Marga Amat: "El negoci del vi també passa per l’enoturisme, a Mallorca"

La directora de la DO Binissalem presideix el SET(Segment Estratègic de Turisme) de Gastronòmia i prepara una nova edició dels Wine Days pel mes de maig
xxx
Marga Amat, com presidenta del SET Gastronomia i Turisme i directora de la DO Binissalem | DO Binissalem

Aquests dies la DO Binissalem bull d'activitat tot organitzant una nova edició dels Wine Days, que enguany tendrà lloc del 9 al 19 de maig. Aquesta iniciativa pionera a Mallorca com ruta enoturística és una de les columnes vertebrals del Segment Estratègic de Gastronomia que impulsa la conselleria de Turisme en combinació amb els consells insulars i les organitzacions professionals del sector. Entre ells té un paper destacat  com presidenta del SET Marga Amat, directora tècnica de la DO Binissalem amb qui Balears Vadeví conversa per conèixer els detalls d'aquesta iniciativa: 

Con directora gerent de la DO Binissalem, quin és el paper que feis  a l’estructura del SET Gastronomia?

 

El Consell Regulador de la DO Binissalem està adherit al Segment Estratègic de Gastronomia des dels seus inicis. Forma part de l’Assemblea, com un membre més del sector privat relacionat amb el turisme gastronòmic, participant de l’estratègia i planificació de les accions que es realitzen en el marc del SET. Jo soc la persona que habitualment, representa al CRDO Binissalem a l’Assemblea, A més, al poc temps d’haver formalitzat l’adhesió del CR, de forma personal des de l’AETIB, me van proposar presidir el SET i l’assemblea ho va aprovar. Una de les claus per a la continuïtat dels SET es que la presidència sigui exercida per un representant del sector privat.

Vaig acceptar el repte perquè crec en aquest projecte, per la seva projecció i pel benefici que pot suposar per millorar la qualitat del turisme gastronòmic de les Illes i de molts agents implicats, al que m’agradaria contribuir-hi des de la feina i el compromís.

Com a presidenta del SET de gastronomia, presideixo l’Assemblea, formo part de les Comissió Executiva, que proposa el Pla d’accions a l’Assemblea per a la seva aprovació i també, de les diferents comissions de feina, que treballen en projectes concrets.

 

Què aporta aquesta estructura de la que forma part l’administració pública i la iniciativa privada, quan al plantejament estratègic del negoci del vi?

 

Aporta molt. Crec que el negoci del vi, també passa per l’entoruisme, especialment a un destí turístic com el nostre. El SET ens permet participar activament en la planificació i l’estratègia del turisme gastronòmic a les Illes. L’enoturisme és un producte que encaixa perfectament amb els objectius del SET de gastronomia (producte de turisme gastronòmic, basat en un producte local, sostenible, desestacionalitzador, de qualitat, que posa en valor el territori, el patrimoni...), per tant no tindria cap sentit fer feina amb aquest producte i no formar part del SET on, com a sector privat i per primera vegada, podem tenir veu i vot en l’estratègia turística.

 

Quin aprofitament pot extreure la DO Binissalem del SET Gastronomia?

 

Entre altres coses ens permet fer propostes i participar de l’aprovació del Pla d’accions, per millorar el posicionament de les Illes Balears com a destinació turística gastronòmica de qualitat. És la primera vegada que tenim veu i vot en la planificació i execució d’aquest tipus d’accions. A més, ens podem beneficiar d’accions de formació, d’intercanvis amb altres destins més avançats en aquesta matèria, per crear nous productes o millorar la qualitat del que oferim.

Ens pot donar una visibilitat que per nostres mateixos mai no aconseguiríem, per exemple: presència al material de suport (fulletons, rutes, web, plataforma de comercialització...), impuls a la comercialització del producte turístic...i, un tema molt important com crear sinèrgies amb altres membres del SET o d’altres SETs, com: cultura, luxe, salut i benestar, ecoturisme, incentius... Les possibilitats són múltiples i poden esser molt profitoses.

 

Quines serien les línies mestres que haurien de definir l’actuació del SET Gastronomia, segons la vostra opinió?

Bé, les línies estan molt ben definides, i s’estenen a: la formació, la promoció, el suport a l’oferta, la millora de la destinació, la comercialització i la innovació.

 

Quines propostes feis des de la DO Binissalem al SET Gastronomia?

Proposar jornades formatives dels diferents productes de qualitat per diferents agents (OIT’s, Centres de formació com l’Escola d’Hosteleria o Instituts, allotjaments...); Establir sinèrgies amb altres agents del SET; Proposar els mercats turístics més interessants pel nostre sector; Aportar informació d’estratègies d’altres destins; Suggerir possibles noves adhesions; Informar als nostres cellers perquè s’adhereixen al SET i Col·laborar amb totes aquelles accions per les que se’ns requereixi.

 

L’experiència de la DO Binissalem en matèria d’Enoturisme és “exportable”? On?

Sí, és clar, i aquesta potser una de les nostres aportacions al SET per crear rutes, esdeveniments...però nosaltres no som experts en turisme ni controlem determinats canals de difusió, comercialització...així que estar al SET ens pot ajudar en aquest sentit.

És exportable a qualsevol de les 4 Illes, a través del SET.

 

Compartir coneixements i experiències sembla un dels objectius bàsics, però vosaltres heu estat pioners amb això. Quines altres experiències us interessen  d’altres membres del SET Gastronomia? I dels altres SETs?

 

Sí, és un dels objectius. Compartir coneixements i experiències és clau i, encara que haguem estat pioners, ens queda molt per aprendre i millorar. A més, les propostes o accions dels diferents SETs es creuen. Em refereixo a que un turista que, per exemple, cerca un destí de luxe, el més segur es que estigui interessat per conèixer l’oferta gastronòmica, cultural, de salut i benestar, de natura...o sigui que moltes de les accions proposades pels diferents SETs són transversals.

 

 

 

xxx

 

Funcionen iniciatives com els Wine Days a l’hora de desestacionalitzar?

 

Sí, crec que sí. Enguany, celebrarem la 6ª edició de Wine Days i ara comencem a rebre correus d’algun tou operador que ha sentit parlar de l’esdeveniment i demana informació o activitats per algun grup. Per altra banda, les oficines d’informació turística de Mallorca, són les que ara es posen en contacte amb nosaltres, en aquesta època, per demanar-nos fulletons d’enoturisme i de Wine Days. Així que la resposta es sí, l’enoturisme és un producte que es pot fer tot l’any, per tant és interessant per oferir al turista que ve al febrer o al novembre i, cada vegada està més demandat. A més, aquesta pregunta em dona peu a posar en valor la feina del SET, ja que algunes accions del SET ens poden ajudar a impulsar aquest projecte, i arribar a llocs on no arribaríem per nosaltres mateixos o ens costaria 6 anys més.

 

Què significa que aquesta estructura, els SETs, estigui estesa a cada una de les Illes de les Balears?

 

Doncs que és un projecte integrador, on els Consells Insulars de cada Illa (amb les competències de promoció turística) són membres nats dels SET’s, formen part de les Comissions Executives i lideren les Comissions territorials.

Els CIs poden recollir i traslladar les necessitats, propostes d’accions i informar d’aquelles actuacions que es duran a terme al marge del SET, mitjançant el comitè executiu del qual formen part. Al Pla d’accions del SET s’arrepleguen les propostes i iniciatives de tots els territoris. Si ens hem de posicionar com a destí gastronòmic del Mediterrani, hem de tenir en compte que som 4 Illes. Encara que cada una tingui les seves peculiaritats, l’objectiu principal és comú i, ja sabem que sumar és positiu.

 

Amb quin horitzó treballeu? Veieu beneficis immediats o es treballa a més llarg termini?

 

Immediats, com posar en contacte als diferents SETs i crear sinèrgies entre ells, això ja està passant. Hi ha un Pla d’accions pel 2019 que ja suposarà algunes accions profitoses com puguin esser intercanvis amb altres regions, formació, creació de material de suport, millora de productes existents,...però aquest projecte és una aposta de futur, no a llarg, però si a mig termini, per aconseguir posicionar les Illes Balears com un destí turístic gastronòmic de qualitat i de referència, al mediterrani, amb una oferta fonamentada en la riquesa patrimonial, tradicional i cultural com a eixos d’identitat del territori, desenvolupament local territorial i sostenibilitat turística. I més endavant, la comercialització de diferents productes de turisme gastronòmic.

I voldria aprofitar l’oportunitat per animar a les empreses relacionades amb el turisme gastronòmic a adherir-se al SET. En aquest correu [email protected] poden sol·licitar informació i formalitzar l’adhesió.