Un grup de pares i mares qüestiona la seguretat del transport escolar

No entenen que el cinturó de dos punts, prohibit als vehicles privats, es continuï utilitzant en autocars
Prova de l'impacte d'un infant amb cinturó de dos punts
Prova de l'impacte d'un infant amb cinturó de dos punts | Cedit

 

Un grup de pares i mares de les Escoles Bressol Municipal La Lluna i La Bruna estan en peu de guerra. El tema que més els preocupa és la seguretat dels seus fills i filles en el transport escolar, és a dir, en els autocars que els porten d'excursió o que fan les rutes. 

 

Per tal d'entendre millor les seves reivindicacions, és necessària una contextualització del problema. Aquest grup de pares i mares consideren de gran importància la seguretat en tot allò que es refereixi als seus fills i filles. Així, veuen com, en el seu vehicle particular, la normativa els obliga a dur els seus petits a una cadireta, a contramarxa fins als 4 anys, amb cinc punts de seguretat en el cinturó, amb isofix, etc. Tot això per garantir la seguretat dels infants en el transport particular

 

Què es troben els pares i mares als autocars que traslladen els seus fills i filles a les excursions? Cinturons de dos punts. Els mateixos cinturons d'adults i amb seients d'adults. Els mateixos cinturons que han de protegir un adult d'uns 70 kg, ho han de fer també amb un infant d'uns 10 kg. 

 

La normativa vigent diu que es prioritzen els seients amb Sistema de Retenció Infantil homologats i adaptats en talla i pes però, que en cas de no disposar-ne, els cinturons han de ser adequats a la talla i el pes dels menors d'edat d'estatura igual o inferior a 135 cm. Això sí, aquesta normativa, contempla els menors dels 4 als 12 anys. Per tant, la normativa es compleix i, en el cas dels menors de 0 a 3 anys, simplement, no existeix normativa i es tracta d'un cas alegal.

 

"El que no entenem és qui decideix que un cinturó de dos punts d'adult ja val i és adaptat a la talla i el pes d'un menor d'edat", afirmen des del grup de pares i mares. I afegeixen que "el cinturó de dos punts als vehicles particulars fa anys que es van prohibir per a tothom, tant per a adults com per a infants, i aquests últims a més, han de dur la cadireta o l'elevador o reductor".

 

A més, aquest grup assegura que en infants de 5 anys, el cinturó de dos punts queda totalment solt i, en cas d'impacte, no arriba ni tan sols a tensar per fer la seva 'funció protectora'. També adverteixen de les importants lesions que podrien provocar, tant en infants com en adults, com seria la separació de l'espina lumbar, causant paràlisi en l'accidentat, conegut com la 'Síndrome del cinturó de dos punts'. Aquest grup de pares i mares no senten que els seus fills viatgin segurs: "Hi ha proves que amb nens de 25 kg un cinturó de dos punts amb una frenada a 50 km/h el nen es mor. I si no mor, té lesions molt greus. Imagina’t amb un nen més petit. Què fa un nen de dos anys? Sortir volant, sortir disparat. Fins que no passi res, ni canviarà la llei, ni canviarà la normativa, ni ningú s’ho prendrà de manera seriosa."

 

Sí que és cert que existeixen algunes companyies d'autocars que disposen de sistema isofix en els seus seients. El problema és que les cadiretes que la majoria de progenitors tenen als seus vehicles no han estat testades encara a autocars i, per tant, es considera que no són homologades tal com diu la normativa que han de ser.

 

La proposta dels pares i mares

Aquest grup de pares i mares ha proposat en diverses ocasions als centres educatius que permetin que ells mateixos amb els seus vehicles duguin a les sortides als seus propis fills. Aquesta proposta ha estat rebutjada al·legant problemes organitzatius. Els pares i mares justifiquen, però, que ni tan sols ho han volgut provar per veure si realment suposa un problema per l'organització de la sortida i dels infants. Els progenitors ho tenen clar: "Preferim que no vagin a una excursió a què vagin de manera insegura".

 

Un altre dels arguments de l'escola per no permetre que els alumnes vagin a les excursions amb els vehicles privats ha estat el greuge comparatiu, ja que altres mares o pares que treballin no ho podran fer. "També es fan activitats obertes als familiars a les quals no tots hi podem anar perquè treballem i això no és greuge comparatiu?", afirma una de les mares.

 

Aquest grup de pares i mares van tenir una reunió amb tècnics d'ensenyament de l'Ajuntament però tampoc van arribar a cap solució perquè "els infants eren traslladats amb la major seguretat que exigeix la llei", segons expliquen els progenitors assistents. Després d'aquesta trobada, els van dir que mirarien pressupostos d'empreses d'autocars i que a la reunió de principi del curs vinent els presentarien. 

 

"És totalment il·lògic que als vehicles particulars se'ns exigeixin cadiretes de fins a 400 euros i a les sortides amb autocars escolars res, un cinturó d'adult de dos punts i ja està", conclouen el grup de pares i mares.