MónEconomia
Ariño Design, la maquinària catalana del tren del futur
  • CA

Quan es parla d’innovació en el sector ferroviari no sempre es pensa en el disseny dels vehicles o els components d’enginyeria que hi ha darrere. Però segurament aquests ítems són cabdals en el bon funcionament del sector avui en dia, i encara més en el mètode de transport que està cridat a connectar Europa en els pròxims anys. Doncs precisament al disseny i l’enginyeria de trens es dedica l’empresa catalana Ariño Design.

Els productes d’aquesta empresa catalana estan enfocats en el modelatge dels ferrocarrils del futur, gràcies a l’aportació de la matriu de la companyia, Ariño Duglass, que es dedica al sector del vidre, concretament per a trens i també per a la construcció. Ara bé, la divisió de Barcelona, que ja compta amb un equip de 25 persones, s’enfoca a solucions de disseny innovadores, com la definició d’estratègies per al projecte, la conceptualització del disseny, la representació virtual i real del prototip per a la seva validació o el desenvolupament de models 2D i 3D, segons explica el director general d’Ariño, Raimundo García.

A més d’aquesta part més conceptual, Ariño Design també destaca en el disseny de ferrocarrils, metros i tramvies, l’enginyeria de l’interior dels vagons i la construcció de maquetes a grandària real per a la validació de l’ergonomia, un fet clau per a l’aprovació d’aquest tipus de projectes. A més, donat que estan integrats dins de l’ecosistema del DFactory de la Zona Franca, explica García, poden explorar molts tipus de sinergies i valor afegit d’alta qualitat. Per exemple actualment estan elaborant un projecte amb Leitat per intentar desenvolupar elements amb impressores 3D que permetin fer més eficients la construcció de trens. Un projecte que també volen explorar en la construcció d’edificis.

Per seguir millorant dia a dia, García assegura que la seva intenció és comptar amb tot el talent disponible Catalunya, sobretot en les branques de l’enginyeria i el disseny. És per això ja estan buscant acords amb universitats com Elisava.

Ariño Duglass, una empresa aragonesa amb gran presència a Catalunya

Com ja hem dit Ariño Design forma part de la firma Ariño Duglass, una empresa dedicada al disseny, fabricació i comercialització de vidre. Ara bé, el seu projecte no acaba aquí, ja que estan decidits, des de 1995, a innovar de valent amb aquest material gràcies a un acord de col·laboració amb la Universitat de Saragossa que els ha permès, crear, entre d’altres, uns vidres especials que eviten que la sorra del desert els erosioni i que ja han instal·lat a l’AVE de Medina a la Meca. El pròxim pas d’innovació, tant a Saragossa com a Barcelona, serà el de l’economia circular i la sostenibilitat per aportar encara més valor afegit als productes. De fet, sobre la sostenibilitat, García assegura que el que estan buscant són vidres que aporten el màxim aïllament tèrmic a les finestres, perquè els edificis puguin el mínim d’energia possible tant a l’estiu com a l’hivern.

Gràcies a aquestes innovacions constants, aquesta empresa -que produeix tots els seus materials a l’estat- està present en la fabricació de diversos trens a escala mundial com Commuter Train Transport d’Auckland (Nova Zelanda), el Metre Airport Express Line de Hong Kong, o el tren FEVE de Cantàbria o el nou tramvia a Cádiz. De fet el 80% de la facturació de l’empresa prové de projectes a l’exterior, ja que, apunta García, aquí seria impossible encabir-los donat a la seva gran producció.

En la contrucció han pogut plasmar les mateixes innovacions, moltes d’elles a Catalunya, com per exemple la cúpula del Museu Dali, el mateix edifici del DFactory, la Casa SEAT, i diversos edificis del 22@. Fora del país han participat al The City Law School de la University of London, a l’Edinburgh International Conference Center o l’Hotel Meliá La Défense a París, entre molts altres exemples.

Més notícies
El fundador de Silence, Carlos Sotelo, amb un S04 / EP
Silence preveu fabricar 40.000 nanocotxes a la Zona Franca
Notícia: Silence preveu fabricar 40.000 nanocotxes a la Zona Franca
Comparteix
El fundador de l'automobilística Carlos Sotelo es dona "tres o quatre anys" per elevar el ritme de producció del model S04
Un tren de Rodalies arriba a l'estació de Flaçà / ACN
La Cambra denuncia la manca d’inversió governamental a Rodalies
Notícia: La Cambra denuncia la manca d’inversió governamental a Rodalies
Comparteix
L'entitat barcelonina reclama el finançament nul de l'Estat en les infraestructures ferroviàries de Catalunya
El vehicle elèctric que Ebro produirà a la Zona Franca / ACN
Ebro preveu fabricar 50.000 vehicles elèctrics a l’antiga Nissan pel 2027
Notícia: Ebro preveu fabricar 50.000 vehicles elèctrics a l’antiga Nissan pel 2027
Comparteix
La marca començarà produint l'any que ve una pick-up elèctrica amb més de 400 quilòmetres d'autonomia
El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre / Foment del Treball
Foment reclama el traspàs immediat de Rodalies a la Generalitat
Notícia: Foment reclama el traspàs immediat de Rodalies a la Generalitat
Comparteix
Sánchez Llibre ha recordat que Catalunya arrossega un dèficit inversor en infraestructures de 35.000 milions d’euros

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa