MónEconomia
Un informe detalla l'”ofensa” del corredor mediterrani
  • CA

El Corredor Mediterrani és la roca de Sísif de les infraestructures catalanes. La reclamació, ja històrica, reuneix empresaris de tot el territori afectat any rere any. La connexió ferroviària de passatgers i mercaderies amb Europa esdevé essencial en un moment en què cada cop se senten més les crides a l’autonomia productiva regional. Tant és així que fins i tot el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, defensa que “ningú qüestiona l’eix ferroviari del corredor”. Tot i això, el ritme de les obres, com constata un informe presentat avui per l’Associació Valenciana d’Empresaris, és molt deficient. Ho subratlla el president executiu de Mercadona, Juan Roig, que ha descrit el procés de desenvolupament de la infraestructura com una “ofensa”.

Dels 1.300 kilòmetres de vies ferroviàries que han d’unir Algesires amb la frontera francesa, l’actual govern ha posat en funcionament només 230 -entre els Pirineus i Tarragona, a banda de les connexions amb València que formen part del trajecte a Madrid, segons l’informe d’AVE-. Les aspiracions del ministeri, a més, no són gaire ambicioses. Tot i que Sánchez ha celebrat recentment la “velocitat de creuer” de les inversions espanyoles en la connexió ferroviària, no espera afegir més de 100 kilòmetres en els pròxims mesos, fins als 330 en acabar el primer trimestre del 2023.

De les desenes de trams que componen una via que ha d’acabar unint Andalusia amb Hongria, a l’Estat espanyol operen 14 -amb les seves respectives ramificacions-. Segons l’informe dels empresaris valencians, només tres operen al 100%, sense cap obra addicional necessària: França-Figueres; Figueres-Girona i Girona-Barcelona. Altres trams catalans, especialment entre Barcelona i Tarragona, també estan en funcionament limitat, malgrat que queden objectius per completar. En el cas de les vies que connecten Mollet amb Castellbisbal, encara manca la conversió de la doble via a ample internacional -que permet una connexió simultània de passatgers i mercaderies amb França-.

El primer gran retard arriba immediatament al sud de la capital. La connexió de Castellbisbal amb Tarragona, que tenia les seves primeres fites previstes programades per al 2022, encara estan pendents. La més cridanera és el túnel de Castellbisbal, necessari per ampliar la connexió, que resta en obres. Altres intervencions, om la col·locació del tercer carril o la conversió de la doble via a ample internacional, estan pendents encara per a més endavant -2023 i 2025 respectivament-. En el cas de la connexió entre Tarragona i Vandellós, enguany s’ha adjudicat el canvi d’ample ibèric a internacional de les vies, si bé encara no estan encetades les obres.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez / EP
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez / EP

L’abandonament del País Valencià

Entre Vandellós i Castelló encara no hi ha plataforma d’ample internacional. Les reclamacions dels empresaris han estat entomades pel ministeri, que s’ha compromès a posar en funcionament una connexió compatible amb les vies franceses el 2024. Val a dir que, en aquest tram, encara no hi ha alta velocitat, ni molt menys connexió de mercaderies amb els mercats europeus. Els trams valencians que sí que compten amb vies d’ample internacional són aquells que formen part de la connexió amb Madrid. És el cas de la via Castelló-València, on els empresaris es limiten a demanar una nova plataforma d’Alta Velocitat -una intervenció que, segons el Ministeri, encara no té data-.

A la mateixa València, les reclamacions són encara llunyanes. La connexió d’Alta Velocitat es limita a les vies radials que porten cap a Madrid, i el ministeri encara no ha definit ni tan sols les dates d’inici de les obres necessàries. Les obres d’accés a la ciutat haurien de completar-se el 2027, mente que el túnel passant encara ni es contempla, sempre segons l’informe publicat per AVE. Sí que s’han encetat les obres al tram entre València i Xàtiva, tot i que formen més part del contacte amb Madrid que de l’objectiu estratègic del corredor. La doble via d’ample internacional estaria finalitzada el 2024, així com el tram mixt que comunica la xarxa general amb la fàbrica de Ford, dedicat a la logística. També el 2024 haurien d’estar completades les obres que allarguen el corredor cap al sud, amb la doble via d’ample internacional i l’alta velocitat entre Xàtiva i La Encina, al límit entre Alacant i Albacete.

Més llunyans estan els trams murcians i andalusos, amb connexions rellevants -com la d’Almeria amb Algesires- encara sense data ni previsions. Com en el cas de Castelló, Màlaga ja compta amb vies d’ample internacional, si bé van cap al nord, dins el sistema radial que la connecta amb Madrid. En una llarga llista de fites sense assolir -o ni tan sols plantejades- l’Associació d’Empresaris Valencians aclareix que el seu objectiu d’acabar amb l’Espanya radial és, per motius diversos, encara molt llunyana.

Raquel Sánchez demana “abandonar el victimisme”

La ministra de Transports ha insistit que el corredor mediterrani estarà acabat el 2030. Sánchez ha tornat a demanar “un vot de confiança” als empresaris i ha assegurat que “cal abandonar el victimisme”. D’aquesta manera la ministra de Transports ha fet referència a la feina que s’està fent des del govern espanyol per accelerar els processos de construcció d’aquesta unió ferroviària de la costa del mediterrani. La titular de Transports ha remarcat que abans de l’arribada de l’actual govern espanyol la meitat de la infraestructura no estava planificada i que, a hores d’ara, la connexió està “planificada al complet”. “El compromís és acabar la infraestructura d’acord amb els terminis que estableix la Comissió Europea, i això és el 2030”, ha dit.

Més notícies
Vicente Boluda, principal organitzador de l'acte per demanar el corredor mediterrani atenen als mitjans / Lorena Sopena (Europa press)
El corredor folklòric
Notícia: El corredor folklòric
Comparteix
Els empresaris celebren la minsa influència de les seves reclamacions en una nova trobada institucional en defensa de la infraestructura
Una torre de distribució electricitat - Europa Press
La inflació a l’eurozona creix un 10,6% a l’octubre, marcant un nou rècord
Notícia: La inflació a l’eurozona creix un 10,6% a l’octubre, marcant un nou rècord
Comparteix
Els preus augmenten una dècima menys del que s'esperava, segons l'Eurostat
Un vaixell carregat de contenidors a la sortida del Port de Barcelona / ACN
L’increment del preu de l’energia dispara el dèficit comercial espanyol
Notícia: L’increment del preu de l’energia dispara el dèficit comercial espanyol
Comparteix
Les exportacions espanyoles van créixer un 4,8% interanual fins al setembre
Dos vaixells al Moll d'Andalusia del Port de Tarragona / Port de Tarragona
Les exportacions catalanes marquen un rècord i arriben als 69.000 milions
Notícia: Les exportacions catalanes marquen un rècord i arriben als 69.000 milions
Comparteix
El sector químic lidera les vendes a l'estranger, seguit dels béns d'equip i l'alimentació

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gonzalo a novembre 17, 2022 | 15:23
    Gonzalo novembre 17, 2022 | 15:23
    Para que ir al sur, si se puede ir a Madrid.
    • Icona del comentari de: ton c. a novembre 17, 2022 | 16:42
      ton c. novembre 17, 2022 | 16:42
      i de Madrid al cielo oi?
  2. Icona del comentari de: Ferran a novembre 17, 2022 | 16:52
    Ferran novembre 17, 2022 | 16:52
    Asco y vergüenza infinitas
  3. Icona del comentari de: Jeroni Munyós a novembre 17, 2022 | 18:02
    Jeroni Munyós novembre 17, 2022 | 18:02
    Per a adonar-nos de com Espanya ens pren el número i ens perjudica, en aquest cas en el corredor ferroviari mediterrani amb un retard de més de 30 anys, no cal fer cap "informe" l'any 2022, per a "informes" i "atestats" els de Tacito... Que els catalans ens deixem prendre el número i aixecar la camisa durant tantes dècades, ja ho diu tot. Un estat com l'espanyol que ens perjudica molt més del què ens pensem i sempre ens va a la contra, no ens serveix per a res, cal rebutjar-lo i fer els passos adients per a finir d'una vegada el procés cap a la independència i així fer-la efectiva en forma de república catalana independent.
  4. Icona del comentari de: Pol a novembre 17, 2022 | 18:12
    Pol novembre 17, 2022 | 18:12
    Quan el nostre país esdevingui un estat independent, aleshores com a mínim podrem tenir finalment el corredor ferroviari de la Mediterrània de Salses a les Cases d'Alcanar amb doble via per a trens de mercaderies, aleshores els nostres connacionals del País Valencià tindran més motius i fonaments per a exigir-ne la connexió, i la resta cap al nord si els francesos no el volen posar al dia i els espanyols pel sud de Guardamar no el volen acabar, serà problema d'ells, però, si més no, de Guardamar a Salses, podrem treure de les carreteres i autopistes, un munt de camions TIR si els obliguem a fer el trajecte sobre trens en comptes de fer-los circular les 24 h dels dia, excepte quan l'estat francès no els hi permet la circulació cada cap de setmana, i s'han d'esperar que els obrin el pas de la Jonquera.
  5. Icona del comentari de: Ramon C a novembre 17, 2022 | 18:16
    Ramon C novembre 17, 2022 | 18:16
    Si el català fos un poble com cal, a més de tenir la República catalana en ple funcionament, ja faria anys que ens hauríem desconnectat de Madrid i de l'estat espanyol i tindríem aquesta infraestructura tant necessària anomenada corredor ferroviari per a transport de mercaderies. Però els catalans som mesells, aturats, inactius i sempre la ballem al so dels espanyols. Ens costa molt desempallegar-nos d'Espanya, però més enllà d'Espanya hi ha vida...
  6. Icona del comentari de: mentiders a novembre 17, 2022 | 18:18
    mentiders novembre 17, 2022 | 18:18
    I ells volen fer el "corredor Madridterraneo". O sigui, Algesires, Madrid, Barcelona i cap a la democràcia europea.
    • Icona del comentari de: JordiP a novembre 17, 2022 | 23:26
      JordiP novembre 17, 2022 | 23:26
      Crec que el trajecte desitjat és Algesires-Valencia-Madrit-Saragossa-Jaca-Nou Túnel centrepirenaic. Una fantasmada. El túnel resultaria enormement llarg, enormement car i de llarguíssima construcció. En el de Somport no es pot comptar: sh'hauria de fer tota la línia nova. Malauradament, l'antiga no val pels trens actuals. Llàstima l'asombrosa estació de Canfranc: un tresor perdut.
  7. Icona del comentari de: España país de miserables a novembre 17, 2022 | 20:12
    España país de miserables novembre 17, 2022 | 20:12
    Això del corredor es una altre vergonya espanyola i una inmoralitat, com sempre en contra dels interessos de catalunya i els catalans. Es repugnant.
  8. Icona del comentari de: Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) a novembre 17, 2022 | 23:20
    Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) novembre 17, 2022 | 23:20
    El temps s'acaba. Si no cardem el camp aviat ens enfonsarem amb ells
  9. Icona del comentari de: JordiP a novembre 17, 2022 | 23:29
    JordiP novembre 17, 2022 | 23:29
    M'estranya que no es faci esment de que la via AVE no val per als trens de mercaderies actuals: massa pes i poca velocitat, és a dir, els trens de càrrega molestarien els AVE de passatgers. Afegir un tercer raíl a les vies AVE no és indicat. S'ha d'afegir el tercer raíl a la via ibèrica que passa per Porbou? No me diga.
  10. Icona del comentari de: JordiP a novembre 17, 2022 | 23:39
    JordiP novembre 17, 2022 | 23:39
    Sabeu qué passa? L'Estat espanyol, regit per espanyols, no sent cap interés en cap Espanya que no estigui a 1 hora de La Porta del Sol. Km zero, sabeu? Fabricar? Exportar? Paparruchas!! Viure, és el que cal. I a Madrit, que és on corren els doblers, és clar. Sagunt? Bah, ja s'espabilaràn. Martorell? Ja estan prou a prop de França per la AP-7. Què més volem? Si total, per a rebre els diners dels impostos ja n'hi ha prou amb els "expressos"!! Tots arriben de matí a Madrit. Que baixa el PIB de les regions fabrils i productives? Qué más da! I així, a cops de café i cervesa, el país segueix perdent potència económica, però als prebostes de l'Estat Espanyol, tan orgullosos ells, tant s'els en fa: ells ja viuen prou bé. És com aquell aforisme que resa "Que yo me quede tuerto si mi enemigo se queda ciego". Mentre vagin expoliant els altres per a mantenir la pagueta, tot va bé. Calleu!!
  11. Icona del comentari de: Aneualamerda a novembre 18, 2022 | 01:12
    Aneualamerda novembre 18, 2022 | 01:12
    S'aixeca la DUI i es defensa. La resta és fum de venut.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa