El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
La CUP en la cruïlla: institucionalització o oposició eterna
  • CA

La CUP està avesada a sotmetre a votació decisions binàries, transcendents per a la política catalana però també per a la línia política d’una formació polièdrica que, a més de tenir un sistema assembleari molt avançat, pivota sobre una concepció de l’activitat política prou allunyada dels partits més convencionals, que es presenten a les eleccions amb una clara vocació d’assolir el poder. La CUP i les formacions polítiques que integren la plataforma electoral amb què s’ha presentat a les eleccions al Parlament des de l’any 2012 celebren aquest dissabte un Consell Polític ordinari –amb periodicitat mensual, l’òrgan màxim de presa de decisió entre assemblees nacionals es reuneix per abordar qüestions organitzatives i estratègiques- en què se sotmetrà a debat, però no a votació, un document referent a les negociacions després del 14F, que prèviament han debatut les assemblees territorials.

Es tracta d’un document en què la CUP posa sobre la taula la possibilitat d’assumir responsabilitats institucionals, bé entrant a formar part d’un executiu independentista, bé ocupant un lloc a la Mesa del Parlament, que podria ser també la presidència de la segona institució del país si en les negociacions es posés sobre la taula aquesta possibilitat. “El paper de la Mesa del Parlament és important per tal de fer front als atacs del TC a la sobirania del Parlament. Pels resultats obtinguts en les eleccions ens correspon un lloc a la Mesa. D’acord amb la nova correlació de forces, hauríem de plantejar l’assumpció de la presidència de la Mesa del Parlament”, es pregunta la formació, que també formula la pregunta de “en quin grau hauria d’assumir responsabilitat en clau institucional i en funció de quins acords?”.

En aquest escenari, la CUP es troba en una cruïlla que marcarà el seu futur. El seu projecte polític s’enforteix justament si continua mantenint-se a l’oposició i marcant un perfil propi molt clar, tot i permetre la investidura d’un president independentista com ha fet en les legislatures de Puigdemont i Torra, o per contra, la CUP serà més forta si assumeix responsabilitats institucionals –al Govern o al Parlament- i s’implica de forma directa en el redreçament del full de ruta i l’impuls d’un nou cicle de mobilització al carrer i a les institucions? Què significa el creixement que han donat les urnes en nombre d’escons a la formació anticapitalista, que ha fet el sorpasso als Comuns? Parlem amb portaveus d’Endavant-OSAN, Poble Lliure i Arran, les tres organitzacions polítiques amb més pes dins de la CUP, per analitzar els camins que s’obren en una organització que una dècada després d’entrar al Parlament ha de prendre una decisió que de ben segur que marcarà el seu futur.

La bancada dels diputats de la CUP a l'hemicicle del Parlament
La bancada dels diputats de la CUP a l’hemicicle del Parlament

Endavant-OSAN: no a la institucionalització, però sense tancar la porta

Tot i que quan se sotmeti a decisió qualsevol decisió només es podran intuir les majories, perquè a banda dels grups de més pes a la CUP hi ha la militància no adscrita i hi pot haver canvis de darrera hora segons com hagin avançat les negociacions, les posicions de sortida fan preveure que el salt a les institucions amb responsabilitats toparà amb posicions enfrontades. “Pensem que la CUP té un paper important d’exercir una oposició d’esquerres i independentista a un govern que es veurà forçat a retallar serveis públics i drets socials, perquè la gestió de la crisi per part d’Espanya i de la UE va en la línia de retallar drets socials i col·lectius. Per tant, la CUP no ha d’entrar a gestionar la misèria, sinó que ha de proposar un projecte clarament rupturista amb l’Estat i l’ordre capitalista i patriarcal que ens venen”.  Així argumenta a El MÓN el portaveu d’Endavant-OSAN, Lluc Gayà, la posició de la formació política, que insisteix que a més, cal ser a l’oposició perquè “la via per fer la independència no es pacta amb l’Estat, ni és tampoc passar de la llei a la llei perquè un parlament proclami la independència, i tampoc perquè hi hagi un 51% dels vots. Es tracta d’imposar la tesi que la independència és l’única via per donar dignitat als Països Catalans”, conclou Gayà.

Ara bé, Endavant-OSAN reconeix que estar a l’oposició pot tenir un cost electoral, “si una part de l’electorat ens ha votat per formar part del govern independentista”. I la porta està totalment tancada? Lluc Gayà creu que no: “Si parlen de nacionalització de sectors estratègics, d’una sanitat 100% pública i de mesures per aturar els desnonaments, potser estem disposats a parlar d’escenaris, però a hores d’ara no hi ha res d’això i sí que hi ha repressió al carrer contra independentistes”. Endavant-OSAN recorda que “la CUP ja ha avalat governs que es basaven en titulars i que després es convertien en renúncies”, de manera que “per votar un govern cal que hi hagi compromisos reals”.  I sobre entrar a la Mesa, es pregunta “per a què, si hi ha un plantejament rupturista per fer des del Parlament, aleshores la CUP no hi ha de renunciar, però si es per tenir una cadira de poder i per gestionar debats parlamentaris estèrils, no cal”, conclou Gayà.

La CUP torna a tenir la clau per formar un govern independentista
La CUP torna a tenir la clau per permetre un govern independentista

Poble Lliure aposta per una institucionalitat republicana

La formació més procliu a la implicació de la CUP en la governabilitat del país, i per tant, a rubricar un acord amb ERC i JxCAT, és Poble Lliure, que de fet, forma part de l’executiva del Consell per la República. La formació és clara i encomana a la CUP “la responsabilitat d’aprofitar el mandat que ens han donat els resultats, no només a la CUP, sinó amb un 52% dels vots donant suport a una majoria independentista. I aixo vol dir anar a màxims contribuint a la formació d’un nou Govern que presenti un programa polític basat en un rescat social, un pla de desconnexió amb l’Estat que culmini amb un referèndum d’autodeterminació amb reconeixement internacional el 2025, la lluita per l’amnistia i el final de la repressió i el retorn dels exiliats i la reconstrucció nacional dels Països Catalans”, assenyala el portaveu de Poble Lliure, Guillem Fuster. I anar a màxims, insisteix Fuster, “vol dir que si s’arriba a un acord en aquestes línies, la CUP ha de formar part del Govern”. A més, apressa a “contribuir a la consolidació d’estructures d’institucionalitat republicana paral·lela com la que promou el Consell per la República”. A més, Poble Lliure també insta la CUP a dissenyar un cordó sanitari contra l’extrema dreta i a consolidar el creixement de la unitat popular.

Arran: no radical a les cadires de poder

“El principal paper de la CUP a les institucions ha de ser augmentar el conflicte amb l’Estat i a la vegada treure caretes, és a dir, revelar quin és el posicionament real dels diversos agents sobre qüestions com la independència, el feminisme o l’ecologisme per poder evidenciar que, més enllà de la retòrica i les polítiques reformistes, els projectes de tots aquests partits no proposen una transformació real i profunda de la societat actual”, alerta l’Adriana Roca, portaveu d’Arran, que s’oposa sense matisos a la institucionalització de la CUP. En aquest sentit, remarca que la CUP no pot pretendre fer aquesta “transformació radical” en solitari, sinó que “necessita tota l’Esquerra Independentista i el Moviment Popular per garantir que aquest conflicte i la construcció d’un contrapoder des de la institució no acabarà sent paper mullat o caient en la lògica del mateix sistema, sinó que tindrà la capacitat de transformar-lo i crear un sistema nou”, argumenta la portaveu d’Arran, que creu que la CUP ha dur a terme la seva acció al carrer, “fent  d’altaveu d’aquesta Esquerra Independentista i Moviment Popular per tal de generar consciència al carrer”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ramon a febrer 26, 2021 | 22:28
    Ramon febrer 26, 2021 | 22:28
    Espanya va ser molt feliç quan l'any 2012 una dotzena d'escons de CiU se'n van anar a ERC per assegurar, sí, ha!, la jugada independentista. Espanya va tornar a ser molt feliç en les plebiscitàries quan molts vots d'ERC se'n van anar a la CUP per rebuig a la candidatura d'unitat. I jo entenc perfectament les dues alegries d'Espanya.
    31
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a febrer 26, 2021 | 22:28 30
    Respon
  2. Icona del comentari de: FRAN BCN a febrer 26, 2021 | 22:54
    FRAN BCN febrer 26, 2021 | 22:54
    CUP és antisistema, és impossible accepti quotes de poder....el seu.modis vivendi és, pancarta, manis, merders, aldarulls.etc. Res més. Demanar altra cosa és perdre el temps o acceptar més decadència de.CAT
    36
    Icona de dislike al comentari de: FRAN BCN a febrer 26, 2021 | 22:54 72
    Respon
    • Icona del comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 12:34
      Ramon febrer 27, 2021 | 12:34
      Això que la CUP és "antisistema" és molt discutible. Bàsicament perquè aquí l'únic "sistema" que està en joc és el "sistema" nacional. I de cara a aquest assumpte, de cara a aquest conflicte, de cara a l'autèntic conflicte, la CUP li fa més servei que nosa a Espanya o sigui al sistema. Quan en les plebiscitàries no sé si van ser-ne dos o tres-cent mil desgraciats que van passar de votar ERC a votar la CUP per rebuig a la candidatura d'unitat Junts per SÍ, Espanya va respirar alleujada. I quan ja a quarts de dotze va moure's el 63è escó de Junts pel SÍ en favor de la CUP, circumstància aritmètica que obligava a sumar amb els "antisistema" perquè amb llur abstenció ja no n'hi havia prou, Espanya va ballar la conga de tan feliç per la dada.
  3. Icona del comentari de: Ramon a febrer 26, 2021 | 23:01
    Ramon febrer 26, 2021 | 23:01
    El trencament JxCat-PdCat ha set una desgràcia i podria dur-nos a desgràcies majors encara. De debò que JxCat contempla l'opció de sumar amb la CUP per quelcom que no sigui la proclamació unilateral d'independència?
    16
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a febrer 26, 2021 | 23:01 90
    Respon
  4. Icona del comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 00:03
    Ramon febrer 27, 2021 | 00:03
    Catalunya és un lloc on plantejaments polítics que no existeixen a cap democràcia es permeten vetar qualsevol plantejament polític dels normals en totes les democràcies.
    25
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 00:03 24
    Respon
    • Icona del comentari de: dave a febrer 27, 2021 | 10:47
      dave febrer 27, 2021 | 10:47
      ja,ja el teu, es un plantejament normal, i el dels altres nooo ok ok. ves passant....
      • Icona del comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 11:44
        Ramon febrer 27, 2021 | 11:44
        Ni això tan senzill ets capaç d'entendre, ruc?
  5. Icona del comentari de: Los cupaires son sublimes sin interrupción, y viven y duermen ante el espejo. a febrer 27, 2021 | 02:48
    Los cupaires son sublimes sin interrupción, y viven y duermen ante el espejo. febrer 27, 2021 | 02:48
    Postureo y sermones combinados con mambo y adoquín. Siempre imitados, nunca superados. Hace años que el programa de fiestas cupaire se convirtió en la hoja de ruta oficial. del procés.
    23
    Icona de dislike al comentari de: Los cupaires son sublimes sin interrupción, y viven y duermen ante el espejo. a febrer 27, 2021 | 02:48 14
    Respon
  6. Icona del comentari de: Veterà antifranquista. a febrer 27, 2021 | 06:01
    Veterà antifranquista. febrer 27, 2021 | 06:01
    La CUP és antisistema i només antisistema. Van contra tot i contra tothom (fins i tot contra ells mateixos). Si arzriban a entrar al govern el fcaran caura al cap de quatre dies.
    21
    Icona de dislike al comentari de: Veterà antifranquista. a febrer 27, 2021 | 06:01 20
    Respon
  7. Icona del comentari de: fideli a febrer 27, 2021 | 07:07
    fideli febrer 27, 2021 | 07:07
    tots els que primer el partit abans que el país, ja se'n poden anar a la mare que el ha parit...
    20
    Icona de dislike al comentari de: fideli a febrer 27, 2021 | 07:07 10
    Respon
  8. Icona del comentari de: Veterà antifranquista. a febrer 27, 2021 | 09:33
    Veterà antifranquista. febrer 27, 2021 | 09:33
    A Fideli: Malauradament tots els partits fai aixó, no només la CUP. I així anem.
  9. Icona del comentari de: Total, importa un rábano si entran en la Mesa ó en el Govern. a febrer 27, 2021 | 10:26
    Total, importa un rábano si entran en la Mesa ó en el Govern. febrer 27, 2021 | 10:26
    Tanto el Govern, cómo el Parlament catalán, se han convertido en un estercolero; el mundo nos irá y sólo ve el desastre que se ha convertido Catalunya gracias al proceso.
    51
    Icona de dislike al comentari de: Total, importa un rábano si entran en la Mesa ó en el Govern. a febrer 27, 2021 | 10:26 52
    Respon
  10. Icona del comentari de: L'Arrahonès a febrer 27, 2021 | 11:01
    L'Arrahonès febrer 27, 2021 | 11:01
    Repeteixo la proposta de lemes per la CUP - - Lema per a avui: "Avui tampoc, també" - Lema per a demà: "Avui també, tampoc" - Lema per a demà passat: "Avui tampoc tampoc, i també també"
  11. Icona del comentari de: L'OBSERVADOR ASTORAT a febrer 27, 2021 | 11:30
    L'OBSERVADOR ASTORAT febrer 27, 2021 | 11:30
    En Comú-Podem i PSC/PSOE dintre del Govern CAT, serien la "Quinta Columna", els "Cavalls de Troia" i les "Guineus al Corral". En resum, la "Tempesta Perfecta" Anti-Independentista.
  12. Icona del comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 11:46
    Ramon febrer 27, 2021 | 11:46
    Que la majoria "independentista" depengui de la CUP és un TRESOR per a Espanya. Les cometes d'"independentista" són perquè hi incloc ERC.
    14
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 11:46 12
    Respon
  13. Icona del comentari de: Luna Barceló a febrer 27, 2021 | 11:49
    Luna Barceló febrer 27, 2021 | 11:49
    Que vol dir la Sra. Sabaté? És que la seva formació no és presenta com la resta per a fer política amb una clara vocació d’assolir el poder com tots els que volen dirigir un país, sigui en la direcció que sigui? Per favor no juguin amb la qüestió política del moment, decideixin les prioritats de Catalunya i ho facin amb la màxima discreció sense aixecar l'ànim de les persones que han confiat amb vostès i amb ERC i Junts. Al cap i la fi les tres formacions cerquen el poder per dur endavant la Independència de Catalunya. Donin suport a i demostrin que realment estan per fer feina pel país i no per demanar càrrecs que els permetin el que sembla que vostès no volen les cadires per la foto, si no per dur a bon port la nostra nació.
  14. Icona del comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 12:43
    Ramon febrer 27, 2021 | 12:43
    La pròpia Anna Gabriel, un cop fora d'aquest Gran Parc Temàtic Progre dins el que Espanya ens té engabiats per fer-nos perdre de vista el món real de vista fins a fer-nos imaginar-lo d'acord amb les ombres deformades que ens n'arriben a través de TV3, la pròpia Anna Gabriel, dic, un cop a Suïssa ja d'immediat se'n va adonar de quina és la normalitat de les democràcies i pel seu propi bé s'hi va adaptar. Es definia socialdemòcrata, parlava i vestia com parlen i vesteixen les persones normals dels països normals i fins i tot va canviar de pentinat. Abans es deia que perquè els obrers de fàbrica deixessin d'escoltar cants de sirena comunistes n'hi havia prou amb pagar-los unes vacances a qualsevol país comunista. Es deia que hi havia algun empresari que ho feia realment. Ara amb els "antisistema", tres quarts del mateix. No hi ha cap esquerra de cap democràcia que s'assembli ni de lluny a la Comuna Pudent o la CUP. Ni tan sols que s'assembli a ERC, tot i que en aquest cas ja sabem que llur radicalitat és només fum, xerrameca, estupendisme i gesticulació perquè ells l'únic que tenen en ment és sucar.
    17
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 12:43 16
    Respon
  15. Icona del comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 12:59
    Ramon febrer 27, 2021 | 12:59
    La independència de Catalunya és un objectiu difícil ja per se. Però si la connotem de qualsevol radicalitat ideològica el fem més difícil encara. Qui sigui realment independentista i també vulgui acabar amb el capitalisme, de moment el que hauria de fer és el mateix que l'Anna Gabriel un cop a Suïssa: moderar el relat, moderar el gest, moderar la manera de parlar, moderar la roba i moderar el pentinat. I un cop independents, llavors ja sí. Llavors ens hi posem tots i ja caldrà que es calci el capitalisme perquè ens el carreguem en un vist i no vist. I de passada també ens carreguem l'heteropatriarcat, el canvi climàtic, la fam del món. les guerres i, ja posats, la cadena tròfica i tot. Però first things first. Primer, la llibertat de Catalunya.
    13
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a febrer 27, 2021 | 12:59 12
    Respon
  16. Icona del comentari de: INCREDUL a febrer 27, 2021 | 13:01
    INCREDUL febrer 27, 2021 | 13:01
    Aquesta gent de la CUP ni menjan ni deijen menjar. Que pretenen que els Comuns (sucursal de Podemos i aquests a la vegada socis del PSOE) entrin al gobern teoricament nacionalista e independentista per despres quedixarse de consavol iniciativa del gobern ERC+JUNTS+COMUNS (Podemos/PSOE)
  17. Icona del comentari de: FRANK DUBÉ a febrer 28, 2021 | 19:48
    FRANK DUBÉ febrer 28, 2021 | 19:48
    Els elements de la CUP, com la majoria dels polítics independentistes, no volen declarar que estan TE-RRO-RIT-ZATS. Per amagar la seva por infinita, el més fàcil i "comercial" és posar damunt la taula les seves "opcions irrenunciables" abans de comprometra la seva participació dins el govern. Pobresa 0, Sanitat totalment pública, Bancs públics, Empreses importants públiques, Educació només pública, salari mínim públic per a tpt-hom (i tot-hom vol dir TOT-HOM) , etc. etc. i demés coses "assumibles totalment" com per exemple, eliminar el sistema capitalista, cosa fàcil de fer en una Catalunya rica i poderosa plena de burgesos i convergents. D´aquesta manera, si no s´arriba a un acord PLENAMENT assumible, serà per culpa dels rics, burgesos i demés. I de passada no aniran a la presó ni a l´exili.Seguiran reclamant UIN CANVI TOTAL DE SISTEMA i "treballant per la independència". El meu pare m´explicava coses de la Catalunya del 34-36 del segle passat i...... `hostia!!! no sé perquè ho recordo ara. Pobret. Amb un canó carregat al seu camió, luitant contra els feixistes al front de l´Ebre i ma mare donant sang en directe a les trinxeres republicanes. .......... mentre L´ESQUERRANÓS Negrin deia coses com ANTES DE FRANCO QUE ROTA.

Respon a Total, importa un rábano si entran en la Mesa ó en el Govern. Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa