Moncloa diu que invertirà 6.346 fins el 2030 per millorar Rodalies

El Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030 preveu incrementar en un 58% l'oferta per atendre l'increment del 50% de la demanda prevista pels propers anys

El govern espanyol ha promès aquest divendres que invertirà 6.346 milions d’euros en la propera dècada per millorar Rodalies, en un pla que preveu incrementar -tal i com ha explicat el seu coordinador, Pere Macias- en un 58% l’oferta per atendre l’increment del 50% de la demanda prevista pels propers anys. Això és el que s’extreu del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030, presentat aquest divendres a La Sagrera de Barcelona en un acte que ha comptat amb la participació del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; i la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera.

El pla preveu actuacions de millora a les estacions, que seran 100% accessibles; la compra de nous trens, la construcció de deu noves estacions i la instal·lació de 20 quilòmetres amb noves vies. El conseller Calvet s’ha mostrat escèptic amb el pla i ha criticat que no s’hagi comptat amb la Generalitat per a la seva elaboració.

Segons ha detallat Macias en l’acte de presentació, el pla busca articular una oferta de mobilitat “atractiva i de qualitat” perquè els ciutadans optin per abandonar el transport privat i s’encaminin cap al públic. El document gira sobre cinc eixos: una mobilitat per a “tots”, és a dir, que sigui accessible “per a totes les persones” i també des del punt de vista territorial; que prioritzi les noves tecnologies amb un protagonisme per al manteniment; i la mobilitat segura, de baixes emissions i intel·ligent.

Actualment, la xarxa de Rodalies de Catalunya compta amb 1.119 quilòmetres, tots ells electrificats, i 200 estacions i en més de la meitat de la longitud s compta amb via doble. A més, en alguns trams les vies compte amb més de 40 anys d’antiguitat, com les que uneixen Barcelona amb Vic, Manresa i Reus, i amb trens amb una antiguitat superior als 25 anys (la mitjana del parc és de 20,2 anys).

Per això, s’ha previst la renovació de 56 unitats tant de Rodalies com Mitja Distància i la compra de 45 més, de les quals destinades a la doble composició de l’R1, R2 i R4 -38 en total i acompanyat d’un increment de les freqüències- i la incorporació de dues unitats a les Rodalies de Lleida, una per al perllongament a la UAB, una a l’R3 i tres per reforçar els regionals cap a Tarragona. En total, seran 101 noves unitats en un parc format actualment per més de 270 trens.

Pel que fa el programa d’actuacions més immediates (4.622 MEUR fins al 2025) i a mitjà termini (1.164 MEUR), n’hi ha que ja s’estan executant, com el 4+4 de l’Estació de Sants, o en execució, com la construcció del ramal que ha de portar el tren a la T1 o el desdoblament entre Parets i La Garriga. D’altres que estan planificades són la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació i Castelldefels, la sectorització de les andanes i reforma a l’estació de Plaça Catalunya, entre d’altres; mentre entre les previstes consten d’un nou ramal entre la línia de Puigcerdà i el Corredor del Vallès, la planificació per a la quadruplicació del tram Castelldefels-El Prat, una tercera via entre Montcada i Mollet Sant Fost.

Nou comentari