L’aventura d’acabar un curs de sommelier enmig d’estrictes mesures de seguretat

El CETT s’adapta a la nova realitat per garantir que els seus alumnes del Diploma Superior de Sommelier puguin acabar el curs amb les classes pràctiques que els corresponen
Les aules del CETT preparades per la classe del tast de la nova normalitat
Les aules del CETT preparades per la classe del tast de la nova normalitat

Adaptar-se a la nova normalitat no és fàcil és per això que la manera de funcionar del CETT pràcticament s’ha hagut de girar com un mitjó per ajustar les  necessitats de les alumnes i de l’activitat acadèmica a les mesures de seguretat que han de prevenir el contagi del coronavirus.

El Centre Universitari de Turisme, Hostaleria i Gastronomia de Barcelona, adscrit a la UB imparteix les classes del Diploma Superior de Sommelier. Són quatre grups, dos de primer i dos de segon. I des del primer moment de la declaració de l’estat d’alarma, es va preparar tot perquè es poguessin fer les classes online. Però n’hi ha moltes que són eminentment pràctiques, les de tast o les de maridatge per exemple, i és per això que el curs s’ha allargat fins dia 20 de juliol per tal que tot els alumnes puguin sortir amb la preparació que els hi pertoca. Ara bé, aconseguir fer aquestes classes s’ha convertit una mica en una odissea tal com explica a Vadevi, la coordinador del Diploma Superior de Sommelier, Natàlia Roig que aventura que tot precisament pels handicaps d’aquest curs “serà una gran anyada de sommeliers”.

Aules amb capacitat per 100 alumnes ara. n'acullen 19 perquè es pugui respectar la distància de seguretat
Aules amb capacitat per 100 alumnes ara n'acullen 19 perquè es pugui respectar la distància de seguretat

“Per poder fer les classes que queden pendents ho hem hagut de modificar tot i així en unes aules amb capacitat per a 100 alumnes n’hi posem 19”, explica Roig. Però a més la logística de les aules i de l’accés dels alumnes s’ha pensat bé per tal que hi hagi la mínima coincidència entre ells i alhora el mínim de possibilitats de contagis. Així, s’han fet quatre grups que sempre que entren a l’aula l’estrenen, que entre ells mantenen la distància de seguretat quan estan asseguts al seu lloc, i que cada un d’ells té la seva pròpia escupidera i la seva aigua. No es comparteix res i no es poden deixar res els uns als altres. El professorat ha d’anar cobert amb una pantalla protectora i són ells els que s’encarreguen de servir el vi als seus alumnes. Tot plegat ho fan després d’haver seguit un circuit molt estricte dins l’escola pensat perquè no es puguin trobar alumnes de cara.

El circuit implantat al CETT per evitar el contacte entre els alumnes
El circuit implantat al CETT per evitar el contacte entre els alumnes

“Hem patit molt per la seguretat. I volíem que ells se sentissin còmodes, que veiessin que no hi havia cap risc” afirma la coordinadora del Diploma Superior de Sommeliers, “però es tractava d’aconseguir que els alumnes poguessin venir a classe amb seguretat sanitària i amb qualitat acadèmica. De fet és el que hem intentat des del primer moment amb les classes online i ara veiem els fruits de l’esforç de tots plegats durant el confinament”.

Ferran Centelles amb pantalla de seguretat mentre imparteig una classe sobre maridatge al CETT
Ferran Centelles amb pantalla de seguretat mentre imparteig una classe sobre maridatge al CETT

I és que els alumnes que ara van a classe al CETT i que aspiren a ser sommeliers ja s’han examinat. Ho van fer online, de la mateixa manera que també van fer totes les classes des de l’inici de l’estat d’alarma. Unes circumstancies noves a les que tothom s’hi va haver d’adaptar. Ferran Centelles un dels docents explica que pels formadors és molt complicat mantenir l’atenció dels alumnes alta i per això creu que les sessions han de ser més curtes.

Alhora Centelles recorda que “en la formació del vi, la pràctica és gairebé el 50%. De vi se n'aprèn, i molt, tastant. Els tastos online, es poden fer, però requereixen molta logística i és complicat fer arribar mostres als alumnes. A més, a més, la reflexió, l'opinió i compartir una xerrada a l’entorn del vi és la manera principal en la que aprenem i, en el cas de l'online, les converses flueixen menys perquè s'han de respectar molt més els tempos per no trepitjar-se”.

La formació online s’ha centrat en la part més teòrica i la pràctica s’ha concentrat pel final tot i que en circumstàncies normals s’hauria intercalat una cosa amb l’altra. És per això que  s’han donat situacions si més no singulars, segons explica Natàlia Roig, “resulta que els alumnes han fet un tast a les classes presencials d’una matèria que ja han donat i de la qual a més ja s’han examinat, per tant, tenen una base més sòlida i ens trobem que aquesta classe pràctica és més profitosa perquè tenen més coneixements. Hem vist com estaven tastant un vi en consciència i això ens dona què pensar. I potser podem canviar els models pedagògics. Ja ho veurem. El que és segur és que aquesta crisi ens ha transformat a tots. Ens ha obert els ulls a d’altres formes pedagògiques i de transmetre coneixements”.