Puigneró reclama a l’Estat que pagui 1.500 milions per alliberar els peatges que quedaran a Catalunya l’1 de setembre

El Govern diu que "no tindria sentit apostar ara per la vinyeta" si després s'implanta el pagament per ús

El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha demanat a l’executiu espanyol que alliberi de peatges totes les carreteres catalanes, incloent-hi aquelles que encara tenen vigent la concessió. El cost, afirma, seria d’uns 1.500 milions d’euros. En una atenció als mitjans, Puigneró ha defensat que les autopistes catalanes estan “més que amortitzades” i que cal acabar amb “un evident greuge comparatiu” i, alhora, ha exigit a l’Estat que aclareixi quin model vol per finançar el manteniment de les vies. El Govern sempre havia apostat per la vinyeta, però no tanca la porta al “pagament per ús”. Per altra banda, Puigneró ha insistit al govern espanyol que traspassi la gestió de les vies catalanes a la Generalitat per optimitzar-ne la gestió.

Les quatre vies que mantindran un peatge explícit a Catalunya després de l’1 de setembre són el túnel del Cadí (la concessió venç el 2037), els túnels de Vallvidrera (2037), la C-16 entre Sant Cugat i Manresa (2039), la C-32 entre Castelldefels i El Vendrell (2039). Des del Departament de Territori creuen que el rescat, de 1.500 milions, és assumible per l’Estat. “Això equival al 10% del dèficit fiscal que pateix Catalunya cada any”, apunta. A més, recorda que l’any 2018 el govern espanyol va rescatar les autopistes radials de Madrid, una operació que ha costat a l’Estat més de 3.000 milions.

A banda d’aquesta demanda, Puigneró també ha exigit al govern espanyol que sigui la Generalitat l’encarregada de la gestió i el manteniment de les vies catalanes lliures de peatges, incloses aquelles que encara són titularitat de l’Estat. “Els catalans hem estat pagant aquestes carreteres durant anys i, per tant, entenem que han de ser nostres”, defensa. Sobre el mateix tema, el vicepresident del Govern argumenta que tenir una única administració com a titular de les vies en facilitaria la gestió. “D’aquesta manera podem desenvolupar el model de futur que volem per les nostres infraestructures d’alta capacitat”, ha comentat.

Comentaris

    Ricard 28/08/2021 11:09 am
    Si fóssim els bascos ja estaria fet.
    Català 28/08/2021 12:46 pm
    Compte que aquests 1.500 milions no ens els faci pagar Madrid a nosaltres per pagar les seves, d'autopistes. És el més probable.
    Català 28/08/2021 4:33 pm
    Si, Ricard. Però passa que els bascos es fan respectar i de nosaltres s'en foten. I amb raó.

Nou comentari