El Tribunal de Comptes passa la pilota a la Moncloa en l’afer de l’aval del Govern

La delegada instructora també sol·licitarà l'embargament a dos dels presumptes responsables

El Tribunal de Comptes ha expressat “dubtes sobre la suficiència i legalitat” de l’aval del Govern a través de l’Institut Català de Finances (ICF), als excàrrecs a qui l’ens reclama una fiança de 5,4 milions d’euros per l’acció exterior de la Generalitat entre 2011 i 2017, segons fonts de l’òrgan fiscalitzador consultades per l’ACN. La delegada instructora Esperanza García ha demanat que se sol·liciti un informe a l’Advocacia de l’Estat sobre si una entitat que pertany a la Generalitat -“la mateixa administració autonòmica perjudicada”- pot emparar les possibles responsabilitats comptables “per dol o culpa greu”. García veu necessari que els serveis jurídics de l’Estat es pronunciïn abans de decidir si accepta o rebutja la via ideada pel Govern.

La delegada instructora ha demanat a la presidència de la secció d’enjudiciament que demani l’informe a l’Advocacia de l’Estat sobre l’aval de l’ICF, al qual s’han acollit 29 dels 34 afectats per la reclamació d’una fiança de 5,4 milions d’euros. A banda, les mateixes fonts expliquen que, un cop va expirar el termini de pròrroga per formalitzar la fiança la mitjanit d’ahir dilluns, procedirà a l’embargament de béns de dos presumptes responsables que no han formalitzat fiança. En cas que García no accepti l’aval del Govern també procediria a l’embargament de béns dels afectats que s’han adherit a aquesta fórmula.

El Tribunal de Comptes va fixar un import màxim per a cadascun dels afectats, que correspon a la suma de les partides amb les quals els vincula. La responsabilitat és solidària i, per tant, tots els excàrrecs vinculats a una partida tenen l’obligació comuna de fer-se’n càrrec sense ordre de prevalència. Així, si algun d’ells no pogués afrontar la fiança, quedaria coberta per la resta de responsables. Per aquest motiu, la suma dels imports que els atribueix individualment supera els 5,4 milions. D’aquesta manera, el Tribunal de Comptes pretén assegurar el cobrament de l’import reclamat per si hi hagués persones insolvents. D’aquí que la suma de totes les fiances individuals superi l’import que hauran de pagar solidàriament entre totes, que no superarà els 5,4 milions d’euros.

La delegada instructora vincula a l’expresident de la Generalitat Artur Mas i al seu exconseller d’Economia, Andreu Mas-Colell, amb la despesa de 2,8 milions d’euros. A Carles Puigdemont i Oriol Junqueras amb 1,9 milions d’euros. A l’exconseller d’Acció Exterior del Govern de Puigdemont, Raül Romeva, el Tribunal de Comptes el responsabilitza d’un màxim de 2,1 milions d’euros i a l’exconseller de Presidència de Mas, Francesc Homs, 2,9 milions d’euros. Els imports més elevats, que superen els 3 milions d’euros, se’ls atribueix a l’exsecretari general del Diplocat, Albert Royo, a qui es fixa un màxim de 3,6 milions així com a l’exinterventora general Mireia Vidal, per a qui es xifra la fiança en 3,1 milions.

El Govern defensa la seva fórmula

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha tornat a defensar la fórmula dels avals. “Pel Govern no hi ha cap motiu pel qual no es pugui acceptar l’aval”, ha afirmat. “Demanem que el Tribunal de Comptes deixi de fer política i resolgui la situació”, ha reblat. El Govern segueix en converses amb entitats financeres tot i que per ara l’aval el fa l’Institut Català de Finances.

Comentaris

    Cal dir-ho 27/07/2021 1:08 pm
    Els espanyols ensumen de nou un desastre com els de Cuba i d'Anwal... altrament no estarien com ara, tan esvalotats i fets una olla, ni farien tantes poca-soltades en nom d'Espanya.
      Gonzalo 27/07/2021 2:26 pm
      Vaya......como en Cuba???? No me digas que detrás vuestro está EEUU.....os creéis el ombligo del mundo, pero no sois más que unas molestas almorranas.
        T'ho responc en menorquí 27/07/2021 4:55 pm
        Potser t'has sentit al·ludit ?
        T'ho responc en mallorquí 27/07/2021 4:56 pm
        Potser t'has sentit al·ludit ?
        T'ho responc en formenterenc 27/07/2021 4:57 pm
        Potser t'has sentit al·ludit ?
        @Gonzalo 27/07/2021 5:48 pm
        "Detrás" dels catalans hi ha la democràcia, el pacifisme, el sentit comú, l'ànsia de llibertat, d'alliberar-nos del jou espanyol i la voluntat de viure sense la tutela paternalista, opressora, malvolent i alhora infantívola, de la sobirania espanyola. Si això no ho comprens posa-t'hi fulles.
    Delfí Artós 27/07/2021 1:10 pm
    Passin i vagin fent senyors espanyols, tot hi suma als Tribunals europeus i internacionals de Justícia. Nosaltres mentrestant fem camí vers la independència.
      T'ho responc en eivissenc 27/07/2021 4:58 pm
      Potser t'has sentit al·ludit ?
    Sempre procurant fer quan més mal millor 27/07/2021 1:31 pm
    Estava cantat, quan donaven dos dies més per aconseguir les fiances, en realitat s'estaven donant temps a ells per trobar la manera de carregar-se els avals.
    Manel 27/07/2021 1:34 pm
    Tot això s´arreglarà amb la taula de negociació, ho parlaran alla i és solucionarà, ja ho va dir Junquera que aquest és el millor govern espanyol de la última decada, no crec pas que li embarguin la casa.
    Via fora els adormits 27/07/2021 1:58 pm
    Els espanyols sempre fan, i han fet, així, per a intentar desfer-se'n i venjar-se dels que consideren enemics, forçar la seva justícia, il·legalitats, delictes, prevaricacions a dojo... ara se'n diu lawfare, les trampes les quals pensen que els hi podrien eixir ( o en tindrien més possibilitats ) si duressin poc temps, ningú se n'adonés massa i sobretot que els governs espanyols de torn, guaitin cap un altre costat. El problema sempre el tenen quan les trampes que fan se'ls hi en van encara més de les mans i agafen massa gust en les perversions "a por ellos" que practiquen, com és d'esperar de gent que actua així amb el consentiment de les clavegueres d'estat espanyol. Al capdavall a rancúnia i la crueltat els delaten sempre. Del 2014 ençà, hi ha un munt d'exemples i els hi esclataran un rere l'altre. Temps. Cal estar preparats, aquesta vegada sí, ho haurem d'aprofitar.
    Gonzalo 27/07/2021 2:24 pm
    Es que esa institución, el ICF,está destinado, según ellos mismos, a financiar y avalar a empresarios y emprendedores....no aparece por ningún lado que si finalidad sea avalar a politicuchos acusados de malversación.
      Peter smich 27/07/2021 3:52 pm
      0 gonzalo per malversació, el teu rei. Burro.
      Al desmemoriat burleta gonza 27/07/2021 5:14 pm
      Si no saps ni per a que serveixes tu ni els teus comentaris poca-soltes, no intentis aixecar-nos la camisa sobre les funcions de les entitat bancàries.
    Ferran 27/07/2021 2:26 pm
    Tiene la ventaja de que ERC y algún otro, al final verán el ojete del trilero mayor de borbónia
    Gonzalo 27/07/2021 2:27 pm
    Vaya......como en Cuba???? No me digas que detrás vuestro está EEUU.....os creéis el ombligo del mundo, pero no sois más que unas molestas almorranas.
    germamarx 27/07/2021 2:39 pm
    ERRECEROS: no en feu gens de cas; vosaltres la taula sobretot.
    Jodido Tururull 27/07/2021 3:22 pm
    El dinero publico no es de naidie... jajaja A pagar vuesta fiesta cabrones !
    Bye, bye, "afer intern" 27/07/2021 4:52 pm
    Unacceptabl guarantee for former catalan politicians.
    Gonzalo 27/07/2021 5:01 pm
    Transformaremos Madrid en un bonito vergel, Bilbao en una gran fábrica y Barcelona en un inmenso solar.
    Gonzalo 27/07/2021 5:37 pm
    Otros franquistas independentistas que va a tener cerrado el ojito un tiempo. !!!!!!!!!!!Buen trabajo siempre el de nuestro tribunal de las cuentas para quitarles las ganas de saltarse la ley espaÑola a los laZinaZis !!!!!!!!!!!!!
    Coño 27/07/2021 5:41 pm
    Gonzalo Luis el español crecido, creído y resultón para la galeria troll española, que aleja, aún más si cabe, con sus mierdecillas de comentarios cualquier persona de su siempre oscura, siniestra y inquitante España.
    L'OBSERVADOR ASTORAT 27/07/2021 7:18 pm
    Els "camaradas" del "Tribunal de Cuentas", ja començen a sentir l'alè fred al clatell del TEDH i altres institucions de Justicia Europea, que de ben segur els hi fotaran, una altra vegada, una "Castanya Monumental". Els hi auguro una gran "tortícolis muscular"