El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
La pandèmia regira els estudiants contra els exàmens presencials
  • CA

Els exàmens presencials a les universitats catalanes han posat en peu de guerra els darrers dies algunes entitats estudiantils que s’han queixat que se’ls hagi demanat tornar a les aules després de mesos seguint el curs a distància des de casa a causa de les exigències del Departament de Salut per frenar l’expansió de la pandèmia. Les universitats públiques s’han defensat afirmant que han adoptat totes les mesures necessàries i que s’han adaptat a les particularitats de cada estudiant sempre que ha estat possible.

Entitats de diferents tendències han mostrat el seu malestar. Des de la Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya (FNEC), el seu secretari de Comunicació, Ferran Piqué, ha denunciat que els estudiants han hagut de tornar a “ocupar les aules convertides en congeladors, només per sotmetre’s als exàmens”. Una tornada que, segons aquesta associació, ha suposat posar “en un risc innecessari” la salut dels estudiants i “la dels seus convivents”.

La FNEC creu que “l’única solució passa per virtualitzar l’avaluació” i considera que les universitats “han tingut temps per poder-ho preveure”.  A banda, Piqué posa com a exemple el que han fet universitats d’altres països europeus que opina que han actuat “amb sentit comú” i han confiat en els estudiants, innovant i fent exàmens a distància. Han admès, continua Piqué, que “el context requereix paciència, flexibilitat i voluntat d’adaptació”.

També des del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) s’ha fet un balanç de la primera setmana d’exàmens constatant que “els estudiants s’han trobat uns exàmens presencials mal planificats i que no han garantit les mesures de seguretat suficients”. Aquest sindicat, però, aposta per la presencialitat, encara que remarca que ha de ser “segura”. La presencialitat, opinen, serveix per “garantir l’equitat social” i “la màxima qualitat educativa a través de la relació directa”.

Les universitats es defensen

Les universitats públiques catalanes afirmen haver fet un esforç d’adaptació a les demandes dels estudiants. En declaracions a ‘El Món’, la presidenta de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i rectora de la Universitat Rovira i Virgili (URV), María José Figueras, ha dit que els centres universitaris han adoptat un model d’avaluació mixt. Figueras recorda que les universitats han passat bona part de la seva activitat al digital perquè Salut va demanar un esforç, no perquè les universitats “no fossin un espai segur”, sinó per contribuir a limitar la mobilitat de persones en el transport públic. A canvi, però, es va acordar poder fer els exàmens de forma presencial.

Aquesta necessitat d’avaluar de forma presencial, explica Figueras, ve donada perquè els professors universitaris són experts en aquesta forma d’avaluació del coneixement. Els exàmens presencials són diferents als que es fan a distància, que acostumen a ser tipus test, amb un temps de resolució curt i en els quals els estudiants no poden tornar enrere i revisar preguntes. “Uns estudiants han demanat fer els exàmens presencials i altres a distància, això també depèn de cadascú”, afirma Figueras. De fet la presidenta de l’ACUP creu que caldrà fer una enquesta entre els estudiants per recollir les seves opinions i valorar realment quin és el volum d’estudiants que s’han sentit incòmodes anant a la universitat. De moment només han tingut “queixes centralitzades per part d’associacions”.

Figueras recorda a més que les universitats van pactar posar facilitats als estudiants tenint en compte l’impacte que tingués la pandèmia en les seves vides, si havien de tenir cura de gent gran, per exemple. “Vam acordar que els estudiants ho podrien plantejar als responsables de cada ensenyament i que aquests intentarien buscar solucions, esperem que s’hagin pogut atendre el màxim de demandes possibles”, remarca la presidenta de l’ACUP.

Les universitats defensen a més que han fet inversions en tecnologia per garantir la seguretat. Figueras diu que hi ha estudiants que “ignoren” que les aules tenen un sistema de ventilació intern que ha permès regenerar l’aire i, a més a més, apunta que els exàmens es fan en silenci de manera que no hi ha generació d’aerosols. La també rectora de la URV insisteix a defensar que les universitats són segures i que no s’ha evidenciat que siguin focus de contagis. “Hi ha hagut algun cas puntual, però els estudiants es contagien en activitats socials que fan de forma paral·lela”, apunta Figueras.

La representat de l’ACUP també ha assenyalat que no hi ha desconfiança cap als estudiants per la possibilitat que a distància puguin copiar o cometre frau. Els casos coneguts, assegura, són “minoritaris”. Des del seu punt de vista, el malestar dels estudiants és per l’estrès que poden viure amb la nova situació, però també admet que hi ha professors que es troben en un moment de “transició” per adaptar-se a una modalitat d’avaluació a distància a la qual no estan acostumats.

Un canvi de model que s’ha de pensar

Precisament, sobre el repte de l’avaluació a distància hi ha projectes de grups d’investigació a nivell europeu que intenten trobar fórmules. Un d’aquests és el projecte TeSLA (Adaptive Trust-based e-assessment System for Learning) que va liderar la UOC. Ana Elena Guerrero, professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, experta en aquest àmbit, assegura que “l’educació superior pot assumir una avaluació no presencial”. Ara bé, l’experta creu que “cal formar els docents i acompanyar-los en aquest procés per tal de fer-ho amb les màximes garanties possibles i amb el màxim convenciment”. En aquest sentit, es mostra taxativa: “No es pot traslladar l’avaluació presencial a un entorn virtual directament”.

Els reptes que es troben les universitats presencials, però, no es poden improvisar. “L’avaluació totalment en línia requereix d’una reflexió profunda del model educatiu de les institucions que encara no està totalment feta”, avisa Guerrero. Per a aquesta experta en tecnologia i educació “replicar la presencialitat no és ensenyar i aprendre en línia, i ni molt menys avaluar a distància”. La seva recomanació és “mirar bé què volem avaluar, per què i com”. L’aposta de models d’ensenyament en línia com els de la UOC, afirma, és “l’avaluació continuada perquè ens permet com a docents avaluar als nostres estudiants en cada moment i veure el seu progrés competencial”.

Tant Figueras com Guerrero pensen que la pandèmia ha suposat una acceleració tecnològica que ha arribat per quedar-se. Figueras apunta que s’han fet moltes inversions en instal·lació de càmeres a l’aula i que tot això s’haurà d’aprofitar en el futur. Guerrero segueix advertint però dels perills de no aprofitar el que està passant per fer una transició cap a un model amb més garanties: “El principal error que s’ha comés és replicar la presencialitat i incorporar eines sense analitzar amb deteniment la part educativa, però de mica en mica, aquest procés s’anirà fent. No cal tenir por a la còpia perquè el que cal és repensar com avaluem i com fem tant les activitats com les proves finals, cal ser creatius”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Raül a gener 20, 2021 | 21:55
    Raül gener 20, 2021 | 21:55
    Conec una professora d'universitat, diversos alumnes li van assegurar que eren de risc i que necessitaven examen a distància, va ser mencionar examen oral i van anar tots a fer l'examen presencial. Els estudiant tenen dret a demanar mesures de prevenció: ventilació, distància, mascaretes.. però els exàmens online està clar de que va.
    • Icona del comentari de: KIKO a gener 21, 2021 | 08:18
      KIKO gener 21, 2021 | 08:18
      Exacte, es pot dir mes alt, però no mes clar..
  2. Icona del comentari de: FRAN BCN a gener 20, 2021 | 23:08
    FRAN BCN gener 20, 2021 | 23:08
    Els joves i la cultura de l'esforç estan renyits....se'ls veu el "plumeru"...
    • Icona del comentari de: Koldo Gurutze a gener 21, 2021 | 10:21
      Koldo Gurutze gener 21, 2021 | 10:21
      On diu això? El que sí veig és que no hi ha alternativa immediata a l'examen presencial, sense haver fet els canvis que demanen els experts. Per cert, la UOC acostumava a fer examens presencials cada trimestre abans de la pandèmia (ara no ho sé), sense oblidar l'avaluació continuada. Entenc que totes dues formes es complementen.
  3. Icona del comentari de: Joan a gener 21, 2021 | 07:49
    Joan gener 21, 2021 | 07:49
    A Enginyeria informàtica de l'UPC examens a aules molt més fàcils que els online pels que tenim COVID, JUSTICIA I FISCALIA actuiin ja contra aquesta vergonya. Rector, per que permet aquesta discrimaci´´o sanitaria? Expulsio del professor i sanció judicial
    • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 21, 2021 | 16:32
      Doctor Strangelove gener 21, 2021 | 16:32
      Els que els feu online podeu copiar, tros de quòniam! Doc.
      • Icona del comentari de: Al doctor opus.rasta a gener 21, 2021 | 16:37
        Al doctor opus.rasta gener 21, 2021 | 16:37
        Es més fàcil copiar en un presencial, estaquirot doctor en sexe i missal. Els teus comentaris fan pudor de socarrim del pederasta de Balaguer, sant per marrà, que CAMINAVA per escapar.se de fer marranades als nens, dels seus pobres pares que el volien festejar a cops de pedra. I es sant per pederasta, com el vaticà mana
  4. Icona del comentari de: vendetta a gener 21, 2021 | 07:58
    vendetta gener 21, 2021 | 07:58
    mentira rera mentira kina renovacio de aire''??? OBRIR FINESTRAS?? AU VA TANKEU DUNA VEGADA MALPARITS
  5. Icona del comentari de: Pijoaparte a gener 21, 2021 | 10:10
    Pijoaparte gener 21, 2021 | 10:10
    Hola
  6. Icona del comentari de: Gali Boadella Montserrat a gener 21, 2021 | 17:24
    Gali Boadella Montserrat gener 21, 2021 | 17:24
    Jo soc professora universitaria a Mexic. Hi ha carreras que tenen laboratoris i l´educació virtual es impossible, pero en general les altres carreras es poden adaptar i de fet es bo fer-ho, perque aixó de copiar funcionava quan s´estudiava de memorión. Ara l´educació ja ha canviat. Ja no cal aprendre-ho tot de memoria, perque aquesta informaci´la tens fins i tot al movil. El problema per els mestres que no s´han adaptat a la virtualitat no es pas que som grans i ens hi costa la tecnologia sino que no han canviat la seva manera d´ensenyar i volen repetir com pericos i que els alumnes facin el mateix. Jo sempre vaig deixar que els meus alumnes copiessin als examens, perque el que s´evalua es un altre cosa, no la memoria.
    • Icona del comentari de: 2021 a gener 21, 2021 | 17:45
      2021 gener 21, 2021 | 17:45
      Dubto que vostè hagi vist com funciona l'ensenyament ara aquí. Si queda algun professor que treballi "de memorion" s'amaga molt bé. Sí, tot està a internet, però s'ha de tenir una base per saber què buscar. Per tenir criteri i triar la informació, no s'hi val a tenir mandra de llegir.. i actualment és ben possible arribar a la universitat sense haver llegit un llibre sencer a la vida. Treballs fets amb mil trampes. He sigut docent a secundària i a la universitat i el nivell més que baixar, s'ha estrellat.

Respon a Pijoaparte Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa