El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
ERC planteja millorar El Prat sense ampliar la tercera pista
  • CA

La secretària general adjunta i portaveu d’ERC, Marta Vilalta, ha plantejat millorar l’Aeroport de Barcelona-El Prat sense ampliar la tercera pista, i ha demanat a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que “no expliqui contes de fades” assegurant que es compensarà l’afectació a l’entorn amb més àrees protegides.

“Per a començar a parlar de compensacions actuals, en el cas que s’allargués la tercera pista i s’afectés La Ricarda”, s’hauria de parlar de les compensacions no executades de l’anterior ampliació de l’aeroport, ha retret Vilalta a la també exalcaldessa de Gavà (Barcelona) en una entrevista d’Europa Press.

Ha ratllat la postura de la ministra d’irresponsable: “No ens poden prometre contes de fades de compensacions que existiran, quan no s’han complert les compensacions anteriors“, i ha defensat que en el que s’hauria d’estar treballant és a buscar l’equilibri per a millorar l’aeroport sense que vagi en contra de la preservació del medi ambient i el seu entorn.

Vilalta ha destacat que el que defensa ERC és que arribi la inversió de prop de 1.700 milions i que es decideixi des de Catalunya el projecte –que no té per què implicar allargar la tercera pista, segons ella–, a través de la taula tècnica impulsada pel Govern de Pere Aragonès, amb la participació d’agents socials, econòmics, territorials i institucionals.

“Aquest és l’acord. L’acord no és per a ampliar la tercera pista, l’acord és per a poder invertir aquests diners, i decidir des d’aquí com l’invertirem. I aquesta inversió no necessàriament ha de passar per l’ampliació d’aquesta tercera pista”, sinó que s’han d’estudiar alternatives que no trinxin ni aixafin el territori, ha dit literalment.

Així, qualifica d’innegociable la preservació de l’entorn, i de línia vermella l’afectació a la Ricarda, per la qual cosa ha demanat buscar alternatives per a aconseguir que El Prat sigui un aeroport de primera i no de segona, alguna cosa que s’afavoriria si ho gestionés la Generalitat, i no Aena, segons ella.

“Socievergència de sempre”

Creu que el debat sobre l’ampliació s’ha simplificat i pervertit, i que “hi ha hagut una proposta d’Aena que s’ha comprat acríticament per aquells que defensen la sociovergència de sempre”, i ha criticat als qui han aplaudit el projecte sense qüestionar-se res.

Preguntada per si apunta a Junts amb aquestes crítiques, ha sostingut que “no s’ha d’assenyalar a ningú” i que cada actor sap com ha reaccionat, també ERC, que considera que no es pot desenvolupar un projecte en contra de l’opinió dels ciutadans i de les institucions del territori afectat que no tingui en compte criteris mediambientals —els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat s’oposen a l’acord—.

Consens en el Govern

Ha assegurat que hi ha consens dins del Govern, i que “una altra cosa és dins del Govern de l’Estat”, els socis del qual mantenen discrepàncies que també existeixen a l’Ajuntament de Barcelona, entre la seva alcaldessa, Ada Colau, i el primer tinent d’alcalde, el socialista Jaume Collboni, que sí que defensa l’ampliació, ha recordat.

“Les contradiccions les tenen molt més els altres, i el que diu el Govern, que és el que diu ERC en l’àmbit de Catalunya, és que si arriba una inversió –i aquí està l’acord, en què arribi–, decidim nosaltres com s’ha d’invertir” per a millorar la competitivitat de l’Aeroport, ha subratllat.

Preguntada per si creu que el Govern pot perdre el suport de la CUP, que rebutja ampliar l’Aeroport, ha assegurat que treballaran per a no perdre’l i continuar sumant esforços, encara que augura que es generaran “moltes contradiccions i moments de complexitat, perquè encara s’estan gestionant inèrcies de 40 anys de sociovergència”.

Davant la possibilitat que aquesta inversió allunyi la instal·lació de la fàbrica de bateries elèctriques de Seat a Catalunya, ha advertit que un projecte no hauria d’anar en detriment de l’altre: “De fet, ho volem tot: volem tenir el millor aeroport possible, i volem preservar el medi ambient, i justament en aquesta línia volem aquesta fàbrica de bateries”.

Comissió bilateral

Sobre si situa la proposta d’Aena dins de l”agenda del retrobament’ promoguda pel president del Govern, Pedro Sánchez, ha replicat que “Aena fa una proposta perquè està en la seva agenda i perquè veu beneficiats els seus interessos, no perquè pensi en la millora, el benestar o el progrés de Catalunya”, ja que, en aquest cas, creï que hauria fet la proposta d’una altra manera.

Vilalta ha descartat que aquesta inversió i altres acords que s’aconsegueixin en espais com la comissió bilateral entre Govern i Generalitat afectin el procés independentista: “Hi ha un conflicte polític que no s’arreglarà perquè hi hagi més inversió en l’Aeroport, ni se solucionarà per un traspàs en Rodalies. No, el conflicte polític continuarà estant”.

Ha emfatitzat que la comissió bilateral ha de funcionar en paral·lel a la taula de diàleg, i ha destacat que la bilateral és necessària per a abordar els 56 traspassos que vol la Generalitat: “Hi ha moltíssima feina per fer, i l’Estat s’ha de posar les piles”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gecko a agost 11, 2021 | 18:40
    Gecko agost 11, 2021 | 18:40
    Quina pena de país som. Des de Madrid tot d'una ens diuen que s'ha "d'ampliar" de pressa la pista llarga d'aterratge de l'aeroport del Prat de Llobregat o ens "bloquejaran" els "suposats" diners que hi pensen "destinar" a través d'Aena, i apa tot seguit tots a caure de quatre grapes, dins del parany espanyol que té com a únic objectiu intentar enfrontar catalans amb un "tema" creat artificialment des de Madrid. Als catalans ens manca sentit d'estat i respecte pel patrimoni cultural, urbà i natural, entre altres moltes coses.
  2. Icona del comentari de: Indignat a agost 11, 2021 | 19:26
    Indignat agost 11, 2021 | 19:26
    Miserables sipais, no veieu que no volem les molles que us prometen uns mentiders trilers. Mentres tingueu la paguets de 6000€ ja us va bé ser convergents.
  3. Icona del comentari de: Angelblau a agost 11, 2021 | 19:59
    Angelblau agost 11, 2021 | 19:59
    Quina vergonya i quina ràbia haver votat aquest col·laboracionistes. Mai .. però que mai més.
  4. Icona del comentari de: Porcs traïdors a agost 11, 2021 | 20:50
    Porcs traïdors agost 11, 2021 | 20:50
    Qui ho avia de dir que erc acabaria fent el mateix que CiU.
  5. Icona del comentari de: Las rejas del Palacio del Pardo a agost 12, 2021 | 06:20
    Las rejas del Palacio del Pardo agost 12, 2021 | 06:20
    Millorem la taula, ampliant el cul de les cadires. Millorem (allò), ampliant "la Region autonomica". Millorem la llengua, ampliant la dentadura postissa. Millorem el Prat, ampliant el ramat de vaques autòctones "de buen ordeñar". Millorem l'encaix de Catalunya, en el "capazo caspañol".
  6. Icona del comentari de: Junqueras, QUIN HONRAT MES LLADRE a agost 12, 2021 | 07:26
    Junqueras, QUIN HONRAT MES LLADRE agost 12, 2021 | 07:26
    Votar erc es propi de capellans lladres de ferrovial
  7. Icona del comentari de: miquel puigpelat a agost 12, 2021 | 08:52
    miquel puigpelat agost 12, 2021 | 08:52
    L'única millora del Prat, és que el TGV uneixi els aeroports de Barcelona, Reus i Girona. No cal convertir el Prat en un hup de l'aeroport de Madrid perquè tingui una pista al costat del mar.
  8. Icona del comentari de: NO TENEN PERDÓ a agost 12, 2021 | 10:14
    NO TENEN PERDÓ agost 12, 2021 | 10:14
    Primer signen i deprès menteixen.

Respon a Gecko Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa