El Govern ha anunciat aquest dimarts que un dels objectius d’aquesta legislatura serà reclamar a Espanya el traspàs de la gestió dels aeroports catalans perquè passin a ser de la Generalitat. L’Executiu ha presentat aquest dimarts el pla de Govern que ha aprovat el Consell Executiu. La portaveu Patrícia Plaja ha desgranat tot el document en roda de premsa, i ha explicat a quins acords s’ha arribat, que estan posat per escrits en un document provisional que han enviat als mitjans de comunicació.
En un dels punts d’aquest document, s’explica que la Generalitat tindrà com a objectiu en aquesta legislatura “consolidar un país dotat d’infraestructures que permetin la mobilitat a tot el territori i impulsin l’economia productiva“. Per a això, Esquerra Republicana de Catalunya i Junts per Catalunya han marcat com a prioritari “assolir el traspàs” dels aeroports catalans perquè passin a estar en mans de la Generalitat: l’aeroport de Barcelona-El Prat, l’aeroport de Girona i l’aeroport de Reus.
En aquesta línia, l’Executiu de Pere Aragonès també té pensat treballar perquè l’Estat espanyol cedeixi a Catalunya “totes” les infraestructures viàries, ferroviàries i portuàries. Al document s’especifica que és necessari consolidar els grans eixos viaris de Catalunya per tal de resoldre els “colls d’ampolla” viaris “més urgents”. La proposta d’ERC i JxCat és aplicar projectes que millorin la seguretat i eliminin àmbits de congestió.
Aquesta petició del Govern d’assumir la competència absoluta dels aeroports arriba després que l’Estat tirés pel terra l’acord al qual havien arribat la Generalitat, la Moncloa i AENA per ampliar l’aeroport de Barcelona. S’hi anaven a destinar 1.700 milions d’euros, però l’Estat va tirar pels aires l’acord argumentant que detectava massa divisió d’opinions a Palau sobre aquesta qüestió. Aquesta mateixa quantitat de diners s’acabarà destinant a l’aeroport de Madrid. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va titllar aquesta maniobra d’Espanya com una operació de “xantatge”.