El Departament de Salut prepara la implementació d’un nou sistema per demanar cita als centres d’assistència primària (CAP), un canvi organitzatiu que té per objectiu alliberar les agendes del personal mèdic. Fonts de Salut han informat a EL MÓN que el nou sistema “està en procés d’implementació i que, com a procés, s’està fent de manera progressiva”, sense donar més detalls. De totes formes, altres fonts mèdiques han revelat a aquest diari que aquest nou sistema per obtenir cita al CAP arrenca en període de proves el proper dimarts, 19 d’octubre.
El canvi es va començar a traslladar als equips d’assistència primària abans del pont del 12 d’octubre per arrencar el dia 13, però la posada en marxa de la fase inicial serà finalment la propera setmana i l’adaptació es farà de forma gradual. Sònia Miravet, vicesecretària del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (CoMB) i directora de l’EAP Martorell Rural, ha explicat en declaracions a EL MÓN que l’objectiu del canvi és “intentar recuperar la presencialitat” després de la pandèmia de la covid-19, oferint un protagonisme especial a la figura de l’administratiu.
El projecte subratlla la presència de l’administratiu perquè esdevingui un referent més per a l’usuari, que fins ara al CAP només hi tenia el del metge de família. “La idea és guanyar presencialitat d’un 60% de la nostra agenda amb la cita per internet”, explica Miravet. En realitat, es tracta de formalitzar algunes pràctiques que ja s’estaven aplicant abans de la pandèmia amb la cita prèvia en línia. La novetat és que en fer la programació s’incrementaran els motius de la petició que l’usuari pot escollir.
Quan el ciutadà accedeixi a la plataforma per demanar cita haurà d’escollir el motiu i a partir d’aquí la tasca serà assignada al personal administratiu, si és més burocràtica, o al d’infermeria, si es tracta d’un malalt crònic a qui se li fa el seguiment. El canvi suposa distribuir les peticions perquè arribin al perfil del CAP que més bé pot atendre la demanda dels usuaris. Aquestes peticions usualment requeien en el metge o metgessa, que havien de derivar els pacients.
Sònia Miravet, des del CoMB, sosté que l'”opinió general” és que el sistema “serà benvingut” i que el canvi “serà positiu” perquè suposa un empoderament del pacient, a qui se l’haurà d’instruir per saber el tipus de cita que ha de demanar. Tot i que es considera un canvi per a bé, Miravet pensa que arriba de forma “una mica precipitada” perquè “molts equips no tenen l’agenda preparada”, però entén que la transformació comença en fase de proves i que “que l’eina s’anirà millorant en funció de les primeres incidències i valoracions” que es facin arribar des dels CAPs.
Crítiques de Metges de Catalunya: “Cortina de fum”
La informació sobre aquesta transformació no ha arribat a tots els equips, denuncia des del sindicat Metges de Catalunya (MC) el seu vicesecretari general i metge de família al CAP Manso de Barcelona, David Arribas. “El nou sistema no és oficial, és oficiós, no tenim una presentació formal del nou sistema ni de com funcionarà el circuit”, lamenta en declaracions a EL MÓN. Arribas valora positivament que “s’aposti per més presencialitat”, posant en relleu que els metges “treballem amb la proximitat i la confiança de l’usuari; per poder-la establir, és més rigorós quan el tenim davant que no a distància”.
Arribas creu, però, que el sistema tal i com està plantejat “no arreglarà res” perquè “posar una persona el rol de la qual no tenim clar per entomar la necessitat de la població no esponjarà les agendes dels metges”. El vicesecretari general de MC creu que “és veritat que les visites burocràtiques seran absorbides, però no tenim la sensació que l’impacte sigui real”. Arribas denuncia que es tracta “d’una mala gestió un altre cop per buscar arguments que permetin dilatar el temps”. La realitat, segons el sindicalista, és que “el sistema, tal i com està formulat, no pot donar resposta a les necessitats de la població”. Per Arribas, el nou sistema per demanar cita al CAP és “una cortina de fum per distreure i no anar a l’essencial”.
Des de Metges de Catalunya troben bé que s’aprofitin els circuits que els usuaris han après a fer servir en pandèmia, però remarquen que el problema real va més enllà de les agendes i rau en la necessitat de tenir més personal per poder atendre totes les necessitats. Arribas apunta que després de la pandèmia sorgiran més conflictes de salut i el sistema no està suficientment musculat. Des del seu sindicat també es critica el pla de benestar emocional que introdueix fins a 150 persones per detectar possibles problemes de salut mental a la comunitat. Consideren que aquesta nova figura pot aixecar més feina a uns equips mèdics que ja estan saturats, un fet que al cap i a la fi no resol el problema real de manca de mans que pateix el sistema.
Des del CoMB, Sònia Miravet apunta que en part està d’acord amb algunes de les crítiques de MC, “però no tenim una solució alternativa a la manca de professionals”, afegeix. La saturació de feina a la primària ha estat una denúncia constant durant tota la pandèmia i el Govern ha promès dedicar-li un 25% del pressupost en salut. Per al 2022, el conseller de Salut, Josep Maria Argimon, confia comptar com a punt de partida amb els 12.000 milions que es gastaran aquest 2021. A banda, el Govern ha promès una injecció de 5.000 milions al sistema sanitari en el transcurs dels propers cinc anys.
Des de MC, David Arribas creu que la promesa és “una mentida” i que “ens estan enganyant amb argumentaris per acabar fent-nos creure que hi ha intenció de canvi, però que no serà real, no ens pensen protegir per treballar amb dignitat”.