Una enquesta sobre consum de vi crea dubtes a la DO Pla i Llevant "perquè no acaba de quadrar"

Entenen que les dades de consum que mostren un descens, amb les dades de comercialització que s'apugen, indiquen que hi ha menys consumidors, però en canvi beuen més vi
xxx
El valors de l’enquesta contrasten amb els valors reals de consum de vi

L’Institut de Qualitat Alimentària de les Illes Balears ha realitzat una enquesta sobre els hàbits de consum a Mallorca de diversos aliments elaborats a les illes. S’han comparat les dades de la mateixa enquesta realitzada l’any 2016 i el  2018. Podeu veure tots els resultats a la seva web. S’ha fet sobre una mostra de 518 persones clientes de diversos tipus de comerç. La fiabilitat s’afirma que és del 95%, amb un error de +/- 5%. Aquí ens fixarem únicament en els resultats que fan referència al vi: a les dues DO, Binissalem i Pla i Llevant i a les Indicacions Geogràfiques Protegides: Vi de la Terra Mallorca, Vi de la Terra Illes Balears i Vi de la Terra Serra de Tramuntana-Costa Nord. Sobre aquest estudi, la DO Pla i Llevant ha publicat la següent anàlisi a la seva web. La titula "CONSUM DE VI A MALLORCA: D’UNA ENQUESTA A LA REALITAT". Aqui en teniu el bessó:

 

En un comunicat, la DO Pla i Llevant afirma que "L’enquesta ofereix resultats desiguals respecte al consum del vi, uns que es poden considerar positius i altres que són més negatius. El  percentatge de persones que manifesten ésser consumidors de vi és del  56% sobre el  total. A l'Estat Espanyol segons una enquesta de la EAE Busin0ess School un 60% de la població és consumidora de vi. Una pregunta esperançadora és sobre la preferència de consumir aliments fets a Balears o fets a fora,  la resposta és confortant: el 63% de consumidors (del 56%) prefereixen el vi fet a Mallorca. Aquest resultat és superior en percentatge a les preferències d’altres aliments com llet, carn, peix, sal, oli i embotits. S’empata amb el formatge. I just és superat pel percentatge de consumidors d’aliments frescs com ous, fruites, verdures i patates. Un aspecte negatiu és la comparativa entre nombre de consumidors entre els anys 2016 i 2018. En conjunt s’ha baixat un 8% de consumidors.Binissalem, passa de el 36 al 24%; Vi de la Terra Mallorca del 18 al 13; Pla i llevant del 26 al 11; Serra de Tramuntana, del 6 al 4 i Vi de la Terra Illes Balears del 9 al 3%. Tots resultats negatius".

 

Des de Pla i Llevant consideren que el valors de l’enquesta contrasten amb els valors reals de comercialització que també es poden mirar al detall al web d'Illes Balears Qualitat. 

 

Segons aquestes dades, el Vi de la Terra Serra de Tramuntana ha passat de comercialitzar 88 a 235 hL, increment del 167%. És el mateix cas de VdT Illes Balears, amb un 77,9% d’augment, es passa de comercialitzar  77 a 137hL en valors absoluts. Valors més moderats en percentatge, però molt més elevats en valors absoluts són VdT Mallorca, que puja 3,64%, de 22.635 a 23.459 hL venuts, 824 hL més. La DO Binissalem, baixa un 17% (de 10104 a 8382 hL) degut al moviment de cellers que canvien de marca de qualitat i la DO Pla i Llevant puja un 14,3%, de 12.834 a 14.679hL, el que representa un augment de 1845 hL, amb el mateix nombre de cellers.

 

La conclusió de la DO Pla i Llevant és que "si han baixat el nombre de consumidors, la baixada es compensada per un augment de consum".