MónEconomia
La Cambra reclama no sobreposar el corredor atlàntic al mediterrani

El govern espanyol apostarà decididament per corredor atlàntic, després d’haver-lo deixat oblidat en un calaix. Així ho constata l’anunci de la inversió de 16.000 milions d’euros per desenvolupar aquest corredor que recorre tots els territoris del nord de l’estat i passa per Madrid. Davant de l’anunci d’aquesta nova inversió milmilionària, la Cambra de Barcelona ha reclamat aquest dimarts que aquesta actuació no afecti la “planificació urgent” de les noves inversions al corredor mediterrani, especialment en l’àmbit del transport ferroviari de mercaderies -és a dir que Madrid no posi per davant el corredor del nord al mediterrani-.

Cal recordar, però, que sobre el paper l’Estat preveu destinar una inversió similar als corredors Mediterrani i Atlàntic pressupostos. Concretament, al corredor mediterrani li corresponen uns 1.700 milions i a l’atlàntic 1.650 milions. A més, la Cambra reclama que aquestes inversions s’executin del tot i que no es desplaci l’ordre de prioritats, ja que ambdues infraestructures acumulen retards importants i són necessàries per assegurar una millor connectivitat amb Europa. En aquesta línia, la corporació recorda que aquesta infraestructura és un dels passos previs per millorar la competitivitat de les empreses i reforçar vies de transport més sostenibles.

Com ja ha destacat la corporació en altres ocasions, l’Estat preveu assolir una connexió en ample internacional/mixt al llarg de tot el corredor mediterrani català gràcies als fons europeus cap a l’any 2025. Però, asseguren, aquesta connexió s’aplica sobre una base insuficient, atès que barreja diferents tipus de serveis -passatgers i mercaderies- sobre una infraestructura comuna i també implica sobrecostos en els passos transfronterers.

És per això que la Cambra reclama al govern espanyol que miri més enllà i planifiqui ja noves actuacions per corregir aquesta situació i anticipar i resoldre a temps futurs colls d’ampolla en la infraestructura. En aquesta línia, la corporació presidida per Mònica Roca, considera que cal tenir en compte que l’Administració de l’estat preveu incrementar la quota del ferrocarril en el tràfic terrestre de mercaderies del 4% actual al 10% en l’horitzó 2030, seguint els compromisos descarbonització del transport marcats des de Brussel·les. De fet, la corporació recorda que els treballs que s’estan portant a terme dins l’àmbit regulador Europeu van en aquesta línia, com per exemple amb la modificació en marxa del Reglament 1315/2013. Aquest document, que regeix el desenvolupament de la Xarxa Transeuropea de Transports, incentiva la idea de tenir un ample de via únic en tota la xarxa bàsica transeuropea l’any 2030. Una regulació que clarament s’ha fet perquè la península Ibèrica es passi a l’ample de via europeu.

El “tap” espanyol

A part de tota la base tècnica de les inversions en infraestructures, la Cambra de Barcelona valora positivament la inversió anunciada al Corredor Atlàntic. Consideren que, com el corredor mediterrani, l’atlàntic ha de contribuir a “millorar la cohesió social, econòmica i territorial” dins de la Unió Europea. Ara bé, també recorden que l’any 2030 és el termini marcat per completar la xarxa bàsica de transport intraeuropea que inclou els dos corredors que passen per l’estat i, en aquest sentit, el corredor atlàntic acumula importants dèficits en termes d’electrificació, voltatge i capacitat. Aquests retards provoquen que la xarxa espanyola actuï com un “tap” per a Portugal. En definitiva, la Cambra considera que la manca d’inversions en aquest corredor és una de les moltes assignatures pendent de l’Estat espanyol dins del marc de la política de transports Europea.

Més notícies
Imatge del president de Mercadona, Juan Roig / Rober Solsona - Europa Press
Mercadona guanya 718 milions després de facturar 31.041 milions
Notícia: Mercadona guanya 718 milions després de facturar 31.041 milions
Comparteix
Roig ha admès que els preus alimentaris han pujat "una burrada" durant els últims mesos a Mercadona
El CEO de Seat i Cupra i president d'Anfac, Wayne Griffiths / ACN
Seat torna als beneficis gràcies a Cupra i la reducció de costos
Notícia: Seat torna als beneficis gràcies a Cupra i la reducció de costos
Comparteix
L'automobilística catalana va registrar un benefici de 33 milions d'euros el 2022, sortint així dels números vermells
Imatge d'un supermercat / ACN
L’IPC creix fins al 5,6% a Catalunya amb els aliments disparats
Notícia: L’IPC creix fins al 5,6% a Catalunya amb els aliments disparats
Comparteix
La inflació consolida el ritme creixent després de trencar la tendència a la moderació al gener i la subjacent continua molt per sobre de la general
La planta de Nissan a la Zona Franca / ACN
Canviar el Japó per Austràlia: així acaba la reindustrialització de Nissan
Notícia: Canviar el Japó per Austràlia: així acaba la reindustrialització de Nissan
Comparteix
La mesa de reindustrialització de la companyia arriba a un acord amb els sindicats i les autoritats i es preveu que el 'hub' de descarbonització comenci a treballar l'abans millor

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Català a març 14, 2023 | 15:20
    Català març 14, 2023 | 15:20
    El corredor mediteràni no passa per Madrid i, per tant, mai serà construit. Fiqueu-vos-ho al cap.
  2. Icona del comentari de: Kiss a març 14, 2023 | 15:28
    Kiss març 14, 2023 | 15:28
    La cambra ja sap q’abans s’invertira en un q’en l’altre. I tothom sap de que va això
  3. Icona del comentari de: Sisco a març 14, 2023 | 15:57
    Sisco març 14, 2023 | 15:57
    No patiu, el corredor Atlantic estarà acabat avans que el corredor Mediterrani. Al temps.
  4. Icona del comentari de: I n d e p e n d è n c i a a març 14, 2023 | 16:55
    I n d e p e n d è n c i a març 14, 2023 | 16:55
    Sense un estat propi en forma de república la Cambra pot seguir fent sonar el flabiol. També fa uns anys un president de petites i mitjanes empreses, si no vaig errat, demanava un ministre espanyol que fos un "català", en concret el de "fomento", de la quota de ministres que col·loquen als governs espanyols... Amb la independència tots els ministres seran catalans i els errors i les mancances, seran més fàcils de reclamar i de corregir. Sembla mentida que els "empresaris" encara no se'n vulguin assabentar.
  5. Icona del comentari de: Fat boy a març 14, 2023 | 18:24
    Fat boy març 14, 2023 | 18:24
    Abans faran un pont sobre l,estret de Gibraltar o entre Tenerife i las Palmas que el corredor mediterrani.
    • Icona del comentari de: I n d e p e n d è n c i a a març 14, 2023 | 19:28
      I n d e p e n d è n c i a març 14, 2023 | 19:28
      I els catalans restarem mirant-ho ? Com sempre i sense fer res ?
      • Icona del comentari de: fat boy a març 14, 2023 | 23:44
        fat boy març 14, 2023 | 23:44
        No, estarem ampliant la base, retirant pancartes i pagant multes a la tirania espanyola.
  6. Icona del comentari de: Informació a març 15, 2023 | 06:20
    Informació març 15, 2023 | 06:20
    Un corredor atlàntic que no passa per Galícia ni per Euskadi i que no és un corredor sinó un entramat de trens de la meseta entorn de la capital aïllada dels mars de la península. Per cert. El corredor mediterrani no sabem si avança o no.
  7. Icona del comentari de: A l'aguait a març 15, 2023 | 11:41
    A l'aguait març 15, 2023 | 11:41
    La intenció és assimilar Portugal al reino de España amb una excusa econòmica devant d'Europa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa