Plataforma per la Llengua ha denunciat aquest dijous un nou cas de discriminació lingüística. Una treballadora de la companyia telefònica Jazztel va insultar una clienta quan aquesta va demanar ser atesa en català. Els fets van tenir lloc el passat mes de juliol quan la clienta va rebre una trucada de la companyia, una situació habitual. El problema va arribar quan la dona va demanar mantenir la conversa en català, però la persona que l’atenia no el parlava i mantenia el castellà: “¿Si ahora yo te hablo en castellano y tú lo entiendes, ¿por qué no me hablas en castellano”, li argumentaven des de Jazztel, tot i que la clienta va optar per demanar que l’atengués una altra persona que sí que entengués el català.
A la nova petició de la clienta, la resposta va tornar a ser negativa: “Si yo supiese catalán, pues sí, hombre, como te he dicho, te hablaré en catalán. Pero si no lo sé, hablaré castellano y ya está”, argumentaven des de l’empresa de telefonia. Fins aquí es pot detectar un cas de discriminació lingüística, però no s’ha produït cap insult. Ara bé, la situació va canviar ràpidament. Un cop ja s’acomiadava del seu interlocutor, la clienta va sentir de fons com una altra treballadora li deia: “catalana de mierda“. Tota aquesta conversa ha quedat enregistrada i ha arribat a mans de l’ONG que defensa l’ús de la llengua catalana, qui ha publicat el vídeo al seu canal de YouTube.
Tensió telefònica
A banda de l’insult perpetrat per una treballadora de l’operadora, la conversa entre la clienta i la tercera persona involucrada en el cas de discriminació lingüística també reflecteix moments de tensió. Per exemple, a la pregunta: “No em pots passar ningú que parli català?”, la noia va obtenir la següent resposta: “Eres nacida en España, que eres de Barcelona, hija, es que más no te puedo decir […]. Y en España se habla castellano […]. Solo puedo decirte que al fin y al cabo eres española y me estás entendiendo y no quieres hablar. Pues nada”. Per a Plataforma aquesta resposta és una mostra de “supremacisme”. L’entitat també lamenta que la clienta no pogués exercir el seu dret de parlar en català amb total llibertat i ser atesa en aquesta mateixa llengua, tal com reflecteix l’actual Codi de Consum de Catalunya. Cal tenir en compte, també, que Plataforma també ha rebut més crítiques sobre el tractament dels treballadors a totes aquelles persones que demanen ser ateses en català.