El Consell d’Europa renya Espanya per no garantir l’ús del català en processos judicials

Un informe lamenta que no s'hagi fet "cap progrés" per resoldre "l'escàs" ús de les llengües cooficials en justícia

El Consell d’Europa reclama de nou a Espanya prendre “accions legislatives immediates” per garantir l’ús de les llegües cooficials de l’Estat en processos judicials. En l’informe que avalua la protecció a Espanya de llengües regionals i minoritàries, el consell d’experts de la Carta Europea de Llengües Regionals i Minoritàries apunta a “l’escàs” ús del català en processos judicials perquè els jutges utilitzen majoritàriament el castellà. “Això provoca un ús molt menor de les llengües minoritàries en els tribunals”, diu el document en què els experts demanen esmenar el marc legal perquè “quedi clar” que les autoritats judicials, civils i administratives poden fer ús de la llengua cooficial si ho demana una de les parts.”No s’ha fet cap progrés en aquest sentit”, lamenten els experts en l’informe que avalua la protecció de les llengües minoritàries a Espanya i fa recomanacions per a cadascuna d’elles en funció del territori.

Pel que fa al català a Catalunya, els experts lamenten no haver rebut per part d’Espanya “prou informació” sobre el seu ús en l’administració pública com per poder-ne fer una avaluació. En el cas del valencià al País Valencià, els experts reclamen fer que la llengua estigui “disponible en tots els nivells de l’educació”. Per fer-ho, recomanen un model d’immersió lingüística que incrementi “la proporció d’ensenyament en valencià”. Sobre la situació del català a l’Aragó, els experts demanen incloure el terme ‘català’ a l’Estatut d’Autonomia i constaten una “millora” de la situació del català al territori. L’estudi apunta que el govern aragonès els ha argumentat que la pandèmia els ha “impedit prendre mesures per a la promoció i el reconeixement de la llengua catalana”.

Comentaris

    Amill 02/04/2021 5:24 pm
    Fins que no hi hagi fortes sancións economiques tant s´en eis hi en fot.
    Minoria nacional 02/04/2021 2:01 pm
    El Decret de Nova Planta imposat per Felip V el va seguir al peu de la lletra el feixista Franco, aniquilant el català de l'ensenyança escolar. Per cert, aquest decret encara no l'ha derogat ningú i s'hauria d'assabentar del fet el Consell Europeu. A veure si els representants catalans al Parlament Europeu en fan esmena del Decret de Nova Planta vigent al dia d'avui. Volem veure la derogació d'aquest decret! On es? Qui el va derogar?
    Els europeus no pleguen res del que passa a Espanya 02/04/2021 11:34 am
    Posats que estan aquests del Consell d'Europa, també els hi poden fer arribar als castellans per quan serà que al Congres de Diputats es pugui parla català? S'han assabentat aquests europeus que a Espanya hi ha quatre idiomes representatius del conjunt d'espanyols. Quin segle serà que Europa es mulli per arreglar el que els castellans mai arreglaran? Son preguntes de pes on Europa de moment fa la sorda, cega i muda. El que acaba de fer ara només es un copet d'amic a l'esquena de Castella per dir-li:
    Tens raó 02/04/2021 11:17 am
    A Amèrica el castellà també el van imposar als natius, amb l'excusa que així es convertirien més d'apresa al catolicisme.
    Vicenç Ramoneda 02/04/2021 11:09 am
    L'òrgan estatal creat per monitoritzar les protestes a la sentència de l'1-O no tenia actes ni ordre del dia. El govern espanyol admet que no hi ha documents del comitè que coordinava l'acció de l'executiu per aturar les mobilitzacions i que va generar crítiques per l'actuació policial.
    Impongo el castellano por derecho de conquista. Vaja uns 02/04/2021 11:06 am
    Castellans oi que estimeu el vostre idioma? Jo també estimo el meu. Oi que voleu que us respectin el castellà? Jo també vull que em respecteu el català? Castellans de Catalunya, oi que aguanteu el castellà per sobre de qualsevol persona que parla català? Doncs jo també tinc dret a aguantar el català per sobre de qualsevol persona que sols parla castellà tot i ser la tercera generació de la immigració franquista i haver passat 15 anys a l'escola catalana. Són o molt rucs o molt demostradors de la superioritat del seu castellà. Per cert la llengua més gran del tercer món americà. Totes les llengües són dignes per igual. No depenen del nombre de parlants. El castellà té una història de mort i d'imposició a d'altres cultures que fa pensar.
      Tens raó 02/04/2021 11:17 am
      A Amèrica el castellà també el van imposar als natius, amb l'excusa que així es convertirien més d'apresa al catolicisme.
    Hola Consell Europeu 02/04/2021 10:48 am
    Fins ara no s'assabenteu del que passa amb la llengua catalana o només intenteu fer el paripè? Us ho tenen que dir la Ponsatí i companyia el que passa en el "Congo, que independentista que pillan li hacen mandongo"? Es per aixó del suplicatori que a alguns del Parlament Europeu els hi fan nosa els catalanets? Ara voleu venir a dir que els catalans i el seu idioma tenen mes drets i que els castellans els hi bestrauen? Hòstia quin descubriment, més important que el de la roda.
    Justicia española, delinquents espanyols, tot en español com ha d'esser 02/04/2021 6:55 am
    SI EL 98% DEL CRIMINALS, ASSASSINS I LLADRES PARLEN ESPAÑOL, llengua propia dels malajes.
    Minoria nacional 01/04/2021 11:47 pm
    Finlàndia: cinc milions d'habitants. El fines llengua reconeguda a Europa. Catalunya: set milions cinc-cents mil habitants. El català llengua no reconeguda a Europa.
      Pepe 02/04/2021 11:14 am
      Cal tornar a ser lliures i estat, doncs!
    almogaver 01/04/2021 8:02 pm
    TOT COMEDIA, HA QUEDAT EVIDENCIAT, QUE EUROPA S'EN FOT DE CATALUNYA I DEL CATALÀ.
    9
    213
    Respon
      Joan 01/04/2021 9:35 pm
      En tot cas se'n foten alguns estats europeus que fan part d'una associació d'estats anomenada Unió Europea. Fart dels que anomeneu "Europa" la UE. Amb tot, no crec pas que Dinamarca. Grècia, Finlàndia, Suècia, Estònia, Lituània, Letònia, Irlanda, els Països Baixos, Portugal, Croàcia, Txèquia, Eslovàquia, Eslovènia, Malta, estats europeus membres de la UE se'n fotin gaire de la llengua catalana, si tenen llengües amb nombre de parlants més o menys com els de la nostra llengua o fins i tot inferior. Ens cal a tots plegats més sentit comú, més sentit d'estat, més informació de fonts contrastades i més coherència.
    Georgiana 01/04/2021 7:20 pm
    Diu el document en què els experts demanen esmenar el marc legal perquè "quedi clar" que les autoritats judicials, civils i administratives poden fer ús de la llengua cooficial si ho demana una de les parts. I per què els nostres presos van declarar en castellà? Quina mena d'assesorament van rebre dels advocats? Ja veureu com la Meritxell Serret també declararà en castellà i d'aqui uns anys ens dirà que s'en penedeix. Es que nosaltres també els hi posem en safata!
    107
    11
    Respon
      Pau 02/04/2021 12:08 am
      Si se lee el informe completo y no la parte segada que hay aquí vera que dice en sus respectivas regiones. 1ºVosotros no os consideráis una región. 2⁰ El juicio se celebró en otra región. 3⁰ Cuando hay jueces catalanes,se habla en catalán.
    Ton 01/04/2021 6:59 pm
    I España s'ho passa pel forro dels pebrots.
    134
    1
    Respon
      Joan 01/04/2021 9:49 pm
      Prou que ho sabem, per això cal desemmascarar-los quan afegeixen dia sí i dia també, al mot democràcia, "plena", "homologada" o "consolidada. Cap estat democràtic ha d'afegir cap qualificatiu ni res altre, a la democràcia. L'estat espanyol no fa mai cap cas als advertiments o denúncies que rep de tota mena d'organismes internacionals. Ve de lluny, recordeu la lamentable resposta fa anys, el 1946, quan la ONU va denunciar el règim dictatorial espanyol d'aleshores, el feixisme oficial espanyol va respondre, "si ellos tienen ONU, nosotros tenemos dos", patètic. No canvien, ni en tenen cap pressa en canviar a millor, com la transició de la qual ja en porten 43 anys i tampoc tenen cap pressa en acabar-la.
    Delfí Artós 01/04/2021 5:48 pm
    Això de l'enfrontament entre independentistes és allò que desitgen des de l'estat espanyol i tots els seus aparells, clavegureram, joc brut, lawfare, CNI, fons reservats espanyols, tacitos... tots inclosos es fregeuen les mans. A sobre des de l'espanyolisme carca i tronat diuen amb mofa allò del soufflée i del "pensamineto único" etc... La independència l'aconseguirem entre TOTS ho enteneu ? No podrà ésser d'altra forma. L'espanyolisme juga amb avantatge, així des de Podemos a Vox tenen tot l'estat espanyol amb les "seccions" suara esmentades a tota màquina, intentant esclafar l'independentisme o si més no reduir-lo a un percentatge "conllevable" en diuen... Els catalans solament ens tenim a nosaltres, per aixó als espanyolistes els hi van tan bé les nostres desavinences o desacords, ho sento, a vegades penso si no tenim molts d'infiltrats entre comentaristes, tertulians, polítics...
    198
    12
    Respon
    Si només fos en cas de judici que no ens respecten... 01/04/2021 5:41 pm
    A ells tan els fa, un estat feixista sap que ho és, i ben orgullosos que n'estan
    Mikelet 01/04/2021 5:25 pm
    A Ñ, tot el que vingui dels jutges o d'institucions europees li es ben be igual. Seguiran fent el de sempre, o sigui res. El seu orgull preudopatriòtic no els hi permet. Es que son muy espanyoles, mucho espanyoles.
    Arpat de Buda 01/04/2021 4:47 pm
    També podrien dir que assalariats de la guardia civil manifesten odi al català i al gobierno tan li fot.
    Pajaritu 01/04/2021 4:25 pm
    El Consell d’Europa renya Espanya per... ¡¡¡ JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA !!!
    12
    115
    Respon
      Juan 01/04/2021 10:38 pm
      Esto es lo que dice este periodico que se tendría que llamar " El Copiar y Pegar ".
      Moixó 01/04/2021 5:37 pm
      Amb el cantar es coneix l'ocell i amb l'escriure el cervell.
    Ricard 01/04/2021 4:15 pm
    Els castellans només entenen la raó de la força. Tot això del consell d'Europa a un castellà o el fa badallar o l'enorgulleix en la mesura en què es un testimoni de que ens estan fotent.
      Dani_Andreuenc 01/04/2021 4:58 pm
      Que es deixin d' osties! Puta Espanya!
        Dani_torrat 01/04/2021 10:50 pm
        Quin es el teu missatge? No s'entén.
    Observador 01/04/2021 4:09 pm
    I, com sempre, es donaran per assabentats i seguiràn fent els què els roti.
    Observador 01/04/2021 4:09 pm
    I, com sempre, es donaran per assabentats i seguiràn fent els què els roti.
      Hilari 01/04/2021 8:51 pm
      La Gencat? Si, com sempre.
      30
      40
      Respon
    Parlar per parlar 01/04/2021 10:53 pm
    Mamderrrrrr? Has tingut un creuament de cables?
    expat 01/04/2021 6:26 pm
    Tu sol definieixes la teva miseria moral