El TC avala la competència del Suprem per jutjar els líders del Procés

Els magistrats ho han decidit per unanimitat

El Tribunal Constitucional espanyol ha avalat per unanimitat donar el vist-i-plau al Tribunal Suprem en la discussió sobre si era l’òrgan competent per jutjar els líders polítics i socials independentistes que van ser condemnats per l’organització del referèndum de l’1-O.

La sentència, de la qual ha estat ponent Cándido Conde Pumpido, resol el recurs d’empara presentat per la consellera Meritxell Borràs, condemnada per desobediència. Els magistrats consideren que la sala penal que presideix Manuel Marchena tenia tot el dret i competència per jutjar membres aforats com és el cas del Procés.

 De moment, el Constitucional només ha avançat la decisió però no el gruix de la sentència. De tota manera, el tribunal avisa que no només la condició d’aforat sinó que part dels fets “van ser comesos a l’estranger” fa “inqüestionable la base legal explícita per extendre’s als responsables per connexitat”. En tot cas, un cop avalada aquesta competència, el Constitucional es blinda en un dels motius de recurs generals de tots els condemnats.

Precisament, la competència del tribunal s’ha posat en dubte per catedràtics de Dret Processal com Antonio Nieva o fins i tot, per la mateixa justícia belga, que va considerar que el Suprem no era competent per jutjar Lluís Puig en tant que no era la judicatura establerta pel dret a un jutge predeterminat per la llei. Per cert, en la deliberació de la resolució, els serveis de comunicació del Constitucional asseguren que el magistrat Antonio Narváez es va abstenir davant la seva recusació.

Comentaris

    This is SSpain!! 17/02/2021 7:45 pm
    És el que tenen els estats feixistes, autoritaris, i les dictadures, sempre es donen la raó a ells mateixos... I tan amples! No tenen problema en quedar en evidència, la fi sempre preval per damunt de tot, després ja repetiran mil vegades que són una democràcia plena i presumiran de ser magnànims i imparcials, que el seu poble (els administrats d'aquests estats acostumen a ser curtets) s'ho empassarà.
    Raül 17/02/2021 6:45 pm
    Com que aquí tothom opina en funció de si és indepe o integrista territorial us deixo l'article que demostra clarament que el TC i el TS són uns òrgan prevaricadors: Art 70.2 de l'Estatut de Catalunya: "Correspon al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya decidir sobre la inculpació, el processament i l'enjudiciament del president o presidenta de la Generalitat i dels consellers. Fora del territori de Catalunya la responsabilitat penal és exigible en els mateixos termes davant la Sala Penal del Tribunal Suprem. " Els fets van passar a Catalunya, dir el contrari es fer trampes i buidar de contingut el dret a jutge predeterminat per la llei. No hi ha cap possibilitat que el TEDH els hi doni la raó.
      Sí, però ... 17/02/2021 7:13 pm
      Els parlamentaris autonòmics estan aforats pels seus respectius estatuts d'autonomia. Però hi ha excepcions, com el Procés. En aquest cas, el Suprem va començar investigant als membres de la Mesa del Parlament malgrat ser diputats autonòmics, perquè el delicte suposadament comès (rebel·lió, que va acabar en secessió) afecta el conjunt de l'Estat, de manera que supera la competència del TSJC. El jutge Pablo Llarena va assumir la investigació sobre tots els supòsits participis en aquest delicte (aforats i no aforats) a l'considerar que les seves accions són "inescindibles", precisament perquè la rebel·lió és un delicte en el qual hi participa una pluralitat de persones i per això requereix de la "intervenció coordinada de tots ells". Evidentment no tothom està d'acord, incloent tribunals internacionals, però és el que hi ha.
        Raül 17/02/2021 7:42 pm
        @Sí però: Excuses de mal pagador, la jurisdicció corresponent a qualsevol delicte és la predeterminada per la llei, argüir que m'afecta una cosa que passa Vladivostok no em permet saltar-me la jurisdicció ordinària, en aquest cas delimitada expressament per la llei: PREVARICACIÓ. És exactament el que dirà el TEDH.
          Depèn @Raül 17/02/2021 8:51 pm
          Si ets jurista es podria considerar la teva opinió. Si no ho ets la teva opinió, en aquest cas, no val res.
    L'OBSERVADOR ASTORAT 17/02/2021 6:39 pm
    Joaquín Urías ex-Letrado del Tribunal Constitucional (TC): "Estamos asistiendo -de la mano del TC- al nacimiento del "Derecho Constitucional del ENEMIGO". La idea es que frente a quien desafía al Estado, no rigen las normas estatales y cabe "CUALQUIER ACCIÓN" que lo frene políticamente. Aunque sea "INCONSTITUCIONAL".
    Lurdes 17/02/2021 5:36 pm
    Ni tribunals ,ni jutjes ,ni polítics, els país senser un fiasco total.
    Josep 17/02/2021 5:21 pm
    Per assolir el teu nivell me'n sobra mirant les estrelles. Lumbrera!!!
      Gonzalo 17/02/2021 5:39 pm
      Mira... Como el Joan bona nit... Otro iluminado!!!! Jajajajajajajajajajaja!!!!!!
    Però si ho diu el text de la notícia 17/02/2021 4:55 pm
    " ..... la sala penal que presideix Manuel Marchena tenia tot el dret i competència per jutjar membres aforats". Potser caldria revisar lo de l'aforament. Que un tribunal belga sigui analfabet en Sistema Judicial Espanyol no vol dir res. Simplement Puig ha tingut sort, encara que és un colpista de llibre (llegiu a Kelsen).
    Anti feixista 17/02/2021 4:48 pm
    Si algú no atura aquests tribunals, el perill d'implosió del sistema és imminent.
      joanka 17/02/2021 7:38 pm
      Doncs millor, així aquells que ja els està bé la prevaricació i l'abús simplement perque es creuen que amb ells no va la cosa s'ho menjaran amb patates com els catalans. Fa res que a Linraes vàren testar el 'a por ellos' de la seva fantàstica policia... tot arribarà i testaran a aquest sistema 'tan original' marca espanya només homologable amb el de les repúbliques bananeres dictatorials.
    ALF 17/02/2021 4:40 pm
    Un nou muntatge de la justicia expanyola.
    11
    213
    Respon
    Ferran 17/02/2021 4:18 pm
    Los macarras también defienden la propiedad de las pupilas
    Gonzalo 17/02/2021 3:22 pm
    Y al que no le guste, ajo y agua. Ni olvido ni perdón, laZis a prisión.
    616
    12
    Respon
      Josep 17/02/2021 4:47 pm
      Com a mínim vas anar a una concertada oi?
        Gonzalo 17/02/2021 5:16 pm
        Tu no fuiste al colegio. Y se nota.