Jaume Alzamora: "El vi formarà part de les campanyes del producte de Mallorca"

El conseller de Promoció Econòmica de Mallorca creu que s'haurà de rellançar el producte local en el mercat intern en haver passat el confinament

Són dies de preocupació pels productors de vi de les Illes Balears. A Mallorca els tords volen molt baixos. I més baixos volarien si no fos per les veus que s’alcen a tort i a dret demanant una reacció. De moment poc més es pot fer que tirar endavant amb les eines que ens deixa el confinament: la venda a particulars a domicili, el manteniment de les relacions amb el client a través de les xarxes socials, i poca cosa més, està clar. Pero els vinaters ja pensen en el Dia D+1, quan a més de la vinya , es pugui fer feina amb la distribuciò a gran escala, en el client que compra a l’engrós, en aquell consumidor fidel que es passa pel celler per omplir el rebost. Però les forces són les que són i el cop ha estat, i será, dur. Per això giren l’esguard cap a l’Administració a l’espera d’una resposta. Se necessitarà ajuda per salvar aquest complicat 2020. Per que el sector ha de pensar ja en l’any que ve i per això confía en les campanyes de promoció que es facin quan ens donin el sus. Avui Jaume Alzamora, conceller de Promocio Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca ens explica, a Balears Vadevi, el que están pensant fer per donar una nova embranzida al producte local, i al vi en particular:  

xxx
Alzamora: "S'hauran de fer campanyes de fidelització, perquè els consumidors, una vegada conscienciats de la importància d’adquirir producte d’aquí, tenguin estímuls per continuar fent-ho" 

El confinament i la paralització de l’activitat ens ha posat a prova. Encara queda enfora la recuperació de la normalitat però els productors  del sector agroalimentari demanen suport i respostes a l’administració. Que pot fer el Consell de Mallorca en aquest sentit, quin suport pot oferir per ajudar a mantenir  viu el sector?

Des del Consell de Mallorca i concretament des del nostre Departament ja ho dèiem abans d’aquesta crisi sanitària: el nostre objectiu és donar un fort impuls al producte local i artesanal de Mallorca. Per això apostàrem fort per la promoció del producte elaborat aquí, vam sol·licitar finançament de l’impost de turisme sostenible per engegar un projecte ambiciós de promoció (una de les accions és crear la marca Producte de Mallorca) i vam perfilar millor la convocatòria de subvencions per al producte i l’economia local de Mallorca. Que no ho dubti ningú: ara dedicarem més esforços i recursos a la promoció del producte i l’economia locals, ja sigui amb més subvencions, amb campanyes de conscienciació i de fidelització, i amb publicitat directa.

El producte local s’ha vist revaloritzat a ran d’aquesta crisi. Que es pot fer per que, quan es recuperi la normalitat la situación no torni enrere?

Clar, aquesta tendència a consumir producte de Mallorca ha de continuar. Per això estam pensant en campanyes de fidelització, perquè els consumidors, una vegada conscienciats de la importància d’adquirir producte d’aquí, tenguin estímuls per continuar fent-ho. Alhora, el sector productiu i artesà ha de tenir el nostre suport per treballar el seu producte i donar-lo a conèixer. Estam perfilant millor les convocatòries de subvencions i, per exemple, volem que siguin subvencionables accions fins a finals d’any, perquè la remuntada serà difícil, ho sabem. La nostra intenció també és augmentar la quantia màxima per cada entitat, que al febrer s’havia establert en 8.000 euros per organitzar mostres comercials i 20.000 per dinamitzar el petit comerç.

 

El vi, com producte agroalimentari, pateix les mateixes dificultats que la resta però amb un d‘afegida: no es considera bàsic ni esencial per la supervivència. Alguna iniciativa específica pel sector del vi de Mallorca?

 

Efectivament, he parlat amb el sector del vi i també els incorporam a l’ampliació de la convocatòria de subvencions, entès, el vi, com un producte de Mallorca. A la vegada, esperam que, aviat, l’incloguem en les campanyes específiques de promoció del producte de Mallorca.També cal remarcar que estam en contacte amb la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació del Govern per tal de complementar-nos en la promoció dels diferents productes agroalimentaris.

xxx
El conseller Jaume Alzamora, primer per l'esquerra, present en la darrera edició del Manto Negro d'Argent de la DO Binissalem 

Els productors saben que s’haurà de fer front a un any difícil: sense turisme o amb una quantitat molt minvada de visitants, se’n resentirán també l’hostaleria i al restauració, que són els seus principals clients.S’ha pensat en alguna campanya de promoció per mantenir el sector turístic el més actiu posible?

El Consell de Mallorca també té les competències en promoció turística i el Departament de Turisme i Esports està fent feina per, una vegada la crisi sanitària estigui superada, rellançar la marca Mallorca. A més a més, confiam que la marca Producte de Mallorca, a la llarga, sigui reconeguda i apreciada fora de l’illa i pels turistes.

I el turisme i el consum interior.Quin paper ha de jugar en el moment de la recuperació de l’activitat?

Tenim una economia que depèn del turisme i les persones que ens visiten de les altres illes i de fora de l’arxipèlag tendran molt a veure en la recuperació econòmica de Mallorca.  Però també hem de tenir en compte que tenim un consumidor intern que hem de potenciar i l’hem de reconduir cap a la compra del producte de Mallorca. El mercat intern s’ha de recuperar, potenciar i mantenir en el temps en un futur. Perquè serà el consum intern el que, segons totes les previsions que s’estan fent de futur a curt i mig termini, ens ajudi a sortir de la situació econòmica provocada per la Covid19. I aquesta dinamització econòmica del producte de Mallorca a partir del consum intern llavors ha de ser complementada, indubtablement, per la promoció del producte de Mallorca des del punt de vista turístic perquè ens ajudarà, així també, a la diversificació de l’economia.