El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha avisat el govern espanyol que el Perte del vehicle elèctric és “insuficient” per implementar la transformació necessària a la indústria automobilística de l’Estat. El directiu, que també presideix la patronal sectorial Anfac, assegura que les empreses “han fet els deures”, però manca dedicació per part de les administracions per donar la volta a la lenta electrificació del parc mòbil espanyol, un dels més envellits d’Europa.
En aquest sentit, Griffiths ha exigit a Moncloa “mesures urgents” per promoure la transició cap a l’electromobilitat a l’Estat -després del minso creixement que constata la mateixa patronal, que, segons els empresaris, allunya el mercat espanyol del ritme que reclama la Unió Europea-. Durant la presentació del projecte Future: Fast Forward, que engloba totes les iniciatives associades a Seat i Volkswagen finançades pel projecte estratègic de recuperació i transformació, ha demanat a les autoritats “no demonitzar el cotxe i ajudar a l’electrificació”.
Mesures més enllà del cotxe
El president de la patronal reclama als ministeris del ram -davant la representant d’Hisenda, Maria Jesús Montero- mesures diverses per ajudar a la millora del rendiment del mercat elèctric. En primer terme, i en directa al·lusió a Montero, Griffiths ha reclamat “una fiscalitat atractiva” per a les empreses que desenvolupen vehicles alternatius i per als consumidors que vulguin fer el salt. Més enllà de l’assistència fiscal a la producció i la compra dels vehicles, Griffiths reclama una major dedicació a infraestructures necessàries per a una transició elèctrica completa, com ara els punts de recàrrega en via, imprescindibles per a qualsevol canvi substancial en el parc mòbil espanyol.
Montero reconeix “algunes dificultats”
La ministra, per la seva banda, ha reconegut davant els empresaris del sector que el projecte estratègic de l’Estat s’ha trobat amb “algunes dificultats” per executar-se completament. El perte, defensa, ha passat “una corba d’aprenentatge”, el que explica la convocatòria per part de l’encara titular d’Indústria Reyes Maroto d’una segona edició dels ajuts provinents dels fons europeus, més flexible en la seva aplicació. També ha admès el lent desenvolupament de les infraestructures de recàrrega, molt escasses encara per a una popularització del vehicle elèctric. “Haurem de fer més esforços”, ha declarat.