va començar a comercialitzar el seu vi. Es tracta d’una explotació d’unes tres hectàrees en les que cultiva callet, fogoneu, manto negro, monestrell, cabernet sauvignon, merlot, syrah i la blanca, chardonnay. Produeix uns setze mil litres de vi. Practica l’agricultura ecològica que consisteix en unes pràctiques no invasives de les plantes. El més conegut és la restricció en l’ús de productes fitosanitaris sistèmics, però en Miquel Jaume, ens explica més detalls de la seva pràctica agrícola. Per exemple, l’adobament de la terra, que fa sembrant entre les fileres de ceps diversos tipus de lleguminoses que nitrifiquen el sòl, també hi tira fems d’ovella que aporta altres composts. Ho completa sembrant blat que té unes arrels molt fines que penetren profundament en la terra i obrin camins a l’aigua de pluja perquè humidifiqui zones més profundes.  La vinya, també més s’enfila com més endins pot arrelar.

xxx
El celler de Can Coleto

 

Per aquest concert ens ha donat a tastar Summum. Vi que recentment ha estat distingit amb una Gran Medalla d’Or al concurs internacional de vins Catavinum. Es tracta d’un varietal de cabernet sauvigon que rep una máxima atenció en la seva elaboració. Verema el raïm molt madur, el most del qual passa 24 mesos en bótes noves de roure francés de 225 L. Posteriorment passa dos anys en botella abans de sortir al mercat. Tastam el de 2011. És un vi ple de matisos, contundent, però que recorda vagament la fruita del que s’ha fet. En els aromes i en el gust es nota el llarg procés d’elaboració que ha anat afegint detalls molt interessants. Encara que tengui un llarg procés de maduració en bóta, la fusta just dóna un toc de la seva presència, no és un sabor predominant. En Miquel Jaume el troba un acompanyament ideal pels trempons d’hivern: tomàtiga embotellada, carxofa, ceba, grells i oli verge. Un bon pa amb oli completat amb embotits no li és mala companyia.

xxx
Els vins de Can Coleto 

 

I mentre tastam el vi van sorgint les músiques adequades per acompanyar-lo.   Com poques vegades abans, el nostre concert  ha estat protagonitzat per un eclecticisme musical molt accentuat. Na Fanny encetà amb un monogràfic Vivaldi, el nostre inspirador pel que fa al nom de l’orquestra. Primer suggerí La tardor, un dels concerts de Les Quatre estacions. L’escoltam en la versió de la Salzburger Kammerorchester  Després afegí i entonà dos fragments vocals del mateix compositor: In furore iustissima irae , l’escoltam en la interpretació de Julia Lezhneva i Nulla in mundo pax sincera, que així sona en la versió de Emma Kirkby. . En Coleto, que també havia pensat en Vivaldi, comentà que una mica de gregorià no li va malament al seu vi. La seqüència Victimae paschali laudes , per exemple, triada per allò de l’anyell, ja que havíem esmenat la llegenda urbana sobre el fet de tirar un me mort dins els cups per tal de donar un sabor diferent al vi. Història falsa, naturalment. Del gregorià, però seguint amb la música religiosa, passàrem a la proposta de Climent: In Paradisum,  el cant que tanca el Rèquiem de Fauré. I com que havíem parlat sobre la manera d’aconseguir un producte ecològic i natural, sortí també el Tercer Acte de Parsifal de Wagner, més en concret el fragment conegut com Els encantaments del divendres sant, (https://www.youtube.com/watch?v=sJ3oCH3fivc)  en el qual Wagner composa un cant a a la naturalesa. Citàrem de passada Porgy and Bess de Gerswin  per allò de que les Bodegues Coleto fan un vi blanc a partir de raïm negre.

XXX

 

Vivalví Orquestra (Magdalena Mesquida, Fanny Marí, Miquel Roca, Climent Picornell, Pere Estelrich i Antoni Bennàssar)