Chefs(in): Esdeveniments gastronòmics amb el vi com coprotagonista

La criatura de Deacorde compleix set anys amb nous projectes i amb la intenció de convertir-se en prescriptor de vins a les Illes Balears

Ara fa set anys, en plena crisi econòmica, va néixer al món, a Mallorca, un projecte arriscat empès per tres joves comunicadors que veren una escletxa en el mercat de la gastronomia de les Balears. Parlam de Chefs (in) d'Araceli Bosch i de Miquel Àngel Barrios i Miguel Angel Payeras, tots ells membres fundadors de l'empresa de màrqueting i comunicació Deacorde i nucli dur de Chefs (in).

  

Després del camí que els ha dut fins aquí encara els queda corda per imaginar noves propostes de cara al futur. Un futur en el qual el vi, diuen, ha de tenir també un paper protagonista. Ells s'hi han implicat personalment...

 

xxx
Els fundadors de Deacorde i nucli dur de Chefs (in), Miquel Àngel Barrios, Araceli Bosch i Miguel Ángel Payeras | Deacorde

Aprofitant l'aniversari, Balears Vadevi ha conversat amb una de les impulsores de Chefs (in), Araceli Bosch periodista, sòcia de Deacorde i responsable de comunicació de Chefsin.

El repte no era fàcil, fer un replec de xefs com aquest en una terra com Mallorca, llavors s’ha estès a tot Balears, on l’individualisme és una senya d’identitat. Com va sorgir l’idea? Qui va ser el visionari, us inspirareu en alguna organització semblant?

Chefs(in) és un projecte de l’agència de marketing i comunicació Deacorde. La visió la vàrem tenir quan una sèrie de xefs amb estrella Michelin ens varen demanar què podien fer els mesos de temporada baixa quan tenien el restaurant tancat. Va coincidir amn un fòrum sobre turisme i gastronomia on els ponents es queixaven de com era possible que unes illes com les nostres no estiguessin al mateix nivell que el País Basc en promoció gastronòmica. Així que ens vàrem qüestionar, I si li posam nosaltres el “picarol al moix”? Crearem la marca, ens envoltàrem dels millors i ens posàrem a fer feina en allò que nolsaltres sabíem: marketing i comunicació.

A poc a poc us heu anat fent un lloc a l’agenda dels esdeveniments gastroculturals de les Illes i dels mitjans de comunicació. Avui es pot dir que Chefs (in) és un referent?

Amb tota la humilitat pens que sí. Perquè vàrem treure els xefs de les seves cuines i vàrem fer servir els esdeveniments per donar-los a conèixer. La gent tot d’una ho va gaudir. Sobretot perquè la qualitat sempre ha estat la màxima.

xxx
Araceli Bosch amb el cuiner March Fosh, el cocteler Matías Iriarte i el xef Tomeu Martí | Deacorde

 

Heu arribat allà on us proposareu, queda algún racó per conquistar?

No sé exactament on volem arribar. Després de set anys ens seguim reinventant, feim camí cada dia, els tres socis de Deacorde però també la cinqüentena de xefs que s’han compromès amb la marca per potenciar la gastronomia de les Illes. N’estan orgullosos i també dels seus companys. Queda tot per conquerir. Perquè no ens podem conformar amb el mateix que feiem fa set anys.

xxx
Chefs(in) exhibeix múscul a la celebració del setè aniversari | Deacorde

 

Que caracteritza els membres de Chefs (in)? Quin és l’element comú que els aglutina?

Hi ha uns criteris per pertànyer a Chefs(in). Els cuiners han de ser propietaris o xefs executius en actiu i han d’acreditar experiència. Representen una cuina d’alta qualitat que respecte la tradició i que no abusa de la modernitat. És una cuina que representa els valors de la Mediterrània, sobretot de les Illes Balears, encara que es fusioni amb cuines d’altres llocs del món. També diria que els uneix la generositat (perquè hi ha cuiners de diferents nivells) i la passió per la seva professió. Per cert, que a més de xefs ajuntam professionals com coctelers, forners o xarcuters, a més de productors locals amb qui feim feina com Arabay, Teixits Vicens o Lafiore.

En només els primers set anys d’existència el panorama gastronòmic a ca nostra ha canviat visiblement amb l’aparició de noves propostes, d’iniciatives arriscades però amb un factor  determinant: el creixent interés del public, i del públic jove, per la gastronomia i per entendre el menjar i el beure en bona companyia com una proposta a tenir en compte a l’hora d’organitzar el temps lliure i les relacions personals. Quina valoració en feis?

La gastronomia sempre ha interessat. El receptari Llibre del sent soví, escrit en català, és de principi del segle XIV! La gastronomia és plaer, compartir, aprenetatge, gaudir… i cada vegada està més a l’abast. Un dels objectius de Chefs(in) és que la gent perdés la por a entrar en un restaurant d’alta cuina. És cert que no hi aniràs cada setmana però, no has de donar-li una oportunitat al plaer?

Quin paper juga el vi en el plantejament que feis del producte i de l’experiència gastronómica?

El vi juga un paper molt important. De fet, entre els nostres col·laboradors hi ha Vinamica, una distribuidora de vi amb seu a Lloseta amb dos socis que ens han fet descobrir i entendre el vi d’una altra manera perquè el relacionen amb el menjar. Des de que som a Chefsin he entès què vol dir “maridar” un plat. En tots els esdeveniments que organitzam els vins tenen quasi tant de protagonisme com els plats, sobretot en dinars o sopars com els Hidden Kitchen. A més des de Deacorde hem creat un vi: Pinup, en col·laboració amb Vinamica i amb Tomeu Verdura. És DO Binissalem. L’etiqueta és original del pintor Pep Guerrero i nosaltres ens hem encarregat de posar-li nom i difusió. Però és que a més, està boníssim!

xxx
El Pinup, creat per Deacorde en col•laboració amb Vinamica i amb Tomeu Verdura. És DO Binissalem | Deacorde

 

A quines conclusions arribareu a la jornada de treball que heu fet a Palma, quin camí prendrà Chefs (In) en el futur?

El camí és fer camí. Personalment m’agradaria veure més dones cuineres i integrar també Formentera. I ser un referent nacional i internacional. Ja estam pensant ens nous productes per sorprendre la gent i en crear més moments de germanor amb els cuiners.

 

Chefs(in): www.chefsin.es

Hidden Kitchen: https://www.chefsins.com/hiddenkitchen/

Pinup: https://www.chefsins.com/hola-pinup/