La Unió Europea aprovarà, amb tota probabilitat, la prohibició de vendre de vehicles amb motors de combustió a partir del 2035. En una reunió celebrada aquest dilluns els 27 estats membre ha ratificat l’acord pel qual no es podran comercialitzar motors de combustió, inclosos els de dièsel, gasolina i híbrids, a partir de 2035. Aquest acord ha arribat després que Alemanya hagi acabat cedint després de forçar un acord amb la Comissió Europea per a aclarir l’encaix que tindran els combustibles sintètics.
Tot i l’aprovació d’aquest dilluns, l’aprovació definitiva de l’acord no arribarà fins aquest dimarts, ja que el que s’ha votat avui ha estat incloure com a punt sense discussió l’acord en l’ordre del dia del Consell de Ministres d’Energia. Aquest pas suposa, a la pràctica, donar llum verda a la nova norma i només caldrà sotmetre-ho al vot dels ministres per a la seva formalització. La diferència de tot plegat ha estat el vot afirmatiu d’Alemanya, que permet que es desbloquegi la votació. Tot i el canvi d’Alemanya, un dels principals productors de vehicles del continent, aquesta nova norma tindrà el rebuig de Polònia i Itàlia, a més de l’abstenció de Bulgària, tot i que amb el suport d’Alemanya, els opositors no tenen el pes suficient per a bloquejar l’acord.
Els biocombustibles, claus en el pacte final
Al final l’acord s’ha acabat desencallant gràcies al canvi d’Alemanya i després de mesos de negociacions, que ens van encallar després que les reserves d’Alemanya se sumessin a les d’Itàlia, reclamant que els biocombustibles no entressin en aquest acord. Tot plegat va obligar a ajornar la votació sense nova data, fins que el vicepresident per al Pacte Verd Europeu, Frans Timmermans, va aconseguir convèncer Alemanya per aixecar el seu veto.
Després de tancar l’acord amb Alemanya, Timmermans va assegurar que el pròxim objectiu de la Comissió Europea serà adoptar “els estàndards de CO₂ per a automòbils al més aviat possible”. A més el dirigent comunitari va afegir que el marc legal per a l’encaix dels combustibles sintètics només es desenvoluparà quan l’acord de base sigui desbloquejat i adoptat pels 27, és a dir a partir de demà. Per part seva, el ministre alemany de Transports, Volker Wissing, impulsor del canvi, va assegurar que “els vehicles amb motor de combustió interna podran continuar matriculant-se després de 2035 si funcionen exclusivament amb combustibles neutres en emissions de CO₂”. “Europa continua sent tecnològicament neutral”, ha agregat el ministre liberaldemòcrata.
A tot això cal recordar que aquesta mateixa mesura ja es va aprovar en el ple del Parlament Europeu el passat 14 de febrer, però va anar en les negociacions en l’àmbit d’estats on Alemanya va mostrar les seves reticències sobre un acord entre institucions que ja es va acordar la passada tardor. Des de la Comissió Europea, però asseguren que aquest encaix dels combustibles sintètics no afectarà l’acord tancat entre el Parlament Europeu i els Vint-i-set quant a la prohibició de comercialitzar els vehicles de combustió a la UE a partir de 2035.