No són pocs els àmbits en els quals el català està en perill a la nostra vida quotidiana. Amb la digitalització aquest fet s’ha accentuat i l’anglès s’ha erigit com el gran dominador en el món d’internet, com a mínim a occident. Davant d’aquest panorama va néixer el CatVers un metavers en català. Concretament, aquesta eina vol esdevenir l’espai virtual de referència per a la societat catalana. De fet, en la mateixa web d’aquesta eina ja asseguren que aquest no serà només un metavers desenvolupat a Catalunya, sinó que està inspirat en la cultura catalana i on l’idioma vehicular és i serà únicament el català, perquè “la pervivència de la nostra llengua passa pel seu ús en l’entorn digital”.
En aquests mateixos termes es pronuncia el CEO del Centre Blockchain de Catalunya (CBCat), Quirze Salomó, en declaracions al TOT Economia. De fet, Salomó assegura que el català pot arribar a tenir molta potència a internet i en el món digital, com va passar amb la Viquipèdia, on el català té una forta presència. A més, Salomó assegura que si no es creen eines com el CatVers o la Viquipèdia el català acabaria desapareixent en el món digital, tant és així que el CEO del CBCat assegura que d’aquí a no massa temps llengües com l’italià podrien tenir problemes per tenir un espai al món digital. Amb tot Salomó clou que el CatVers no és tant un tema polític sinó un tema cultural i d’identitat catalana, és, en definitiva, una eina de supervivència.
Aquest va ser l’objectiu amb el qual va néixer el CatVers el desembre del 2021. Des d’aleshores el CBCat ha fet diversos actes públics i privats dins d’aquesta eina així com entrevistes, programes de televisió i ràdio per tal de potenciar el català en l’àmbit digital. Entre totes aquestes iniciatives, podem destacar la Festa Major o la celebració de Nadal. Davant d’aquesta quantitat d’acte el que un es pregunta és quants usuaris té el CatVers, al que Salomó respon que és una mètrica que no comptabilitzen, ja que la idea del CatVers no és quantitativa, sinó qualitativa. De fet, Salomó insisteix que l’objectiu és que la gent entri a aquesta eina i comenci a prendre contacte amb el metavers. A més, per altra banda, Salomó reconeix que el CatVers, actualment no aguantaria una entrada massiva d’usuaris perquè l’eina encara està en les primeres fases del desenvolupament.
El metavers està arreu
Sobre aquesta primera fase Salomó assegura que de moment un punt important pel CBCat és fer entendre als seus usuaris que el metavers és molt més que les sales que ofereix el CatVers. En aquest sentit, Salomó sentència que cada persona es passa, de mitja, unes dues hores al dia al metavers quan la majoria de nosaltres no accedim al que coneixem com un metavers estrictament.
El CEO del CBCat assegura que les xarxes socials, a la pràctica configures per si soles un metavers propi i que aquesta és una realitat que fa anys que la societat està desenvolupant. En aquesta línia Salomó assegura que en el cas català el país té una oportunitat boníssima per fer-se un lloc al metavers, que encara és un univers que encara s’ha de conquerir.
Per fer-ho, conquerir el metavers, Salomó assegura que només es necessita creativitat i aquest un recurs que a Catalunya es troba amb abundància. De fet, en aquest sentit Salomó convida a tots els catalans a començar a crear cada com més contingut en català al metavers per seguir guanyant aquest espai virtual que serà el futur de la part virtual de les nostres vides.
Les empreses catalanes al CatVers
Més enllà del fet cultural que representa el CatVers ofereix molt més que un espai en català al món digital. De fet, aquest mateix mes de febrer ha anunciat que obren una nova funcionalitat per a totes aquelles empreses que vulguin tenir els seus espais al metavers. Aquesta nova funcionalitat, CatVers Empresa, possibilitarà a les companyies que així ho vulguin obrir les seves pròpies sales per al seu ús privat que estaran adaptades a les seves necessitats.
Segons informa el mateix CBCat, que cal recordar que és un organisme que pertany a la Cambra de Barcelona, hi haurà tres tipus d’espais per a empreses: una oficina, un auditori i una sala d’exposicions. A més cada empresa podrà optar per diversos plans per a personalitzar-los, un de bàsic on s’obtindrà una sala estàndard amb el seu logotip i colors corporatius de l’empresa, un pla pro, on es permetrà canviar diferents elements de la sala, o, per últim, un pla prèmium on cada empresa es farà seus els espais.
Per la part de les empreses, podríem dir que l’objectiu està complert, o com a mínim aquesta és la impressió si parles amb Eva Peiró, Medistoris.cat. Aquesta empresa, assegura Peiró al TOT Economia, va apostar pel CatVers “des de l’inici” perquè és un entorn ideal per desenvolupar projectes en català com Medistoris.cat. A l’hora de construir la seva sala aquesta empresa catalana va decidir crear la primera sala de so immersiu, on els treballadors i visitants poden veure una platja i escoltar una meditació amb so Binaural. A més dins d’aquesta sala els visitants poden trobar diverses sorpreses com el Timbaler del Bruc, que t’explica la seva llegenda.
En general Peiró qualifica la seva experiència al CatVers com molt bona i la considera molt recomanable perquè és una aposta interessant per tots els negocis i sinergies entre empreses i clients potencials. A més assegura que és un molt bon mètode per experimentar al metavers i en Català. Com a punt negatiu, lamenta que el CatVers encara estigui en procés de millora a nivell accessibilitat, per poder entrar a totes les sales des dels dispositius iOS.