El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Manuel Castells considera Puigdemont un exiliat, però no el compara amb els republicans
  • CA

El ministre d’Universitats, Manuel Castells, defensa que Puigdemont “és un exiliat” però troba que “potser va ser desafortunada” la comparació que va fer el vicepresident Pablo Iglesias amb els republicans de la dictadura franquista.Castells ha explicat que a l’executiu espanyol “hi ha acord” amb la necessitat de concedir indults als polítics presos per l’1-O, però ha recordat que “requereixen un procés jurídic”. “Jo els faria demà, el problema és que si no es fan bé jurídicament, es poden anul·lar”, ha afegit.

En una entrevista que publica aquest diumenge ‘El Periódico‘, Castells assegura que vol arribar a “la gratuïtat total de la universitat” amb una reforma fiscal que faci pagar més a les multinacionals com “Google, Microsoft”. , Castells ha recordat que les facultats “han patit retallades del 21% en el finançament” i ha defensat que “això només es pot canviar amb diners públics”.

El ministre ha detallat que a les universitats, en aquest context de pandèmia “hi ha molta dificultat en els professors, més que en els estudiants, en acostumar-se a la idea de l’ensenyament ‘online'”. Defensa que “la presencialitat ha de ser preferent” quan es pugui, però sosté que “hi ha mètodes fàcils” per evitar que es copiï als exàmens.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 11:18
    Ramon gener 24, 2021 | 11:18
    Qualsevol comparació global entre ambdós exilis ha de ser a favor del nostre actual.
    17
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 11:18 10
    Respon
  2. Icona del comentari de: Un erasmus també és un exiliat a gener 24, 2021 | 11:27
    Un erasmus també és un exiliat gener 24, 2021 | 11:27
    // Diccionari IEC: exiliat -ada. adj. i m. i f. [PO] Que viu fora de la seva pàtria voluntàriament o per força. // Fins quan vas de turista a l'estranger ets un exiliat temporal.
    • Icona del comentari de: No confonguem a gener 24, 2021 | 14:44
      No confonguem gener 24, 2021 | 14:44
      Emigrat amb exiliat
      • Icona del comentari de: No t'equivoquis a gener 24, 2021 | 15:41
        No t'equivoquis gener 24, 2021 | 15:41
        Exiliat és qualsevol que es va de la seva pàtria (sigui això el que sigui però IEC dixit). Un emigrant és un exiliat que es va de la seva pàtria pels motius que siguin; per exemple treball. Altres exiliats ho són perquè fugen de la justícia.
        13
        Icona de dislike al comentari de: No t'equivoquis a gener 24, 2021 | 15:41 17
        Respon
        • Icona del comentari de: Llengua a gener 24, 2021 | 19:00
          Llengua gener 24, 2021 | 19:00
          Els catalans sempre hem dit S'EN VA ANAR a tal lloc o algú que S'EN VA de la seva pàtria. On aprenem català els catalans actuals ? Les persones que ensenyen català estan prou preparades ? Com és que aquesta mandra i deixadesa en el català, la majoria dels catalans no la fem "servir" quan utilitzem l'espanyol o l'anglès ? He sentit dir fins i tot, que hi ha conductors de programes de ràdio i TV i actors que si emigren a Madrid. fan classes de dicció d'espanyol...
        • Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 22:42
          Ramon gener 24, 2021 | 22:42
          Ara com que no tenim cap causa nacional pendent ni cap llengua per salvar, sí, ara ens dedicarem a fer que tot el nom canviï el sentit que li dóna a la paraula exiliat. Per exiliat tothom n'entén aquell que se n'ha d'anar de llur país per persecució política, ideològica. Les paraules poden tenir un o més significats originaris però el que compta, perquè, si no, no hi hauria forma d'entendre'ns, és aquell significat que el comú de la gent n'entén. Per què, de la computadora se'n diu "portàtil", i del telèfon, "mòbil"? Podria haver set a l'inrevés, però, i què? De debò que perquè la definició del DIEC ho contempla ara defensaríeu tenir Ter Stegen per exiliat?
      • Icona del comentari de: No confongueu a gener 24, 2021 | 19:05
        No confongueu gener 24, 2021 | 19:05
        I encara menys turista o estudiant o doctorant en una Universitat fora de la nostra demarcació municipal, comarcal, vegueria... perquè no n'hi ha o perquè ens abelleix estudiar fora. Nosaltres parlem d'exiliats per motius polítics !
        38
        Icona de dislike al comentari de: No confongueu a gener 24, 2021 | 19:05 26
        Respon
    • Icona del comentari de: Encara més a gener 24, 2021 | 19:32
      Encara més gener 24, 2021 | 19:32
      En Pau Casals o en Pompeu Fabra se'n varen haver d'anar a viure al nord de Catalunya, a la banda nord de la ratlla perquè a la Catalunya de sobirania espanyola els perseguien. Llavors si no varen eixir de Catalunya no podien ésser exiliats, però, eren exiliats catalans del règim de Franco. Els nostre país ens l'han fet ben estrany, tenir un estat propi i unificat ho facilitarà tot, fins i tot explicar l'exili.
    • Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 19:39
      Ramon gener 24, 2021 | 19:39
      Home, sí, el DIEC recull el significat primer partint suposo que del grec exo que vol dir forà, de fora, exterior, però en la pràctica ningú no entén com exiliat aquell que se n'ha anat voluntàriament. Mòbil n'és qualsevol cosa que es pot canviar de lloc però ningú no n'hi diu mòbil del bolígraf. Exiliat n'és Carles Puigdemont exactament igual que en fou Pere Bosch i Gimpera.
  3. Icona del comentari de: Ricard a gener 24, 2021 | 11:35
    Ricard gener 24, 2021 | 11:35
    El gran avantatge d'aquest ministre és que ja té una edat, i per tant se li escapen opinions sense que s'amoïni gaire. Per cert col-legues comentaristes us animo a emprar la paraula "gaire" sempre que toqui. Darrerament molta gent l'envia de vacances incorrectament.
  4. Icona del comentari de: fideli a gener 24, 2021 | 11:59
    fideli gener 24, 2021 | 11:59
    Règim 78: continua la invasió castella-borbó. Sm una Nació
  5. Icona del comentari de: X2 a gener 24, 2021 | 12:28
    X2 gener 24, 2021 | 12:28
    Que no es republicà el MH Puigdemont?
  6. Icona del comentari de: O s'és exiliat o no s'és exiliat a gener 24, 2021 | 12:58
    O s'és exiliat o no s'és exiliat gener 24, 2021 | 12:58
    Si algú ha de anar-se'n del propi país per raons polítiques perseguides per l'estat és un exiliat, independentment de que l'estat en qüestió el vulgui empresonar o matar. No és la forma que adopta la repressió sinó el motiu de la repressió que defineix un exili. I en tots dos casos, republicans i Puigdemont (i els altres) els motius eren i son polítics.
    47
    Icona de dislike al comentari de: O s'és exiliat o no s'és exiliat a gener 24, 2021 | 12:58 39
    Respon
    • Icona del comentari de: No tens raó a gener 24, 2021 | 15:45
      No tens raó gener 24, 2021 | 15:45
      Si et vas a Punta Cana la resta de la teva vida perquè t'atreuen certs chochetes també ets un exiliat, no polític i voluntari.
      15
      Icona de dislike al comentari de: No tens raó a gener 24, 2021 | 15:45 11
      Respon
  7. Icona del comentari de: kodi a gener 24, 2021 | 13:10
    kodi gener 24, 2021 | 13:10
    Home!!, clar q no es pot comparar, car pel franquisme, feixisme hagués estat presó i assassinat de tots els presos polítics i en canvi, pels hereus franquistes, feixistes del 78, d'entrada sembla ser no els haguessin mort, oi?
    • Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 19:44
      Ramon gener 24, 2021 | 19:44
      Això que el franquisme hauria "assassinat tots els presos polítics" pot respondre a la propaganda del tripartit però no a la realitat.
  8. Icona del comentari de: Raül a gener 24, 2021 | 13:42
    Raül gener 24, 2021 | 13:42
    Exiliat és aquell que troba la llibertat fora de la seua pàtria i és perseguit en ella. Res mes a dir.
    • Icona del comentari de: No és veritat a gener 24, 2021 | 15:47
      No és veritat gener 24, 2021 | 15:47
      Hi ha gent que s'exilia, sense ser perseguida per ningú, per motius personals o per eixes coses que la vida té.
    • Icona del comentari de: Delfí Artós a gener 24, 2021 | 18:54
      Delfí Artós gener 24, 2021 | 18:54
      No és exactament així, en el cas dels catalans, tenim el nostre territori ocupat pels espanyols i pels francesos i com quasi sempre, els exiliats poden moure's per la Catalunya sota sobirania francesa, però son perseguits dins de territori espanyol i doncs, per la Catalunya per ara, sota sobirania espanyola. Cal especificar i explicar bé les coses, encara més en el cas dels catalans, altrament com ho escrius, sembla que els exiliats polítics catalans actuals siguin perseguits per "la seva pàtria".
    • Icona del comentari de: Ull a gener 24, 2021 | 19:34
      Ull gener 24, 2021 | 19:34
      Exiliat polític és aquell que es troba en llibertat fora de la seua pàtria i és perseguit per motius polítics en ella. Res més a dir.
    • Icona del comentari de: Filar prim o escurçar una expressió a gener 24, 2021 | 20:53
      Filar prim o escurçar una expressió gener 24, 2021 | 20:53
      Estrictament segons els diccionaris exiliat és qui viu fora de la seva patria, però quasi sempre es fa servir el mot exiliat com a sinònim d'exiliat polític, ço és exiliat per motius polítics, i s'obvia l'adjectiu.
  9. Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 14:38
    Ramon gener 24, 2021 | 14:38
    L'exili actual no és "comparable" sinó IDÈNTIC al d'aquells catalans exiliats l'any 1939 per haver defensat la nació catalana. Però en aquell altre exili hi va haver de tot. Anticatalans a dojo, totalitaris i assassins inclosos.
    100
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 14:38 42
    Respon
    • Icona del comentari de: Molt malament Ramon a gener 24, 2021 | 15:58
      Molt malament Ramon gener 24, 2021 | 15:58
      En aquest cas no estàs a l'altura. Fluixet, fluixet tirant a merdeta.
      23
      Icona de dislike al comentari de: Molt malament Ramon a gener 24, 2021 | 15:58 26
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 19:32
        Ramon gener 24, 2021 | 19:32
        No, no, res de fluixet. És estupendet. En realitat el mèrit de la primera frase no és pas meu: l'he manllevada directament d'una recent editorial de Vilaweb. I la segona és un afegitó, un recordatori que en aquella editorial no hi era però que al meu parer hi hauria d'haver set. D'aquell altre exili de fa prop d'un segle cal triar-ne el gra de la palla abans de fer homenatges.
        10
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 19:32 15
        Respon
        • Icona del comentari de: TOT de fluixet Ramon a gener 24, 2021 | 19:54
          TOT de fluixet Ramon gener 24, 2021 | 19:54
          El teu comentari no te ni cap ni peus.
          • Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 22:34
            Ramon gener 24, 2021 | 22:34
            És del tot impossible que ni això ho hagis entès. NINGÚ no és tan burro. Entenc doncs que intentes fer quelcom més o menys relacionat amb la broma.
    • Icona del comentari de: A veure Ramonet Pelacanyas a gener 24, 2021 | 22:53
      A veure Ramonet Pelacanyas gener 24, 2021 | 22:53
      Tens certa tendència a dir-lis "burros" als que no estan d'acord amb tu. El burro ets tu; no ho dubtis.
  10. Icona del comentari de: Això és ideologia partidista pura i dura a gener 24, 2021 | 16:25
    Això és ideologia partidista pura i dura gener 24, 2021 | 16:25
    Cap credibilitat i un punt menys, Ramonet pelacanyas.
    11
    Icona de dislike al comentari de: Això és ideologia partidista pura i dura a gener 24, 2021 | 16:25 10
    Respon
  11. Icona del comentari de: A veure becaris del Mon a gener 24, 2021 | 16:56
    A veure becaris del Mon gener 24, 2021 | 16:56
    Pareu atenció i poseu els textos de contestació i els altres on correspon, no on us dóna la gana.
  12. Icona del comentari de: 'El cupo catalan' a gener 24, 2021 | 18:46
    "El cupo catalan" gener 24, 2021 | 18:46
    Ei ! On era ?
  13. Icona del comentari de: Llengua a gener 24, 2021 | 19:00
    Llengua gener 24, 2021 | 19:00
    Els catalans sempre hem dit S'EN VA ANAR a tal lloc o algú que S'EN VA de la seva pàtria. On aprenem català els catalans actuals ? Les persones que ensenyen català estan prou preparades ? Com és que aquesta mandra i deixadesa en el català, la majoria dels catalans no la fem "servir" quan utilitzem l'espanyol o l'anglès ? He sentit dir fins i tot, que hi ha conductors de programes de ràdio i TV i actors que si emigren a Madrid. fan classes de dicció d'espanyol...
    32
    Icona de dislike al comentari de: Llengua a gener 24, 2021 | 19:00 12
    Respon
    • Icona del comentari de: La llengua evoluciona a gener 24, 2021 | 21:29
      La llengua evoluciona gener 24, 2021 | 21:29
      Canvia el xip, nano.
      • Icona del comentari de: Llengua a gener 24, 2021 | 22:06
        Llengua gener 24, 2021 | 22:06
        És clar, la llengua de moltes persones "evoluciona"... cap a l'espanyol. Quines penques ! Una cosa és l'evolució d'una llengua i l'altra la desídia i el desconeixement de la gramàtica i del vocabulari d'una llengua. Si les faltes i errors que fan molts de catalans en la seva pròpia llengua, les fessin en el castellà o espanyol, no trigarien ni 5 segons a saltar espanyolistes a titllar de supremacia al sistema educatiu català. Cornuts i pagar el beure se'n diu del teu comentari poca-solta.
        • Icona del comentari de: No tens raó @Llengua a gener 24, 2021 | 22:42
          No tens raó @Llengua gener 24, 2021 | 22:42
          Totes les llengües evolucionen, t'agradi o no. L'espanyol també a causa, sobretot, per les males praxis periodístiques i televisives ("mucho hambre", "ese agua", ¡por Dios!). El català és una llengua feble en el nostre món i potser per això evoluciona més ràpid.
  14. Icona del comentari de: Ton a gener 24, 2021 | 19:11
    Ton gener 24, 2021 | 19:11
    Un altre "Suciolisto" fastigós.
  15. Icona del comentari de: remigio III a gener 24, 2021 | 19:16
    remigio III gener 24, 2021 | 19:16
    Hi ha exiliats del franquisme i del pot-franquisme, Aquests últims. Hi ha represaliats polítics del franquisme i del post-franquisme. Ara, els exiliats jo no son perseguits pels criminals franquistes, però ho son pel togats franquistes.
  16. Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 19:42
    Ramon gener 24, 2021 | 19:42
    Hi ha subnormals que pretenen que els nostres exiliats no en són tals perquè van incomplir la llei. Ai coi, exactament igual que els militants comunistes o nacionalistes catalans que s'exiliaven durant el franquisme: militar en un partit il·legal eren tres anys de presó (parlo del franquisme 2.0, perquè l'inicial igual t'afusellava).
  17. Icona del comentari de: A veure nois a gener 24, 2021 | 20:02
    A veure nois gener 24, 2021 | 20:02
    El problema és que per cadascú exiliat és una cosa diferent. Exiliat simplement és aquell que es va a viure fora del seu país i punt. Una altra cosa són les raons que el portin a això: matrimoni, problemes amb la justícia, esperit aventurer, treball ... fins a l'infinit i més enllà. Ser un exiliat no vol dir absolutament res si no s'inclou el motiu.
    11
    Icona de dislike al comentari de: A veure nois a gener 24, 2021 | 20:02 24
    Respon
    • Icona del comentari de: Gervasi a gener 24, 2021 | 22:27
      Gervasi gener 24, 2021 | 22:27
      No els diccionaris, és clar. Passa que el terme exiliat per motius polítics o altrament dit exiliat polític, molt sovint s'abreuja amb "exiliat". Amb tot hi ha diccionaris que consideren i expressen aquesta opinió: V POLÍT 2 pron. Anar-se'n, voluntàriament o obligat, del propi país, sobretot per motius polítics.
      • Icona del comentari de: @Gervasi a gener 24, 2021 | 22:48
        @Gervasi gener 24, 2021 | 22:48
        Cada diccionari diu coses diferents; depèn de la llengua. En català mana l'IEC i tot el raonament es basa en la seva definició.
  18. Icona del comentari de: El campechano es un exiliat? a gener 24, 2021 | 22:20
    El campechano es un exiliat? gener 24, 2021 | 22:20
    O bé a anat de putes al moro?
    • Icona del comentari de: El campechano es un exiliat a gener 24, 2021 | 22:46
      El campechano es un exiliat gener 24, 2021 | 22:46
      Com ho van ser el seu pare i el seu avi; aquests dos per causes polítiques, el campechano per xoriço i puter.
  19. Icona del comentari de: Ramon a gener 24, 2021 | 23:13
    Ramon gener 24, 2021 | 23:13
    Encara existeix, el Netol?

Respon a El campechano es un exiliat Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa