El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Illa: “Els indults són un gest per ajudar a refer la convivència i la cohesió social”
  • CA

El cap de l’oposició, Salvador Illa, ha estat el protagonista indiscutible d’aquesta setmana després que el passat cap de setmana anunciés el seu “govern a l’ombra”. El líder dels socialistes ha valorat la carta de Junqueras assegurant que “és un pas per obrir un nou temps i mirar endavant”. Ho ha dit aquest dimarts en una entrevista amb Vicent Sanchis a TV3. “De fet, el títol de l’article és Mirant al futur, el que valoro positivament. Té el que hem demanat sempre: que no hi hagi un trencament de l’estat de dret”, ha afegit el socialista. Illa ha assegurat que “totes les posicions són vàlides” sempre que no hi hagi un “trencament de l’estat de dret”, per això es mostra favorable als indults. Pel contrari, Illa rebutja la possibilitat de l’amnistia en considerar que no és viable “perquè no ho permeten el marc de l’estat de dret ni la separació de poders”. Sobre els “procediments” oberts per investigar centenars de persones, Illa ha considerat que els indults, malgrat no afectar-los, “són un pas molt gran cap endavant”.

El socialista considera que per arreglar el problema entre Catalunya i Espanya “s’ha de dialogar molt” i ha demanat un gest de confiança cap al govern espanyol quan prengui la decisió de concedir els indults, que seran “parcials”. Sobre aquests “gestos”, Illa ha assegurat que han d’ajudar a “refer la convivència i la cohesió social” i ha recalcat que els indults són un d’aquests gestos “de bona voluntat” que es poden fer.

A banda, Illa ha recriminat al PP que no els hagi ofert la mateixa “lleialtat” que ells van oferir “en circumstàncies molt dures per Catalunya”, fent una referència velada a l’aplicació del 155. El líder dels socialistes ha insistit a separar-se completament de la recollida de signatures que està fent el PP contra els indults. Illa ha titllat l’1-O com “un episodi molt traumàtic” i ha posat una línia vermella en el moment en què es “trenqui l’estat de dret”. “Tot això ja ha passat, ara des d’un àmbit polític hem de treballar en comú”, ha afegit.

La voluntat de ser investit sense prou suports

Sobre el seu intent de ser investit president, Illa ha assegurat que respecta la decisió de Laura Borràs de proposar per l’investidura el republicà, i ha subratllat que assumeix “el paper de cap de l’oposició”. Illa ha recalcat que vol “un bon Govern”, per això ha assegurat que jutjarà el Govern “pels fets” tot i que pensa que els problemes de l’anterior govern persistiran. “Aragonès va assegurar que el seu objectiu era culminar la independència”, ha argumentat Illa per justificar la seva negativa a construir amb els republicans “un Govern d’esquerra sense Junts”. Sobre Carles Puigdemont, Illa ha assegurat que ha volgut ser massa present en les negociacions. Tot i així ha insistit en el respecte que li té com a president de la Generalitat. Illa ha esquivat així la pregunta sobre si la CUP i Junts són més independentistes que Esquerra.

“Som un partit catalanista tot i haver deixat clar que volem seguir formant part d’Espanya”, ha explicat el líder socialista per negar que el PSC hagi canviat el rumb en els darrers anys. “L’autodeterminació ha estat un mecanisme d’autojustificació per arribar a un referèndum inconstitucional”, ha afegit. L’objectiu, per Illa, és aconseguir convèncer els independentistes que es quedin a Espanya. “Respectem la constitució i no ens va agradar el que va passar el 6 i 7 de setembre”, ha conclós després d’assegurar que el seu partit treballa per “restablir lligams” i “passar pàgina”.

La reforma del delicte de sedició

Illa ha recordat el cas de Meritxell Serret, que va tornar de l’exili recentment i “va fer front a les conseqüències de les seves accions”. Tot i això, ha rebutjat aconsellar el president Puigdemont tot i ser interpel·lat al respecte. “En base a l’experiència que hem tingut podem ajustar certs tipus delictius”, ha assegurat en referència al delicte de sedició. “És un compromís de Sánchez i el complirà“, ha recalcat.

Reformar els mitjans públics de Catalunya

“Ens sembla que hi ha hagut una tendència a que cada vegada vegi més aquesta televisió gent de determinada ideologia”, ha lamentat Illa. Sanchis s’ha defensat argumentant que els estudis remarquen el “pluralisme” de TV3 i Catalunya Ràdio “constantment”. Illa ha assegurat que vol uns mitjans públics que “tinguin com a objectiu ajudar a aquest retrobament de Catalunya”, perquè “els paguem tots”.

Ampliació de l’aeroport de Barcelona

“Barcelona necessita una ampliació de l’aeroport”, ha assegurat Illa remarcant les últimes declaracions a favor del líder municipal del PSC. “Hem de quedar despenjats del món?”, s’ha preguntat . “Em consta que Aragonès està estudiant aquesta qüestió”, ha explicat oferint immediatament després el seu suport a qualsevol iniciativa que garanteixi l’ampliació de la pista.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: COMENÇA L'EMBRANZIDAAA! a juny 08, 2021 | 23:27
    COMENÇA L'EMBRANZIDAAA! juny 08, 2021 | 23:27
    HA DE SER AMNISTIA i no benevolència DEL REI DE L'APORELLOS amb l'indult, com si fòssin criminals. El que faran serà trencar-la la cohesió. Ara bé, ens estan provocant un " cuanto peor, mejor".
  2. Icona del comentari de: 666 a juny 09, 2021 | 00:43
    666 juny 09, 2021 | 00:43
    Aquests feixites SUCIAlerus i la " convivència " aneu a la merda ... fatxes !
  3. Icona del comentari de: Vendetta a juny 09, 2021 | 00:49
    Vendetta juny 09, 2021 | 00:49
    Putaejpanya sempre
    • Icona del comentari de: Lambretta a juny 09, 2021 | 13:05
      Lambretta juny 09, 2021 | 13:05
      És de poca-solta insultar tothora un estat que és el nostre veí geogràficament i doncs, serà l'estat veí. més consciència del que vol dir estat propi i autogovern en forma de república i menys retòrica patxanguera fal·laç i insults poc suc, que no aporten res i no duen a res de bo.
  4. Icona del comentari de: Presoner núm. 49001121 a juny 09, 2021 | 01:05
    Presoner núm. 49001121 juny 09, 2021 | 01:05
    Què va, és per dissimular l'hòstia que vindrà a la justícia castellana dels Tribunals europeus. Quant a la convivència de les porres, no cal que patiu, ja ens ha quedat molt clar als catalans quines són les fidelitats dels sociates i què estan disposats a fer per mantenir-les.
  5. Icona del comentari de: Illa i Junqueras, un par de huevos.155 a juny 09, 2021 | 07:41
    Illa i Junqueras, un par de huevos.155 juny 09, 2021 | 07:41
    Si a les eleccions haguessis dit aixó, carnisser covid, 12 diputats i prou, atracador de vots, fileso de cap, estafador d'euros, xusma genocida. Illa una llufa franquista com el juanito Reventos de Franco y sus maragalls del caudillo. Esquerres franquistes, finsquan manolo Junqueras del psoe.erc?
    26
    Icona de dislike al comentari de: Illa i Junqueras, un par de huevos.155 a juny 09, 2021 | 07:41 52
    Respon
  6. Icona del comentari de: Ex- votant d`' ERC. a juny 09, 2021 | 08:52
    Ex- votant d`' ERC. juny 09, 2021 | 08:52
    "La política és l'art de buscar problemes allà on no n'hi ha, trobar-los i, un cop trobats, aplicar-hi el remei equivocat". Grouxo Marx. Exacte!. La millor definició!.
    45
    Icona de dislike al comentari de: Ex- votant d`' ERC. a juny 09, 2021 | 08:52 47
    Respon
    • Icona del comentari de: Independència sí a juny 09, 2021 | 12:02
      Independència sí juny 09, 2021 | 12:02
      Un espanyolista que en sa vida ha votat ERC, ve-t'ho aquí.
  7. Icona del comentari de: federalista a juny 09, 2021 | 09:12
    federalista juny 09, 2021 | 09:12
    jajajaj com cou indepres que el partit mes votat i de molt a barana i ciutats importants haja sigut l'illa a la catalunya dels porcs, perdo rural on estan els 4 paleetos barretino estelados no, i amb una llei electoral justa els socialistes arrasarien, jajaj aci al meu poble molins hem guanyat , apa dues pedres estelades es clar i a cascar-la, pallasos.
    • Icona del comentari de: Delfí Artós a juny 09, 2021 | 12:37
      Delfí Artós juny 09, 2021 | 12:37
      Et refereixes al partit de Rivera a la seva líder Arrimadas ? Aquest pallús federalista primer ens hauria de dir amb qui és vol "federar" ell ? Ningú amb sentit comú és vol federar amb gent que considera la nostra llengua, la nostra cultura i la nostra forma de fer i de veure el món... una nosa. Per això al món hi ha ben bé 190 i escaig estats independents de moltes superfícies, poblacions i condicions. Molts de catalans volem participar al món, com el que som, no pas sota la tutela ni la interferència constant sempre d'Espanya.
      • Icona del comentari de: Mercader, al 'federalista' a juny 09, 2021 | 13:27
        Mercader, al "federalista" juny 09, 2021 | 13:27
        Aquests espanyolistes de pa sucat amb oli, que sempre intenten insultar les persones i comarques o territoris que no son de condició urbana, son uns ineptes que o bé son uns renegats botiflers urbanites espanyolitzats que sense dubtar-ho, provenen, on tenen orígens, dels territoris que ara intenten insultar o bé provenen per origen directament del ruralisme espanyol i de la misèria que encara suposa a Espanya, el repartiment de la terra, en mans de terratinents, i que en territoris castellano-espanyols mai s'han atrevit a posar-hi remei. A més sense l'agricultura ni la pagesia, al món ningú s'alimentaria, per la qual cosa és d'ésser un tros d'ase i molt curt de gambals intentar insultar els "porcs"... i a sobre per a acabar-ho d'adobar, autoproclamar-se o autodefinir-se... "federalista" ha, ha, ha, ha.
  8. Icona del comentari de: Ramon a juny 09, 2021 | 09:54
    Ramon juny 09, 2021 | 09:54
    Tranquil, Menistro de la Mort, que l'estat de dret espanyol no el trencarem pas. Perquè no existeix.
    38
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a juny 09, 2021 | 09:54 19
    Respon
    • Icona del comentari de: Pol a juny 09, 2021 | 12:29
      Pol juny 09, 2021 | 12:29
      Se'ns en fot de què hagi estat menistro-cupo-espanyol aquest personatge. Més enllà d'Espanya hi ha vida, els catalans hem d'aprendre a viure sense la tutela i la repressió d'Espanya, aquest aprenentatge segurament està relacionat amb la manca de sentit d'estat que sovint es diu dels catalans, nogensmenys portem més de 300 anys d'ocupació i de patiment sota la sobirania espanyola. Cal dir-ho clar, volem un estat propi en forma de república i el mateix respecte, drets i deures que tenen al món estats de l'entorn europeu com Portugal, els Països Baixos, Dinamarca, Txèquia, Àustria... ni més ni menys. Un exemple molt clar i recent, amb la sobirania no seria possible l'episodi vergonyós i humiliant de la (in)justíca espanyola sobre l'ús de llengües en el repartiment de les proves PAU. Els catalans tenim defectes, entre altres que ja ens ho empassem quasi tot d'Espanya i fins i tot ho trobem "normal" per això la síndrome d'Estocolm fa estralls entre nosaltres.
      • Icona del comentari de: Ramon a juny 09, 2021 | 13:31
        Ramon juny 09, 2021 | 13:31
        Sí, jo també estic d'acord amb Jordi Pujol.
  9. Icona del comentari de: Nando a juny 09, 2021 | 12:11
    Nando juny 09, 2021 | 12:11
    No et facis ilusions, isla, la lluita continuarà amb mes força que mai,
  10. Icona del comentari de: Jeroni Munyós a juny 09, 2021 | 12:13
    Jeroni Munyós juny 09, 2021 | 12:13
    De quina "convivència" i "cohesió social" ens parla ? La desconnexió amb Espanya és cada dia més palpable. Si molts de catalans ho volem, entre tots aconseguirem la independència. Els polítics aleshores es veuran obligats a seguir els votants, no pas com ara que el clavegueram, el deep state i el lawfare espanyols distorsionen, interfereixen i alhora intenten atemorir les persones que s'allunyen d'Espanya i de l'statu quo espanyol, agreujat pel sofriment de tenir presoners polítics, persones espiades i que sofreixen repressió i encara la pandèmia de la covid-19. Més enllà d'Espanya hi ha vida, la volem viure amb plenitud sense el jou ni la tutela d'un estat estranger.
  11. Icona del comentari de: amb illa la democràcia perILLA a juny 09, 2021 | 12:19
    amb illa la democràcia perILLA juny 09, 2021 | 12:19
    tot el que digui un incompetent i irresponsable, ex ministro de sanidad, dimitit per interssos partidistes, és paper mullat illa que et quedi clar, els indults, només son l'alliberament a la carta, per salvar al carceller miguel izeta
    • Icona del comentari de: Gavanenc a juny 09, 2021 | 12:55
      Gavanenc juny 09, 2021 | 12:55
      Sí, tot el què vulguis, però, mentrestant des de l'estat espanyol ens la foten per totes bandes. Fins que no siguem conscients que qualsevol troll espanyolista, té al darrere el suport i els apuntala l'estat espanyol en tots els seus "components i aparells" 24 hores sobre 24, clavegueres, espionatge, lawfare, fiscalia afinadora, deep sate, tacitos patriòtics, fons reservats, forces d'ocupació, funcionaris espanyols, renegats botiflers, filtradors... mentre els catalans solament ens tenim a nosaltres, no comprendrem res, i doncs no podrem avançar en el procés cap a la independència. Menys parlar, per parlar, per escriure coses que ja sabem, que son obvies. i / o que no aporten res de positiu.. i més arremangar-se i fer. Heus aquí.

Respon a Gavanenc Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa