El cap de setmana passat va ser tràgic a les carreteres catalanes. Sis persones, de les quals quatre eren motoristes, van perdre la vida en sis accidents de trànsit diferents. Si bé aquesta xifra important de morts es pot relacionar amb l’augment de la mobilitat quan arriba l’estiu, la dada no ha pogut evitar reobrir el debat sobre la perillositat i la manca de seguretat viària a què s’enfronten els motoristes a les carreteres.
El flamant conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, va anunciar immediatament, dilluns mateix, que els Mossos d’Esquadra incrementarien els controls a les carreteres per tal d’augmentar la seguretat i evitar accidents. És una mesura prou efectiva, però? Les associacions de motoristes discrepen. “Si se’ns persegueix s’acabaran fent campanyes d’assetjament i acusació”, denuncia el director del departament de Seguretat Viària de la Unió Internacional per la Defensa dels Motociclistes (UIM), Juan Carlos Toribio, en declaracions a El Món. “Les campanyes de conscienciació ja no poden millorar més la situació perquè els motoristes no circulen borratxos o drogats; només el 0,03% dels motoristes consumeixen drogues”, assegura Toribio.
Controls a les carreteres
El conseller Elena explicava en unes declaracions a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) que els controls a les carreteres es faran “per preservar la seguretat de la gent, sancionar, i garantir que no torni a succeir el què ha passat aquest cap de setmana”, i insistia que això anirà acompanyat d’unes campanyes de conscienciació “explícitament” dirigides als motoristes per tal que “l’autoexigència ciutadana” faci que això no es torni a produir.
El Món ha parlat sobre aquest cap de setmana negre amb el nou director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel. Una de les valoracions que ha fet sobre aquests sinistres xoca de ple amb el punt de vista de les associacions: “Hi ha un element important dels accidents d’aquest cap de setmana, i és que s’han produït a les tardes, i per tant el motorista pot anar més relaxat i amb un excés de confiança que pot acabar amb un accés de velocitat”. La UIM considera que sovint es “culpa” el motorista dels accidents i que s’han de fer estudis més exhaustius sobre les causes de les morts a les carreteres.
En canvi, sí que celebra que s’incrementin els controls Gregori Hidalgo, fundador de Motoristes BCN. Sap que això no serà la solució definitiva de les desgràcies a la carretera, però considera que “són ideals per fer una crida a la responsabilitat dels conductors”. “A vegades et trobes conductors que es pensen que estan en un circuit”, es lamenta en la seva conversa amb aquest diari. No obstant, assegura que el més important és fer “campanyes d’educació viària dirigides als cotxes i als més vulnerables”.
Formació
De fet, la formació és un dels aspectes que van relacionats amb l’educació viària i que el conseller Elena va posar èmfasi en seguir potenciant. Aquí tothom hi està d’acord. Lamiel assegura que el seu objectiu com a director de Trànsit serà “preservar la vida de les persones” potenciant la formació dels conductors.
Roger Casanelles, administrador de Motoristes.cat, explica a El Món que “és molt necessari aprofitar les formacions gratuïtes que ofereixen Trànsit i Mossos d’Esquadra”. Casanelles, juntament amb Hidalgo i Toribio, apunten que aquesta formació és sobretot útil per a motoristes “urbans”. “Qui utilitza la moto de forma recreativa per fer rutes acostuma a estar molt ben format”, apunta l’administrador de Motos.cat, però el problema el trobem a les grans ciutats, on molts dels motoristes que pateixen accidents no tenen un permís específic, i condueixen motos de 125cc amb el permís B, que és el de cotxe.
El Servei Català de Trànsit prefereix no entrar a debatre si està bé o no que les persones amb un permís B puguin arribar a conduir motos, i insisteix que és important que el motorista “vagi ben equipat”. La UIM, però, és molt severa en aquesta qüestió: “És un error de base entendre que un conductor base pot conduir una motocicleta”. “La gent no sap una cosa tan senzilla com que cal girar el manillar si es vol fer un gir a més de 50km/h”, apunta Juan Carlos Toribio. Tot i que no d’una manera tan contundent, Gregori Hidalgo i Roger Canadell es posicionen igual. Creuen que cal ser més “estricte” a l’hora d’atorgar permisos de conducció i que s’haurien de fer alguns cursos de formació específics.
Infraestructura
La UIM considera que l’augment de la mobilitat a l’estiu -que acaba sent un factor directe d’augment d’accidents- és un factor que no es pot canviar. Considera que per canviar aquests “sinistres” cal “canviar les variables, és a dir l’escenari”, i amb això es refereix a la infraestructura. Considera que en molts punts de la xarxa de carreteres de l’Estat espanyol l’estat de la via està d’una manera que podria ser “constitutiu de delicte”. “El Servei Català de Trànsit hauria de preocupar-se de pintar les carreteres amb pintura que no fessin relliscar els vehicles, posar millor protecció als laterals i senyalar correctament els perills que ens podem trobar”.
En aquest últim aspecte es refereix també a l’entrada d’animals a la carretera. De fet, un dels motoristes morts d’aquest cap de setmana a Catalunya va impactar contra un senglar. “El risc que un animal entri a la carretera no es pot evitar a un 100%, però hi ha maneres de rebaixar la seva presència, com col·locar passos de via inferiors o superiors, i sobretot avisar amb senyalització que en aquella zona hi ha animals”.
Lamiel promet a El Món que una de les intencions del Servei Català de Trànsit és senyalitzar millor la xarxa de carreteres catalanes. De fet, assenyala que en els darrers dies s’ha reunit amb el cos de Mossos d’Esquadra i van estar comentant que els animals són un dels principals perills als quals s’enfronten aquest tipus de conductors. Per altra banda, el sindicat de la policia catalana USPAC va demanar una reunió amb Lamiel per reforçar els controls a les carreteres. El nou director de Trànsit assegura a aquest diari que està pendent d’aquesta reunió i que espera que s’acabi produint.
Confinament
Tothom coincideix que el confinament pot acabar influint negativament als accidents. Durant un temps, no permetre sortir la gent de la comarca, del municipi o fins i tot de casa va fer caure el nombre de sinistres, però tant Lamiel de Trànsit com Toribio de la UIM assenyalen que no haver agafat el cotxe o la moto durant un temps “fa que la gent perdi la pràctica” d’agafar un volant o un manillar.