Solodevino, especialistes en biodinàmics, ecològics i naturals

Josep Avellà està al capdavant d'una distribuïdora que arrisca i és l'inspirador del Moviment Ancestrals, a Mallorca
xxx
Josep Avellà: "Part de la nostra feina és canviar la manera en que es comunica el món del vi, la cultura del vi | Jordi Avellà

Solodevino és una distribuïdora de vins molt personal, que s'encarna en la persona de Josep Avellà com a "winedealer". També compta amb la col·laboració d'altres someliers que fan labors comercials utilitzant el catàleg de l'empresa. Va nèixer a França en el 2013 amb la descoberta del moviment dels vins naturals en aquest país. Però el que ens interesa és l'especialització de Solodevino en els vins naturals i biodinàmics, ecològics i vins d'autor, una aposta arriscada que mira al futur. 

Vist des de fora semblau una colla d'epicuris decidits  treure tot el suc, i mai més ben dit, al vi i al plaer que ens dóna...

Part de la nostra feina és canviar la manera en que es comunica el món del vi, la cultura del vi. Forma part del moviment del vi natural el treure la imatge sofisticada que s'havia creat entorn del consum del vi convertint-lo en un producte exclusiu i fent por al consumidor novell o amb poca experiència, fent-li entendre que "no en sap". Em de beure amb moderació, però sense por i disfrutant de cada glop sabent que el vi que bevem és lliure de químiques afegides o pesticides.

El món del vi agafa cada vegada més força i a pesar que el consum disminueix, cada vegada hi ha més gent encuriosida per tastar-ho i ampliar coneixements. Quin paper hi jugau?

xxx
Vinívora, una iniciativa de Solodevino | Jordi Avellà

Diguem que el consum en general es va segmentant cada vegada més, hi ha gent consumidora especialitzada en gin tònics, en tequilas, en cafè, cuina oriental o sudamericana etc. Si es consumeix menys vi és perque ja no es beu a la feina com abans, ni al volant, les campanyes de sanitat i tràfic han fet bé la seva feina. Ara la gent cerca més l'experiència, cada cop hi ha més gent interessada en conèixer l'origen d'allò que consumeix, i també la seva història. El vi, més enllà del plaer que proporciona, és un producte que permet seguir una "traçabilitat" doncs pots parlar del productor, de la zona d'origen, de la varietat de raïm i a més si t'entrenes una mica, pots arribar a identificar aquests components en un tast a cegues. Nosaltres contem la història dels vins que ens agraden, i que cada cop es troben més presents en bars i restaurants. 

"Moviment ancentrals": de que es tracta, exactament?

El vi produït segons el mètode ancestral és un vi escumós fet d'una forma més senzilla que el clàssic champagne o cava. S'embotella el vi abans de que acabi la fermentació, amb una densitat de sucre X, i així el gas produït dins l'ampolla és el que trobem quan destapem el vi. Aquests vins se solen produir sense filtrar ni afegir-hi conservants com sulfits o tanins enològics, així que solen ser del tipus que considerem naturals. Lliguen molt amb la corrent desenfadada de consum de vi fresc, jove sense més complicacions, amb graduació alcohòlica baixa, amb disenys d'etiquetes modernes, cridaneres i molt originals. M'agrada molt utilitzar la paraula moviment per parlar dels vins naturals ja que per a mí es tracta d'això, d'un moviment ampli que fa referència a l'estètica del gust, a la contestació de la producció industrial, i a la democratització del consum de vi de qualitat doncs es poden trobar vins de primer nivell a preus molt assequibles entre 10 i 30€. El moviment a més, engloba productors i consumidors, però també intermediaris com restaurants i distribuïdors, botigues de vi epsecialitzades etc. Aquí a Mallorca, quan jo vaig arribar ja hi havia pioners que treballaven aquest tipus de vi com el restaurant Ca Na Toneta, i que jo sàpiga un sol productor, Eloi Cedo amb el seu Chateau Paquita.

xxx
Vinívora convocada al Clandestí, tot un èxit | Jordi Avellà

L'estiu, quan les coses tenen un ritme més pausat, és un bon moment per pensar en el futur i planificar per què la tardor arribarà i tot es tornarà a posar en marxa. Amb que treballau?

Ara mateix es tracta d'analitzar continuament el que ha passat en els tres anys i mig que fa que vàrem començar amb l'activitat, veure els errors i les encertades. Som molt joves i tot i que el creixement és continuu, fa falta molta constància i pitjar fort per a que els vells i nous clients confiïn en nosaltres. La idea és creixer incorporant de manera raonada nous cellers de Mallorca i de fora, així com desenvolupar els tastos per al públic general per seguir difonent la cultura del vi que ens emociona.

Amb quina imatge us quedau del que heu fet fins ara?

Curiosament, fa poc vaig passar a visitar una clienta i amiga que té una botiga amb productes alimentaris selectes i vaig veure que tenia a la prestatgeria un vi que per a mí és molt especial d'un productor francès del Languedoc; Julien Peyras. Aquest "vigneron" va ser un dels primers que vaig conèixer i visitar al 2013 i els seus vins son una pura expressió viva del raïm i de la terra. El fet de veure com apareixen altres distribuïdors especialitzats en vins naturals, com es multipliquen les produccions d'aquest tipus de vi artesanal però també tècnic, amb coneixement i precisió. El fet de trobar-me amb l'ampolla d'aquest petit productor d'un poble remot del sud de França a la botiga d'una clienta em parla molt, i sobretot em diu que no estava equivocat quan vaig apostar per aquest tipus de vi.