El manteniment de les noves autopistes “gratis” costarà almenys 1 euro a l’any a cada català

El Govern eliminarà el rastre físic dels peatges i invertirà en la millora de la mobilitat de les àerees afectades

El manteniment de les autopistes sense peatges que a partir de l’1 de setembre quedaran alliberades tindrà un cost per a cada català d’almenys 1 euro a l’any, ha explicat el conseller de Polítiques Digitals i Territori i vicepresident del Govern, Jordi Puigneró. Aquest és el cost que s’estima aproximat per a cada ciutadà de les autopistes “gratis” que un cop els peatges passin a millor vida la setmana vinent estaran a disposició de tots els ciutadans. Puigneró reclama ara a l’Estat 1.500 milions d’euros per rescatar les vies ràpides que quedaran amb el model antic a Catalunya, tal i com s’ha fet amb les radials de Madrid.

La Generalitat assumeix el cost d’aquest manteniment, a càrrec dels seus Pressupostos, mentre l’estat espanyol no defineixi el model de gestió que s’adoptarà. “Ho tenim estudiat, és assumible i factible”, afirma Puigneró. L’Estat s’ha d’ajustar a una directiva europea i té dos anys de marge a partir del gener que ve per fer-ho. El vicepresident considera el 31 d’agost “serà per a molts a Catalunya un dia històric” perquè el país “porta molts anys pagant peatges”. Diverses autopistes aixecaran les barreres i els ciutadans que hi circulin no hauran de pagar “el peatge deforma física amb em model que hi havia fins ara”, reitera Puigneró, que celebra la fi d’aquesta situació.

“Creiem que aquesta model era en certa manera una forma d’espoli, que feia massa anys que durava”, denuncia el vicepresident, considerant que el model suposa també un “greuge comparatiu en com s’han finançat i fet les vies d’alta capacitat a tot l’estat espanyol”, que ha aixecat protestes ciutadanes. El futur però és encara incert perquè no hi ha una definició concreta de quin model vindrà. Puigneró en aquest sentit es mostra taxatiu: “Els peatges com els hem entès fins ara, si és pel Govern de Catalunya, aquests peatges no tornaran, el finançament a partir d’ara del manteniment i futures inversions per la mobilitat haurà de ser un model diferent”.

Petició del traspàs de les infraestructures

El Govern ja ha demanat al govern espanyol el traspàs de les infraestructures d’alta capacitat estatals a Catalunya. “Els catalans ja les hem pagat de sobres”. Puigneró ha explicat que cal també homogeneïtzar el model amb altres vies d’alta capacitat que del país que són titularitat del Govern. Quant al futur, l’aposta de la Generalitat és la que marca la UE. La directiva europea marca que les vies d’alta capacitat s’han de pagar per ús i sota la premissa que qui més contamina més paga, recorda Puigneró. “Sabem el model que vol Catalunya, el que no sabem és el model que vol l’estat espanyol: l’emplacem a que defineixi el model que vol i com pretén finançar les vies d’alta capacitat a partir d’ara”.

El Govern rebutja posar sobre la taula cap model que impliqui que “els catalans continuïn pagant i els ciutadans espanyols no: aquest model s’ha acabat”. Al país quedaran quatre vies amb un model de peatge antic, que finalitza el 2036-2039. “Proposem que amb l’adopció del nou model, amb un termini dels propers dos anys, hi hagi la solució per tal que aquests quatre peatges quedin inclosos en el nou model”.

Puigneró planteja que el govern de l’Estat rescati aquestes vies tal i com s’ha fet amb les radials de Madrid, “rescatades amb 3.000-4.000 milions d’euros”. El vicepresident opina que l’import que suposaria aquest rescat seria d’uns 1.500 milions. “Això significa una desena part del dèficit fiscal que pateix anualment Catalunya, amb dos mesos podríem resoldre el rescat ràpidament, si no existís aquest dèficit”. El Govern aposta per sistemes com la vinyeta o altres solucions tecnològiques per fer efectiu el model que vol la UE.

Construcció de nous enllaços

A nivell pràctic, a partir de dimarts comencen els canvis. Un cop les barreres estiguin alçades els conductors hi hauran de passar a 30 km/h de velocitat. La Generalitat començarà obres d’emergència per treure els peatges (treball que finalitzarà el primer semestre del 2022) i canviar les senyalitzacions. Es calcula que el manteniment costi sis milions d’euros anuals. Per adaptar la infraestructura actual s’inverteixen 7,5 milions d’euros. A la zona del Maresme s’han fet diversos estudis per reconfigurar la mobilitat. Un dels treballs importants implicarà la descongestió de la Nacional II al seu pas per diversos municipis, convertint-la en una via urbana, comarcal i ciutadana, “molt més humana”, ha explicat Ricard Font, secretari general de Territori i Sostenibilitat. Totes aquestes obres de pacificació i construcció de nous enllaços es faran entre 2022 i 2026.

Comentaris

    Govern de talibans 28/08/2021 9:32 am
    Pensava que el Puigneró seria millor que el recaptador Calvet, però ja veig que no. Una vinyeta vol dir seguir pagant, però a més d'una manera més injusta, perquè pagarà igual qui la faci servir un dia que qui la faci servir cent. A Catalunya, amb els polítics que tenim, sempre ens toca sortir del foc per caure a les brases. Som la comunitat amb més impostos i els nostres governants només es dediquen a pensar en fórmules perquè paguem més sense que es noti el "cuidado".
      antonio aunos prio 28/08/2021 4:15 pm
      absolutament d'acord am tu. i que consti que no faig servir gairebé mai l'autopista donat, que tinc un petit restaurant cap l'interior de Tarragona, i les comptades vegades que de de anar a Barcelona, o faig amb tren, pero aqueta colla d'il·luminats polítics, per no es posen a la pell de tota la gent que viu al Maresme i voltants i altres zones de Catalunya, que l'an de agafar per força, tan si volen com si no, i que ademes no cobren un sou de entre 8500 i 9000 euros al mes, com cobren apuestos pobrets polítics tu,
      fat boy 28/08/2021 8:05 pm
      Doncs com a Suissa. Em sembla que el truc que no has vist es que les autopistes catalanes no nomes les fan servir catalans, tambe ho fan turistes, empreses que venen d'Espanya i porten els seus productes a Europa i al'inreves etc. de manera que les despeses es centrifuguen fora de Catalunya. No els agrada el tracte?, que no vagin per autopista o no passin per Catalunya, aixi menys contaminacio, menys colapses i menys accidents. Una situacio exemplar de win-win.
    ... 28/08/2021 11:04 am
    La vinyeta us la foteu per on us càpiga. Ja veig que els lladres tenen qualsevol bandera.
    Ricard 28/08/2021 11:06 am
    Amb el dèficit públic que patim els catalans, que no els castellans (bascos inclosos) seran més diners. I els demés passaran gratis, gràcies un cop més als castellans.
      Pedro 28/08/2021 1:39 pm
      Oye, dile a la gene que libere SUS autopistas. Y sobre el deficit público, diles de paso que acaben con lo chiringuitos.
        Ricard 28/08/2021 10:08 pm
        Nosaltres pagarem per nosaltres i els castellans. Com sempre.
    Gonzalo 28/08/2021 12:12 pm
    Dónde está erc, que se unió al movimiento"no vull pagar"?
      Observador 29/08/2021 7:33 am
      Gonzalo; ERC és al seu lloc com a partit polític: defensar els seus escons i les seves prebendes. I el Poble que es foti.
    ciutadà 29/08/2021 7:32 am
    Noi, aquesta és la feina dels polítics. Robar i maltractar als ciutadans, riure-s a la cara dels ingenus que els voten i els que no, tan és. A pagar i callar.
    Pepe 29/08/2021 7:56 am
    MarcaEspaña 14 anys per fer 2,4 km de carretera. El senador de Junts, Josep Lluís Cleries ha denunciat que ha rebut una invitació per assistir a la inauguració d’aquest tram de carretera que ha passat del cost de 46,5 a 74,7 M€
      fat boy 30/08/2021 2:55 am
      Recordo que ja fa uns 30 anys sortia a el Pais un anunci del Ministerio de Obras Publicas detallant les autopistes que havien construit l'ultim any a tot l'Estat, era divertit veure que a Madrid havien construit 35 km mentre que a tot Catalunya (no a la provincia de Barcelona, sino a tot Catalunya) havien construit 0.8 km. Sento no haver fet una fotocopia.

Nou comentari