Rafa Gimena: “No s'entén que a un mercat consolidat com és el del vi, li costi tant ser notícia

El responsable de Comuvicat explica els detalls de la segona conferència catalana de la comunicació del vi que es fa aquest mes de gener al Col·legi de Periodistes a Barcelona
Rafa Gimena és el director de Comunivcat
Rafa Gimena és el director de Comunivcat

 

Rafa Gimena (Lleida, 1969) és l’ànima de Como Pomona que organitza la segona Conferència Catalana de la Comunicació del Vi. El Comuvicat es farà els dies 20 i 21 de gener, amb un programa que posa la lupa en les plataformes digitals i reivindica, alhora, la presència del vi català en els mitjans generalistes.

 

Com es planteja la segona edició del Comuvicat?

El programa de la segona Conferència Catalana de la Comunicació del Vi es va gestar en la passada edició en què la dinàmica ràpida de les rodes de comunicacions, amb més de quaranta ponents, obria contínuament noves línies de discussió. És per això que, a tall de spin-off, Comuvicat 2020 dóna continuïtat als debats oberts l'any passat, ampliant l’anàlisi del futur del vi i del cava i dels escumosos catalans i aspectes de la viticultura i de l’enologia, alhora que introduirem nous temes que creiem molt interessants per als actors del món del vi.

 

Quines són les principals novetats d'aquest any?

Comuvicat 2020 aborda amb intensitat la prescripció digital del vi i la importància de la producció i edició del contingut en dues plataformes tan visuals com són Instagram i Youtube. La urgència de professionalitzar el management dels perfils socials insta a donar un cop d'ull a un altre dels grans reptes del vi: ocupar l'espai que li pertoca en els mitjans generalistes. No s'entén que a un mercat, estructurat i consolidat com és el del vi, li costi tant ser notícia i saltar de les pàgines de publicitat a altres seccions de diaris, ràdios o televisions. Analitzarem com ens comuniquem amb aquest tipus de mitjans i com ho hauríem de fer per despertar l'interès de les redaccions. A més, celebrarem la primera sessió de Big Data i els beneficis de l'anàlisi de dades per millorar la comercialització del vi. De fet, el consumidor tindrà també un paper destacat a Comuvicat 2020, amb una taula de sommeliers que analitzarà l'experiència del vi en el restaurant, amb formadors i sommeliers de sala.

 

A qui va dirigit aquest congrés?

La conferència és professional i s'adreça principalment a periodistes, comunicadors, sommeliers, enòlegs i cellerers. Val a dir que el vi té un espectre ampli i que activitats com l'enoturisme o el potencial com a agent de transformació social –que podrem veure en el showroom de vins solidaris–, comença a atreure professionals d'altres disciplines.

 

Després de la primera edició quines penseu que són les principals mancances de la comunicació del vi?

Més que de mancances, voldria parlar de conclusions. En la primera edició de Comuvicat vam coincidir en la necessitat de potenciar el relat de cadascun dels vins, així com en apropar el llenguatge al consumidor o simplificar la litúrgia en el servei del vi per guanyar nous públics i, especialment, incorporar els més joves. També, vam apostar per la defensa del periodisme del vi i per definir els diferents rols dels agents implicats per afavorir la creació de sinergies i enfortir el sector del vi català.

 

On i de quina manera es podria posar el focus?

Espero que Comuvicat 2020 doni algunes respostes perquè el que és segur és que se n'ha de parlar i molt. La conferència va néixer amb l'objectiu d'analitzar la comunicació del vi de manera multidisciplinària, pel que fa a la concentració i diversitat d'interlocutors i temes que recull el programa; però, també, amb el desig d'identificar les forteses. La clau serà la nostra capacitat per difondre les conclusions de Comuvicat 2020 i que arribin a totes les persones –professionals del sector, administracions, docents, estudiants, consumidors, etc.– que, d'una o altra forma, comuniquem el vi.