La mortalitat a les vies catalanes ha caigut un 26,9%. El Servei Català de Trànsit (SCT) ha informat que aquest 2021, fins al 30 de novembre, han mort 122 persones en 116 accidents de trànsit a les carreteres. Durant el mateix període del 2019 van perdre la vida 167 persones en 154 sinistres mortals en zona interurbana. D’altra banda, aquest mes de novembre han perdut la vida 8 persones a les vies catalanes, la meitat que les registrades el mes d’octubre i dues menys que el mes de novembre de 2019. Enguany, tots els mesos hi ha hagut una reducció de la sinistralitat respecte el 2019, tret del maig i juny. Del total de les víctimes mortals, vuit de cada deu són homes. De les víctimes homes (96), 83 eren conductors, 3 anaven de passatgers i 10 eren vianants. Pel que fa a les dones (26) 13 eren conductores, 11 passatgeres i 2 vianants.
Les dades de sinistralitat d’enguany deixen palès que, pel que fa a ferits greus, la xifra d’homes també és molt superior a la de dones: del total de 537 que hi hagut fins aquest 30 de novembre, un 70% són homes (386) i només un 30% dones (151).
Per franja d’edat, el nombre més elevat de persones mortes a causa d’accidents és la de 35 a 44 anys, en concret amb 28, i també registra un increment en comparació amb el 2019, ja que hi va haver 22 víctimes mortals d’aquesta franja (+27,3%). Per contra, es redueixen els morts entre 25 i 34 (-45,2%), els de 45 a 54 (-42,9%) i els de més de 65 anys (16 morts aquest any mentre el 2019 van ser 40).
Una de cada 3 víctimes és motorista
La meitat del total de víctimes d’aquest 2021 pertanyen a col·lectius vulnerables, concretament: 44 motoristes, 12 vianants i 4 ciclistes. En el mateix període de l’any 2019 havien mort 47 motoristes, 12 vianants i 9 ciclistes. Aquest mes de novembre, de les 8 víctimes que s’han registrat, 1 era vianant i 2 motoristes, però cal tenir en compte que els usuaris de motocicleta, representen una de cada tres víctimes mortals a la xarxa viària interurbana enguany. Dels 44 motoristes morts des de l’1 de gener, 41 eren homes, tots ells conductors del vehicle, i 3 dones, 1 conductora i 2 acompanyants.
Pel que fa a la franja d’edat, destaca un increment de la sinistralitat entre aquells que tenien entre 45 i 64 anys, que concentren la meitat de les víctimes, 22. Per contra, els morts motoristes d’entre 25 i 34 anys s’han reduït a la meitat. Per tipus de dia de la setmana, 27 dels 44 motoristes han perdut la vida en caps de setmana o festiu. De la radiografia de la sinistralitat mortal d’aquest grup el 2021, s’ha de posar de relleu que en el 67% dels accidents (29 de 43) s’hi va veure implicat un altre vehicle.