Unió de Pagesos constata la poca presència de vins de les Balears als supermercats

Els sindicat ha presentat una estudi que mostra la necessitat que els vis de les illes ocupin més espai als líneals de les grans superfícies d’alimentació
Aquestes setmanes és normal veure prestatgeries de vi buides als supermercats

 

El sindicat Unió de Pagesos de Mallorca ha fet una passa més  en la reivindicació del producte local i aquesta vegada ha sortit a rotlo amb les dades a la mà. Han fet un estudi sobre l’origen dels productes agraris a les grans superfícies de Mallorca que ha constatat que encara hi ha molta feina a fer.

 

L’objectiu era doble: posar en valor la comercialització de productes de proximitat i donar-ho a conèixer a la societat, al consumidor final, perquè així tengui mes informació per valorar la conveniència de la seva compra. I, per altre costat, posar en valor les grans superfícies que venen productes fets a Mallorca amb la intenció de crear una sana competència entre aquestes superfícies per veure qui ofereix més producte local.

 

Aquest treball s’ha centrat en el estudi de les grans superfícies presents a Mallorca, motiu pel qual no s’han tingut en compte petits supermercats familiars o botigues de barri. Entre les grans superfícies amb representació a Mallorca, s’han visitat nou supermercats presents a diferents municipis mallorquins de cadenes tan conegudes i populars com Aldi, Lidl, Mercadona, Hipercentro, Gruo Ifa (bip Bip), Eroski, Alcampa, Carrefour i Dia. .

 

Tot i que l’estudi recull resultats per a fruita, hortalissa, carn, ous i formatge, Balears Vadevi es centra en el resultat específic obtengut pels vins. Així, l’estudi conclou que els vins balears han estat presents en 7 dels supermercats estudiats, amb un percentatge de presència del 9%. Un percentatge poc significatiu en quantitat tot i que es recull que “tots els productes estaven correctament identificats, no només com a producte local, si no que també venien acompanyats d’informació de la D.O. de procedència”.

 

Unió de Pagesos destaca, per concloure, que “a més dels productes estudiats convé posar l’ull sobre les grans superfícies analitzades. D’aquesta manera, Aldi, Lidel, Mercadona i Dia, han estat els supermercats amb manco presència de producte local: bàsicament, tenen en exposició alguns formatges balears (excepte Dia que no té cap producte balear). Mercadona a més a més dels formatges, disposa de vins mallorquins i d’algunes hortalisses. De la mateixa manera, Lidl, a més dels formatges, té vi i patates mallorquines a la venda.

 

En el cas d’Hipercentro es va verificar una correcta identificació només dels vins, assenyalats amb la bandera de les Illes Balears i amb informació de la D.O. a la que pertanyen. La resta de cadenes o no fan menció de l’origen balear del producte o no l’identifiquen clarament com a tal.

 

Amb les dades damunt la taula, Unió de Pagesos reclama una major atenció pel producte local: “Ara tenim la oportunitat de canviar la situació i tornar a donar-li al producte local la importància que reialment té tant a nivell econòmic, com social i ambiental a les nostres illes. De fet, la notorietat del canal de distribució de productes alimentaris a les grans superfícies comercials de Mallorca, el gran nombre de marques comercials implantades a Mallorca i la importància que la societat esta donant al fet de poder consumir productes de proximitat per donar suport als seus conciutadans productors, per eliminar despeses i contaminats derivats del transport de mercaderies i de gaudir de poder consumir els productes típics i genuïns del lloc on compren fa necessari conèixer el grau de l’oferta de productes locals i de proximitat que ofereixen les diferents grans superfícies comercials a Mallorca”.

 

Ara que ens han mostrat el cami just és necessari que el consumidor local en prengui bona nota. I als productors els deim que continuïn fent feina com fins ara i un poc més per fer-se escoltar i per fer-se un espai propi i suficient en el mercat de la botiga del cantó i també de les cadenes de grans superficies.