Els comuns aposten per la xarxa de trens nocturns com alternativa als avions

Els comuns proposen recuperar la xarxa de trens nocturns per connectar Barcelona amb més de 40 ciutats europees. La líder d’En Comú Podem, Jéssica Albiach, ha apuntat que, després “d’haver aconseguit aturar el despropòsit de l’ampliació del Prat, ara cal plantejar alternatives”. “És precisament el ferrocarril el que pot ajudar a salvar el món en aquesta situació d’emergència climàtica”, ha subratllat. En un acte acompanyat de l’eurodiputat Ernest Urtasun, Albiach ha explicat que en les pròximes setmanes farà arribar al ministeri de Mobilitat la iniciativa concreta per descentralitzar el transport, trencar la idea de l’Espanya radial i potenciar el ferrocarril.

La iniciativa, impulsada per l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i l’Ajuntament d’El Prat, inclou la connexió ferroviària dels aeroports d’El Prat, Girona i Reus, la connexió amb el sud de França i també la connexió de llarg abast amb ciutats de la resta de l’estat i d’Europa, com París, Brussel·les, Amsterdam i Roma. Els comuns han celebrat un acte a l’Estació del Nord sota el títol ‘D’Europa a Catalunya: La revolució del tren”, amb Albiach, Urtasun, la secretària general de la PTP, Georgina Montesinos, i l’eurodiputada alemanya del grup Verds/ALE Anna Deparnay –a distància.

Urtasun ha reclamat “voluntat política” i ha assenyalat que a Europa ja hi ha quatre operadors que han impulsat serveis nocturns. Montesinos ha lamentat que, en els darrers anys, s’han fet “passos enrere” en aquest sentit. De fet, assenyala que Barcelona havia tingut moltes connexions ferroviàries amb ciutats d’arreu de l’Estat espanyol, però també a nivell europeu, com París, Zurich o Milà. Ha denunciat que en la darrera dècada “s’han reduït i eliminat pràcticament tots els serveis nocturns”. Ha assenyalat que “l’excusa” va ser la pandèmia i també l’arribada de l’alta velocitat.

“Es considerava que aquestes rutes ja no eren tan necessàries perquè quedaven cobertes per l’alta velocitat; però la realitat és que moltes rutes no estan cobertes i s’han de cobrir amb avió, amb les conseqüències que això comporta”, ha detallat la secretària general de la Plataforma, que també afirma que una xarxa de trens milloraria l’equilibri territorial.

Nou comentari