Crítiques dels metges a la nova eina per demanar cita al CAP

La nova eina per demanar cita al CAP que ha presentat aquesta setmana el CatSalut ha estat rebuda amb crítiques per part d’organitzacions de metges. Una de les més dures, el sindicat Metges de Catalunya (MC), l’ha qualificat de “pedaç” en el marc d’una “situació dramàtica” de l’atenció primària a Catalunya. Les queixes també arriben del Fòrum Català d’Atenció Primària (FoCAP). La seva presidenta, Meritxell Sánchez-Amat, ha dit en declaracions a EL MÓN que considera que el CatSalut està fent “una mala comunicació” i generant en la població la sensació que s’aixeca “una nova barrera”.

Sánchez-Amat es declara “una mica sorpresa” de com la ciutadania està rebent la notícia perquè creu que “s’està presentant com si fos una cosa novedosa i la gent ho rep com i fos un impediment més”. Aquesta metgessa opina que la comunicació sobre l’eina no està sent eficient. “La situació és una mica desgraciada perquè el que intenta fer aquesta eina és endreçar les peticions —entre les administratives que no necessiten visita presencial i les que sí—, però fa l’efecte que has de merèixer una visita presencial, i crec que no hauria de ser l’esperit d’això”.

La facultativa explica que als CAPs ja es fa aquesta feina de distribució a través dels administratius que assignen visita als professionals que millor s’ajusten a la demanda de l’usuari. “Tal com s’està presentant l’eina, sense un context ni més mesures, s’està rebent per la població com una nova barrera —insisteix la doctora—, i em fa l’efecte que aprofundeix en el divorci entre la població i l’atenció primària”.

La programació per motius ja és una forma d’organització als CAPs, comenta Sánchez-Amat, per qui el problema rau en la comunicació. “No sé si han estudiat bé el moment anímic en què està la població en relació als serveis sanitaris i em sorprèn aquesta animadversió contra l’eina, que vol resoldre coses de manera endreçada, però és evident que hi ha un problema de fons que no s’està abordant i que és aquesta dificultat d’accés que té la gent”.

El CatSalut va informar aquest setmana dels detalls de la nova eina, reiterant que complementa el telèfon i el taulell on les persones poden seguir dirigint-s’hi. Des de la Generalitat també apunten que la feina per aquesta aplicació ja venia de temps enrere i que és un treball en evolució al qual s’hi aniran fent canvis. Però Sánchez-Amat creu que l’eina servirà només a aquells usuaris amb internet i que “puguin entendre el formulari, mentre que hi haurà molta gent que no”. La presidenta del FoCAP assenyala que l’aplicació “servirà a una part de la població, però gran part seguirà trucant i anant al taulell per la bretxa digital”.

La metgessa creu que cal “explicar millor com estan els equips de primària” i que “estan oberts i que ho han estat”, lluitar contra el mantra que als CAPs no s”hi treballa. “Si hi ha llocs que no és així, que s’abordi i es vegi el perquè, perquè si existeixen aquests llocs estan tirant per terra la feina de la gran majoria d’equips, i això és injust”, afegeix Sánchez-Amat. “El CatSalut, amb els missatges de ‘tornem a la presencialitat’ com si no n’hi hagués hagut durant un any i mig juga en contra nostra, i ara diuen que posen una eina perquè només si ho mereixes seràs visitat presencialment: és una comunicació molt deficitària“.

Per a la presidenta de la FoCAP l’eina no s’hauria d’haver explicat ni donar-li “tant de bombo” perquè al cap i a la fi és “un formulari per poder donar visita, un canvi menor”. En canvi, defensa Sánchez-Amat, caldria “formar el personal administratiu i remunerar-lo per la feina que fa, que és molt més complexa que la que feia fa 20 anys, i potenciar també la unitat d’atenció a l’usuari, en lloc de posar un formulari a internet”.

De qui és la responsabilitat civil o penal?

Especialment crític s’ha mostrat també el sindicat Metges de Catalunya (MC), que aquesta setmana ha denunciat que el 70% de metges presenta algun símptoma de ‘burnout’. El secretari general del sindicat, Xavier Lleonart, ha dit sobre el nou sistema per demanar cita que li sembla “un pedaç” que no servirà per solucionar els problemes d’agenda dels facultatius, que tenen entre 4 i 6 visites a la mateixa hora. “Afegeix un punt d’inaccessibilitat i incertesa”, denuncia. Lleonart creu que la bretxa digital fa difícil que sigui una eina útil per a tothom: “Estem allunyant l’atenció primària de qui més la necessita, tenim incertesa perquè en l’actualitat qui valorarà mèdicament quin recurs se li ofereix a la persona que demana una visita serà un administratiu: què passa si d’aquesta assignació se’n deriva un perjudici per al pacient? Qui respondrà o assumirà la responsabilitat civil o penal de la mala decisió?

Des de MC consideren normal que amb mesures així creixi el número d’assegurances privades: “Cada cop que vols veure el metge tens més persones al mig que t’impedeixen veure’l”. Aquesta interpretació de l’eina que fa Lleonart contrasta amb les explicacions del CatSalut, que remarca que el formulari a internet permet en tot moment demanar visita presencial de forma automàtica sense que ningú pugui ni impedir-ho ni negar-la i que qui decideix sobre una necessitat assistencial no és un administratiu sinó el personal sanitari.

Les crítiques del FoCAP i les de MC són les més dures que s’han fet des de l’àmbit mèdic. Fa dues setmanes, quan EL MÓN va informar sobre l’entrada en marxa de la nova eina, el Col·legi de Metges de Barcelona va valorar positivament la iniciativa.

Comentaris

    ton c. Octubre 31, 2021 | 16:11
    jo no se si ´es eficaç o no, peró entenc que aixó s ´hauría de pactar amb totes les parts implicades, o no?.
    Cassanenc. Novembre 01, 2021 | 07:27
    Com sempre: desgavel totyal i ineptitud a l'enèsima potència. Dues petites històries: Dispensari; un vei demana hora per al seu pare i li responen que ha de venir personalment; aleshores, però, li aclareixen que pot reservar hora per telèfon. L`'home agafa el mòbil i truca, parlant cara a cara-peró a traves del móbil- amb l'imfermera que l' aten, demana hora per al seu pare, li donen "Gràcies", penja l'aparell i s'acomiada.. Una altra: Cartell indicant que cal demanar hora a través de la cntral barcelonina; Agafo el mòbil i, naturalment, és impossible de comunicar-hi. Ho dic a l'imfermera que aten darrera el taulell i aquesta em dona hora normalment Així anem.

Nou comentari